Proč byly Hvězdné války tak úspěšné?
Ano, proč? To je ale otázka. A tak se zrodila filozofická úvaha o jednom filmovém fenoménu, která tomuto velkému šílenství vlastně jenom nahrává. Takže, proč byly Hvězdné války vlastně tak úspěšné?
Než tady začnu rozebírat zřejmě neslavnější a nejpopulárnější sci-fi trilogii všech dob, chci předem upozornit všechny čtenáře, že pisatel je nekritickým obdivovatelem Hvězdných válek. Tímto varováním tak předejdeme nepříjemným nedorozuměním pramenící z autorovy naprosté ztráty soudnosti a objektivity. A nyní již k věci.
Představte si, že máte doma stroj času. Na jeden jediný večer máte doma stroj času a na něm svítí jediné datum: 25. května 1977. Nasednete do něj a rázem se ocitnete o 38 let zpátky. Jeden obyčejný den v 70. letech ve významném americkém městě. Třeba v New Yorku. Kolem vás chodí lidé s dlouhými vlasy a širokými kalhotami, z nedalekého baru se line disko ve stylu Bee Gees a všude vládne klasická atmosféra konce 70. let v Americe. Končí dekáda, ve které světová velmoc prodělala vystřízlivění z Vietnamské války, ropné krize, desetiletí zcela odlišné od svobodomyslných let šedesátých, desetiletí příznačné pro Hollywood zlatou horečku katastrofických filmů a sociálních dramat.
A do toho vtrhnou Hvězdné války. Do té doby naprosto neuvěřitelný a nevídaný úkaz. Smršť akce, fantazie, humoru, napětí. Plné neskutečných efektů, báječné hudby, nových mladých tváří. Naděje a radosti. Přestože sci-fi nebylo v oněch letech přímo v kurzu, toho jara vzali diváci americká kina útokem. Stály se obrovské fronty na lístky, sály byly stále plné, hračky a postavičky se kupovaly o sto šest a z reproduktorů se ozývaly fanfáry Johna Williamese.
Když se George Lucas, povoláním génius, rozhodl Star Wars natočit, pár nejbližších přátel si významně klepalo na čelo a myslelo si něco o psychické labilitě. Nebylo divu. Poslední známý sci-fi film, 2001: Vesmírná odysea, byl sice kritiky přijat s nadšením, to ovšem nesdíleli diváci. Dlouhých šest let trvalo, než se vynaložené náklady v hodnotě 11 miliónů dolarů vrátili zpět. Ovšem Lucas se nenechal zviklat. Přistoupil k filmu ne jako k meditační úvaze o minulosti a budoucnosti lidstva, ale k jako pohádce. K velké vesmírné pohádce.
Pokud se oprostíte od vizuálního dojmu Hvězdných válek, naleznete uvnitř zcela jiné jádro. Star Wars jako film není klasické sci-fi. Jedná se o „obyčejný“ příběh, který by mohl být třeba i westernem nebo jiným dobrodružným filmem. Původ všeho je ovšem ukrytý ve fantasy. Vesmírní rytíři, jejich lodě, různorodé rasy a planety, mistři, učedníci, ale i piráti nebo šašci. Ale tohle všechno nestačí. Lucas to vědět a tak stvořil zcela nový pohled na sci-fi, do té by pojednávající o lidstvu samotném – zcela nový svět.
Hvězdné války by nebyly tím, čím jsou dnes, bez této vlastnosti. To, co dělá Hvězdné války tak jedinečnými, je totiž vytvoření zcela nového vesmíru, zbaveného všeho obyčejného, místo kde vládne fantazie. Lucas tohoto úkazu využil po celosvětovém úspěchu při uvedení Impéria. Původní kopii Star Wars opatřil podtitulkem Epizoda IV:Nová naděje a způsobil tak neskutečné šílenství diváků prahnoucích po prvních třech dílech. Vytvořil tak rezervu do budoucnu, ze které ještě před více než dekádou čerpal, přestože byl příběh vyprávěn vlastně už dávno předtím.
Další, dalo by se říci, že nejvýznamnější složkou filmu, byly vizuální efekty. Do tvorby těchto efektů byly vloženy do té doby neslýchané peníze a vytvořili tak pro diváky ohromný vizuální zážitek. Z velkého plátna na ně útočí vesmírné křižníky, probíhají zde velké bitvy a všechno je převázáno prostorovým zvukem. Malá poznámka na okraj – při prvním uvedení Hvězdných válek byli diváci doslova zatlačeni do sedadel, když se v první scéně valí křižník Impéria přímo na ně.
Zřejmě ani Lucas netušil, do jaké míry ovlivní Star Wars budoucí filmovou tvorbu. Nebylo to jenom díky průkopnickým trikům, ale formou jako takovou. Móda sci-fi filmů natáčených po Hvězdných válkách s sebou přinesla například zfilmování do té doby odkládaných přepisů jako Superman nebo Star Trek. A ještě jedna věc. Filmová tvorba od 90. let dál je dokonce Hvězdnými válkami ovlivněna ještě více, než filmy v desetiletí předešlém. Filmy stavěné na efektech, souvisící samozřejmě také s rozvojem počítačové grafiky, jsou uplatňované ve stále větší míře. Ovšem málokterý film dokázal nabídnou něco víc než prázdné jádro pod lákavou slupkou. V tom si Star Wars zachovávají svou jedinečnost.
Finanční úspěch by byl možná ještě větší, kdyby ve stejném roce neuvedl do kin svůj nový film také Lucasův kamarád Steven Spielberg. Blízká setkání třetího druhu je sice sci-fi zcela z jiného soudku, reprezentuje ovšem také zdravou nedepresivní náladu nové vlny mladých amerických režisérů. Lucas a Spielberg se přesně dokázali strefit do vkusu publika a v nejbližších letech spolu utvoří dvojici, kterou budou ostatní velice těžko překonávat.
O významném filmu v určitém žánru říkáme, že to milník. Umělecké a novátorské dílo, které ostatním ukázalo cestu O Hvězdných válkách bychom museli říci, že je to milník mezi milníky.
FOTO: Lucasfilm, The Walt Disney Company
Diskuze /0