Recenze - The Substance

Recenze - The Substance

Body horor, který se lidem hnusí, nutí je zakrývat si oči nebo rovnou odcházet ze sálu. Snímek mířící si pro Oscary je luxusně natočený počin, který pár nedořešených věcí nechává na vysvětlení divákovi.

3 2
7.7.2024

O The Substance od režisérky Coralie Fargeat se v superlativech hovoří již od festivalu v Cannes, kde sklidil nadšené ohlasy a odnesl si cenu za nejlepší scénář. O film byl takový zájem, že bylo velmi obtížné dostat se na některou z projekcí, a tak redakce Edny uspěla až v Karlových Varech na 58. ročníku. A my můžeme jen s čistým svědomím sdělit, že recenze ani první dojmy nelhaly a v září do kin vtrhne film, který jednoznačně budou někteří lidé zbožňovat, jiní kritizovat za až přehnaně odporné masky. Zkrátka ale jistě, tady půjde o Oscary.

Solidní technická stránka

Kamerově je to nejlépe natočený snímek tohoto roku, jenž srší originalitou. Na hodnotě přidává i jedinečný střih. Preciznější letos neuvidíte. Naprosto uhranující je pak imerzivní zvuková složka, která diváka pohltí na tolik, že ani očko nezavře, jak to mají někteří lidé na festivalech ve zvyku. Přesně tohle je typ filmu, jenž musíte vidět v kinech. Doma ztratí jakoukoli hodnotu. Ve velkém sále s nabušenými repráky budete mít i husinu na místech, kde slunce nesvítí.

Vyzdvihnout musíme práci tvůrců, kteří si dali velmi pečlivě záležet na praktických efektech, maskách i kostýmech, které jsou bezesporu nejvýraznější. Vymykají se jakékoli skutečnosti, ale odporné a dobře udělané jsou pořád stejně. Finále je pak ale v tomto ohledu vyhnáno až přehnaně do extrému.

(Praktické efekty jsou neuvěřitelné, Foto: Working Title Films)

Překvapivá dějová linka

Technická a praktická složka je zkrátka silná, ale ještě o něco málo silnější je příběh, jenž funguje jako takový odraz dnešní doby. Sláva hlavní postavy Elisabeth Sparkle (Demi Moore) postupně upadá a sní o lepší verzi sebe sama. Dostane možnost vyzkoušet zázračnou substanci, díky které může být krásnější a mladší. Tady v mnoha směrech chybí jakékoli vysvětlení toho, jak látka funguje, proč je to zrovna takhle nebo kdo je tím, kdo látku zajistil. Nedovysvětlivky ale ve finále neubírají na celkovém vyznění filmu a divák si může zafantazírovat. Kdyby některé věci byly vysvětlené byl by z toho úplně jiný film, než jakým ve skutečnosti je. Nejde totiž ani tak o substanci, ale o příběh hlavní hvězdy. Čím méně ale budete vědět tím lépe.

(Krásná Margaret Qualley v roli Sue, Foto: Margaret Qualley)

Resumé

Závěrem dodáme, že odpornější, hnusnější a krvavější body horor jsme v životě neviděli. Většina diváků ve Varech nezvládala na snímek koukat, jiní se smály přehnaným maskám a pár vtipným až komediálním pasážím. Ve výsledku je The Substance suverénně jedním z nejlepších filmů letošního roku, jenž bude na Oscarech mocným soupeřem a Dennis Quaid by si za vedoucího show mohl s klidem odnést zlatého plešouna.

Hodnocení: 85 %