Star Wars: Akolytka (The Acolyte)
50/100 - 59×

Star Wars: Akolytka(The Acolyte)

Jediové měli před Epizodou I ze světa Star Wars velkou moc. Tento seriál se zaměřuje nejenom na ně, ale zároveň i na temnou stranu, která v posledních dnech Vrcholné republiky začala výrazně narůstat.

USA | 2024 | Ukončeno
vysílání
1 sezóna | Disney+ | 43 minut
VOD
Disney Plus
žánr
Dobrodružný, Mysteriózní, Sci-fi
hrají
Amandla Stenberg (Mae Aniseya), Amandla Stenberg (Osha Aniseya), Lee Jung-jae (Sol), Dafne Keen (Jecki Lon), Charlie Barnett (Yord Fandar), Rebecca Henderson (Vernestra Rwoh), Manny Jacinto (Qimir), Carrie-Anne Moss (Indara), Joonas Suotamo (Kelnacca), Dean-Charles Chapman (Torbin), Jodie Turner-Smith (Matka Aniseya), Margarita Levieva (Matka Koril), David Harewood (Rayencourt), Hassan Taj (Bazil),
redaktoři
tom99

Proč seriál The Acolyte vypadá tak špatně, když rozpočet nebyl vůbec malý?

Proč seriál The Acolyte vypadá tak špatně, když rozpočet nebyl vůbec malý?

Proč vypadá seriál tak špatně? Proč jsou efekty nedodělané? Proč světelný meč nevypadá jako světelný meč? Rozpočet seriálu The Acolyte nebyl vůbec malý, přesto to na seriálu není vidět. Kam zmizely všechny ty peníze a za co se utratily? Hezky dlouze si to rozebereme.

6 5
14.8.2024

Úvod k hraným seriálům

Rozpočet seriálu The Acolyte činil neuvěřitelných 180 milionů dolarů, což dělá přes 22 milionů dolarů na jednu epizodu. Jen pro srovnání – obdobný rozpočet měl třeba nedávný Rod Draka. Hned od uvedení seriálu se ovšem na Akolytku snesla kritika. Fanoušci se po právu ptali, kde tvůrci utratili všechny ty peníze, neboť celé řadě diváků přišlo, že na seriálu nejsou nikde vidět. Dnes si pokusíme rozebrat proč.

Ještě připomínáme, že v jednom z našich předchozích článků jsme rozebírali rozpočty i jiných seriálů. To nebude předmětem této úvahy, pokud vás zajímá, za kolik se dělaly jiné Star Wars show, tak zamiřte sem. George Lucas ještě před prodáním práv Star Wars říkal, že seriálová produkce ještě není tak daleko, aby mohl vzniknout plnohodnotný hraný seriál ze světa předelaké galaxie.

(Světelné meče vypadaly spíše jako rekvizity, zvlášť v posledním díle. Foto: Disney+)

Rok 2019 byl ovšem klíčový, neboť společnost Disney uvedla na trh první řadu Mandaloriana a hlavně představila revoluční technologii Volume. Hýbající stagecraft sestavený ze stovek LCD monitorů, který simuluje pozadí v reálném čase, je zkrátka něco revolučního, co svět Star Wars potřeboval. A i když některé scény vypadají naprosto úchvatně, postupem času a na jiných projektech (především v Obi-Wanovi) bylo více než jasné, že zkrátka některé záběry na malém place nefungují.

Vzpomeňme si na trapnou a zpomalenou honičku na spídrech v Bobu Fettovi. Z většiny podlouhlých záběrů na Tatooine vás pálí oči, protože rozsah pouště ze stagecraftu zkrátka není cítit. Abyste ve volume dokázali natočit celý seriál, potřebujete chytré storyboardy a výborného kameramana, který dokáže tuto limitaci technologii vhodně zamaskovat.

Srovnání s Andorem

Seriál The Acolyte na to šel jinak a natáčel v reálných kulisách.Andor jasně ukázal, že reálné kulisy ničím nenahradíte. A nic a nikdy nemůže vypadat lépe. Jenže Andor je napsaný schopnými lidmi, který si uvědomoval limitaci rozpočtu. A i když působí světově, tak se celý show odehrává na pěti stále opakujících lokacích, které jsou pro show zcela dominantní.

Podobně na to chtěla jít i Akolytka, kde ale vše k nepochopení vypadá o dost hůře a levně. Proč tomu tak je, když se stále pohybujeme na coruscantském Chrámu Jediů, na lesnaté planetě Khofar a zavítáme do útočiště čarodějek na Brendoku? Bohužel oficiálního vyjádření se nikdy nedočkáme, my se to ale pokusíme dostatečně rozebrat, abychom to co nejlépe vysvětlili.

(Tentokrát i hlavní postavy byly pod pokrývkou náročného make-upu. To v minulosti bylo jen u vedlejších postav. Foto: Disney+)

Proč to bylo tak drahý?

Seriál je zcela novým přírůstkem do Star Wars, jenž mapuje ještě nikdy neviděné období na seriálovém poli. Seriál si tak nemohl vypomoci půjčením již zaběhlých kostýmů Povstalců, Stormtrooperů a jiných skupin postav, kteří se vyskytují ve většině jiných seriálů. V tomto ohledu musel seriál začít úplně od píky, což pochopitelně stálo možná několik milionů dolarů navíc. Švadleny se tedy pořádně zapotily.

Seriály Mandalorian, The Book of Boba Fett, Obi-Wan Kenobi a Ahsoka se převážně natáčely v již zmíněném volume. Celý štáb včetně všech herců tak byl ubytovaný v jednom hotelu, nemusel nikam cestovat a každý den se zkrátka všichni potkali na stejném place, kde se natáčelo. Exteriérových scén bylo v seriálech minimum, tudíž všechny tyto seriály šetřily peníze z rozsahu, neboť štáb se nemusel nikam přesouvat.

Jenže u Akolytky je to zcela jiné. Točilo se po celém světě, musel se přesouvat štáb i s herci, získávat povolení na natáčení, museli se vyhnat turisti z natáčecích lokací. Možná si říkáte, že tyto dopravní náklady nehrají v rozpočtu žádnou roli, to se ovšem mýlíte. Pakliže tvoříte seriál plný digitálních efektů a rozhodli jste se ho natáčet v reálných kulisách a lítat po celém světě, tak se těmto nákladům zkrátka nevyhnete.

A právě tyto náklady neměly jiné Star Wars seriály, které se natáčely ve volume. A to nejsou jen drahé přesuny štábu a jejich vybavení, ale i hotely, přesuny na těžko dostupná místa v přírodě, různá povolení apod. Pokud těmto nákladům obětujete značnou část rozpočtu, je pak jasné, že vám nezůstanou žádné peníze na náročnou post-produkci, která tady musela být šťavnatá. Vzpomeňme si na seriál Sense8, který stanice Netflix zařízla po dvou řadách. V seriálu zkrátka nejsou žádné digitální efekty, přesto produkce seriálu byla příliš drahá (9 milionů na epizodu, pozn. red.). Proč? Protože se natáčelo po celém světě v reálných kulisách a Netflix zkrátka nemohl financovat takto drahý projekt. Právě Akolytka je obdobným případem jako Sense8.

(Les na Khofaru nepůsobil jako les. Foto: Disney+)

A v neposlední řadě – když se podíváte na výčet tvůrců a především režisérů seriálu The Acolyte, tak se ve většině případů jedná o naprosto nezkušené lidi, kteří v minulosti neměli s tak velkým rozpočtem žádné skutečnosti. Je tak klidně možné, že se peníze utratily za naprosté nesmysly, které nejsou na seriálu vidět (přehršel zkoušek, chaos ve štábu, málo storyboardů, měnily se natáčecí obrazy apod.).

Zajímavé je také to, že první dvě epizody vypadají produkčně o dva stupně lépe než zbytek seriálu. Jasně, s pilotní epizodou se chce každý vyšvihnout. Tady to ale působí, jakoby se značná část peněz utratila na první dvě epizody a následně si někdo uvědomil, že na ty zbylé už nezbývá moc prachů. Produkční propast mezi prvními dvěma díly a zbylými je totiž do nebe volající.

Na seriál se taktéž dost trénovalo. Manny Jacinto dokonce v jednom z rozhovorů přiznával, že na souboje v seriálu trénoval přes šest měsíců. To je standardní doba tréninku na celovečerní (vysokorozpočtový) film. Nikoliv na seriál. Akční scény u seriálu se dělají daleko více za pochodu, neboť na nic není čas a taktéž na nic nejsou peníze. Ve vzduchu visí otázka, zda se další velký kus rozpočtu neutopil už v samotné pre-produkci, přípravě, tréninku.

No a pak jsme u samotného závěru. Jelikož i my máme zkušenost s natáčením, tak se jednoduše peníze mohou i prožrat na natáčení. Tady se samozřejmě bavíme řádově o tisících dolarech a ne milionech, ale svou roli na tom mohlo sehrát vše jmenované. Seriál The Acolyte vypadá hůře než všechny ostatní show. A nějaký důvod to musí mít. A my jsme snad vystihli ty nejzásadnější.

Diskuze /26

Punisher bude trestať

Jednoznačně za tím stojí woke a LGBT agenda. V každém jednom projektu musí být přiměřený počet černochů, Asiatů, homosexuálů, trans lidí, v každém jednom scenáristickém týmu musí být také zastoupen dostatečný procentuální počet žen. Ženám jsou svěřovány manažerské funkce, i když na to některé absolutně nemají, ale žijeme v progresivní době, a tak jsou na řídících funkcích lidé, kteří tam nemají co dělat. Lucasfilm vede úplná psychopatka, která značku Star Wars přivedla do hrobu.

Já si budu tu Stargate pouštět asi pořád dokola, protože v té době tvořili seriály lidé, kteří byli pro projekt zapálení. Dnes má na starosti seriály vždy nějaký psychopat, který do toho musí nacpat co nejvíc agendy, aby byl seriál progresivní.

#3 IIIvett #4 Jirka555 #10 Martrix
redaktor
14.8.2024 | 18:33:33
NewPerson

Dělala to ,,Kunda,, tak proto.

14.8.2024 | 19:28:49
IIIvett

#1 Punisher bude trestať: Nekvalitní efekty = woke a LGBT agenda? Za chvíli na to budete házet i to, že jste si spálili jídlo. Trochu zapojit racionální myšlení by neuškodilo.

14.8.2024 | 19:35:00
Jirka555

#1 Punisher bude trestať: Naprostý souhlas

14.8.2024 | 20:41:26
Nadadmiral

Seriál byl super. Nevím kde je problém

#13 m0rdred
14.8.2024 | 20:43:14
Punisher bude trestať

@IIIvett Star Wars, Marvel, celkově Disney vytváří toxické projekty už více než 100 let. Rasismus, misogynie, sexismus nahradilo schvalování a podpora LGBT, woke, BLM – to všechno se projevuje v každém projektu, který Disney vytvoří. Neexistuje projekt, který by v posledních letech nebyl tímto trendem infikován. Každý jeden projekt, který představí, už obklopuje kontroverze ještě předtím, než je vůbec vydán. Smutné je, že testovací projekce jasně ukazují, že jde o propadák, a přesto ho vydají. Ještě že Daredevila smazali a začali odznova – asi tušili, že takový propadák by mohl Marvel potopit. Star Wars je už mrtvá značka, fanoušci umírají a noví se nerodí, protože nová generace nemá z čeho vzniknout. Mandalorian bude woke propadák, pokud ta psychopatka neodejde do důchodu.

#9 IIIvett #18 derill129
redaktor
14.8.2024 | 21:18:30
klokin

Kde jsou ty prachy? To je jedna ze záhad, kterou nám tvůrci zatím neodhalili. Hodně dobré srovnání nabízí seriál Halo – natáčení 1. řady osmidílné série stálo stejně jako Akolytka a to má Halo téměř hodinové epizody. A co se Andora týče – při natáčení Akolytky využili kulisy právě z Andora. Každopádně to nemá smysl dál řešit. Akolytka je totální zdechlina, druhá řada se vůbec nepřipravuje a je silně nepravděpodobné, že se na tom v budoucnu cokoliv změní.

14.8.2024 | 22:14:28
Smrtihlav

Velmi zajímavá uvaha, Díka moc za ni Tomáši https://www.edna.cz/…atele/tom99/

14.8.2024 | 23:07:08
IIIvett

#6 Punisher bude trestať: Ačkoliv nesouhlasím, řekněme že je to pravda. Jak se „cpaní černochů a gayů“ projevilo na kvalitě speciálních efektů? Jak se projevilo na efektivním použití rozpočtu na produkci? Jen mi připadá, že se tento komentář pod tento článek nehodí. Mluvilo se o tom, že seriál působí levně, ne o „woke agendě“. Co se ale tohoto týče, Star Wars je scifi svět plný mluvících červů a medvídků. To, že se v tomto světě objeví jakákoliv rasa/sexuální orientace/cokoliv podobného, není nic proti ničemu, naopak by bylo zvláštní, kdyby tam taková různorodost nebyla.

#10 Martrix #11 Sludig
15.8.2024 | 1:07:04
Martrix

#9 IIIvett: #1 Punisher bude trestať: Sice taky nesouhlasím s tím základem, ale umím si představit, že nekvalita mnohých seriálů souvisí s tím, že mezi menšinami, které díky wokeshitismu musí být součástí všeho, vždy, všude… není dostatek odborníků a talentovaných lidí, aby pokryli tu hromadu seriálů, které vznikají. Z logiky věci, těch opravdu kvalitních lidí…od chlápků za PC, přes režisérky a scénáristy až po catering, není dost a navíc to je naředěno kritérii, kde jde o nesmysly jako je gender a barva pleti. Hledají se jednorožci. A logicky tak dochází k situacím, kdy jsou zkušenosti a talent jen bonus navíc, místo aby to bylo hlavní kritérium.

#12 IIIvett #19 derill129
15.8.2024 | 10:41:57
Sludig

#9 IIIvett: Jak asi? Uz to snad psal, delali na tom lide, kteri zapadaji do tabulek, cernoch/lesba/gay a jina hovadina, bez ohledu jestli ten clovek neco umi a je schopnej. Jednoduchy. Lidi se nevybiraji podle schopnosti ale podle toho jestli zapadaj do Woke tabulek.

#12 IIIvett
15.8.2024 | 10:51:49
IIIvett

#10 Martrix: #11 Sludig: Já taky s nějakými kvótami co se štábu týče nesouhlasím (ovšem je třeba si uvědomit, proč vůbec takové věci začali), ale opravdu si nemyslím, že nejde najít schopné lidi a zároveň ty kvóty splnit. Jak říkáte, že není dostatek odborníků, aby pokryli všechny seriály, tak to bylo vždycky. Vznikaly nekvalitní a kvalitní seriály. Abych to shrnula, tak mi prostě přijde, že ačkoliv toto by mohl být menší faktor, kvalita je ovlivněna z největší části jinými věcmi (například ty natáčecí lokace, cestování se štábem po celém světe atd.). Poslední dobou je pod každým článkem, ať už je o čemkoliv, něco o woke agende místo nějaké produktivní debaty. Musíme si uvědomit, že čím víc se proti něčemu tlačí, tím víc budou tlačit zpátky. Tyto „extrémy“ vznikly, protože to dříve bylo někdy přehnané zase na druhou stranu. Jde o hyperkorekci. Když chvíli vydržíte, tak za pár let už to tak „extrémní“ nebude, ale ani nevrátí se to k tomu, jak to bude předtím. Ideálně to bude tak, že dostane práci ten nejlepší, bez ohledu na další faktory.

#14 Martrix
15.8.2024 | 11:27:27
m0rdred

#5 Nadadmiral: Probém je v tom, že máš málo znalostí o světě SW.

15.8.2024 | 14:03:32
Martrix

#12 IIIvett: ono si to sedne…stačí aby vymřely generace, které pamatují staré pořádky. Nová generace nebude tak kritická, jako ta moje, nebo příjde na způsob, jak udělat věci lepší.

Holt jsme uprostřed změny a ty se rodí v bolestech. Nový svět…pro nové lidi. Staří frflalové, rasisti a xenofobové, kteří vše svádí na menšináře, budou až do posledního dechu hulákat, že to bylo za nich lepší…tak jako hulákaly generace před nimi.

#15 Darnwell
15.8.2024 | 14:21:05
Darnwell

#14 Martrix: Já zatím hulákám docela úspěšně. Na podzim mi vyjde něco tak toxicky maskulinního, že z toho ledaskomu rupne cévka :-)

15.8.2024 | 19:33:36
Nikolperse

Tak úprimne ten seriál je priemer, nie je ani zlý a ani dobrý. Rozhodne mi neprišiel horší ako väčšina filmov zo sveta Star Wars. Seriál má iné problémy ako to kam sa podeli peniaze na jeho vznik.

18.8.2024 | 17:05:02
derill129

Plne sa stotožnujem s článkom, cely proces nie je lacná záležitosť a nakladi za cestovanie nie su najlasnejšie, a postaviť všetky kulisi v reali zožerie viac penazí ako CGI. Keď človek na postavenie potrebuje zohnať materiál. A keď s tým rozpočtom nevedia narábať mali si dopredu rozpočitať kolko možuz celého rozpočtu minúť na jednotlive epozody. A nie je tam zahrnuté ani to prečo bol scenar taký hlupi.To nemali ani peniaze na poriadnich scenáristov? Veď zaklad pre- prokucie je námet a scenár,až potom riesim komparz a hercov a celý proces nakrucania. Bez tychto dvoch veci sa nedá pohnúť ďalej..

18.8.2024 | 20:36:31
derill129

#6 Punisher bude trestať: Vy o čom rozpravate? Za cele tie roky od kedy Walt Disney založil tuto spoločnosť vzniklo plno užasných rozprávok a aj filmom pod ich značkou. A rátam tam aj prve tri vlny Marveloviek. Niekore ich rozpravky aj filmy patria do klentov kinematografie. Neratam samozrejme Narniu a Lovcov pokladov a Piratov z Karibiku ale povôdne Disneho Filmy ktorý to robil ešte.so srdca v dnešnej dobe to je už megalomanstvo.

18.8.2024 | 20:43:10
derill129

#10 Martrix: Môžeš mať ako koľvej dobrého herca keď máš otrasný scenár a režisera ktorý to nevie zachraniť. A nevie toho herca poriadne usmerniť, keď sam nevie ako má hlúposť v scenari nakrutiť. Scenár je pre režiserá návod podla ktrého musí dať urobiť nákresi kulís a celeho filmu. A akonahle reziser nevie nejkú hlupost zakriť a nevie to povedať ani hercovi. Tak to nezahra lebo nemá čo zahrať tak to potom vyzerá prkenne.

18.8.2024 | 21:05:55
HellTsuku

Tahle břečka nebude mít druhou sérii :D Aspoň nezníčí Plagueise, leč pořád je tu ten fakt, že kravaťáci opravdu jiný období dělat nebudou, protože Acolyte byl špatně hodnocen.

20.8.2024 | 7:13:49
Punisher bude trestať

Skvělá zpráva, Acolyte bylo zrušeno a druhé série se už nikdy nedočkáme, dalo se to čekat, když woke a LGBT agenda zasahuje do tvorby, tak taková tvorba bude zákonitě odpad. Doufejme, že takto skončí každý jeden seriál.

#22 Nikolperse
redaktor
20.8.2024 | 8:14:24
Nikolperse

#21 Punisher bude trestať: Aké seriály sa ti páčia?

#25 Lord Denvil
20.8.2024 | 17:23:12
Jack1947

Takže prachy se prošustrovali na cestování, tak to je vše jasné s tím ale at táhnou někam do hajzlu, nikoho tím opít nedovedou teda kromě jich a pár blbů -thumbs down-

21.8.2024 | 8:52:22
Jack1947

Přál bych DIsney a WOke flixu menší pokrachování, prospělo by rozhodně ;)

21.8.2024 | 8:53:30
Lord Denvil

#22 Nikolperse: kvalitní. s poctivým příběhem a castingem

například The 100. bylo tam LGBT? bylo. byli tam BLM? ano byli… vadilo to někomu? NE!

20.9.2024 | 18:01:06
klokin

Zřejmě bude třeba provést drobné korekce v textu. Už jsou známá některá reálná čísla. Podle daňových dokladů podaných v září 2023 britskou pobočkou Disney činily produkční náklady na seriál Akolytka 172 milionů GBP. Stál tedy minimálně 231 milionů dolarů a nejspíš to nebude konečná suma.

27.9.2024 | 18:03:36
Chceš taky něco napsat? Registruj se nebo se !

Novinky

Finále seriálu The Acolyte přivedlo dvě velké mega postavy ze světa Star Wars

Finále seriálu The Acolyte přivedlo dvě velké mega postavy ze světa Star Wars

První řada seriálu The Acolyte se primárně soustředila na nové postavy. Tvůrci mají ale nápady i na další řady a dokonce se netají i tím, že by chtěli přivést i známější postavy. A právě dvou takovýchto velikánů jsme se na kratičký okamžik dočkali. Článek obsahuje spoilery.

Reklama

Nejlepší postavy

Zajímavosti

Tvůrci mají plány až na další tři řady, ve hře je i napojení na Darth Plagueise

Tvůrci mají plány až na další tři řady, ve hře je i napojení na Darth Plagueise

Zboří toto vyjádření internet? Dost možná ano. Seriál ale disponuje velice kvalitním námětem, který není možné scenáristicky dobře prodat v tak malé stopáži. Vše by ale časem mohlo dávat daleko větší smysl, kdyby tvůrci dostali více času. A nápady na další řady rozhodně mají.

Galerie

Galerie

Narozeniny

Napište nám

Našli jste chybu ve vysílání? Nemůžete se dopídit českých titulků? Chtěli byste se o tento seriál starat? Napište nám!


Filtr seriálů a filmů









Reklama