Recenze: Napoleon
Ridley Scott natočil životopisný snímek o nejslavnějším francouzském císaři Napoleonu Bonapartovi, který konečně dorazil do českých kin. Dostali jsme epické drama hodné Oscarů nebo rutinní záležitost bez špetky originality?
Ambiciózní historický epos dlouhý 154 minut odstartuje slušným tempem, ale postupně ztrácí rychlost k vrcholnému finále rýpáním do Napoleonova osobního života a jeho vztahu s první manželkou Josefínou, na čemž je děj z velké části postaven. Celý snímek mapuje přes dvacet let jeho života, kdy dojde na důležité milníky a vítězství. Skáče se z jedné události do druhé, a než se nadějete, jste o pět let dál v příběhu. A možná právě kvůli kratší stopáži film trpí a Ridley Scott proto připravuje 270 minutovou verzi pro Apple TV+.
Pastva pro oči i uši
Vytknout musíme tedy zkratkovitost a plytkost děje, který se nikde zbytečně nezdržuje a některým událostem nedává dostatečný důraz, jenž by si zasloužily. Film ale vyzdvihuje do výšin naprosto jedinečné audiovizuální zpracování, které vás uchvátí a vtáhne natolik, že budete mít pocit, že bitvy a vojáky běžící proti sobě sledujete zpovzdálí. Kamera a scenérie jsou spektakulární a sledování bitvy z ptačí perspektivy, na kterou krátce taky došlo, je něco, co kinematografii chybí.
(Joaquin Phoenix jako Napoleon Bonaparte, Foto: Apple TV+)
Ačkoli jsou souboje mezi vojáky masivní a tvůrci se nezdráhají brutálních scén, chybí jim jakási gradace. Bitev je hned několik ale, až na závěrečnou, všechny proběhnou bez jakéhokoli pořádného vyvrcholení a trvají pouze krátce. Ona závěrečná bitva je ze všech nejdelší, ale opět u ní chybí vzkvétající napětí a jakýsi pocit osudovosti, kterou Napoleon Bonaparte zřejmě při svém posledním usednutí na koně zažíval. Vizuálně působí epicky, ale potřebovala by pocukrovat.
(Masivní, vizuálně neskutečné bitvy, kterým chybí napětí, Foto: Apple TV+)
Jak už to tak bývá, i zde silným aspektem je hudba, která v některých částech sedí dokonale, jindy kazí atmosféru a scénám dává jiný nádech, než by měly mít. Tu ale dokážou vynahradit herecké výkony Joaquina Phoenixe, u kterého je cítit zranitelnost, a Vanessy Kirby, která je v roli manželky Josefíny úchvatná.
(Vanessa Kirby jako manželka Josefína, Foto: AppleTV+)
Resumé
Vynecháme-li i pár historických nepřesností, ve výsledku je Napoleon od Ridleyho Scotta poctivou řemeslnou prací, která vás vtáhne svým audiovizuálním zpracováním, scenériemi a hereckými výkony. Ale přes to všechno snímku chybí vzkvétající napětí a prostor pro vykreslení některých událostí. A možná právě to přinese plánovaný režisérský sestřih.
Hodnocení: 65 %
Diskuze /3
Které historické nepřesnosti byly dle vás vynechány nebo upraveny?
Ridleyho velkofilmy jsem měl rád, ale nevím… nějak mě Napoleon vůbec neláká. Asi to bude tím, že jde o zrovna hule část historie + to obsazení… fakt mě to nebere.
Napoleona a jeho historii mám rád. Ale už bylo toho tolik natočené a výborně: Pokud pominu černobílé snímky, tak v padesátých letech hned dva zajímavé, na tehdejší dobu dlouhé fimy – jeden z pohledu perspektivy a vyprávění zpětně od jeho smrti, druhý s názvem našeho bojiště u Slavkova.'s plejádou známých jmen včetně Maraise, Gabina, Funese a dalších. Výborné filmy Vojna a mír z šedesátých let, výborné Waterloo. On už Ridly nemá čím zaujmout. Neluvě o tom, že jednotlivé úseky připadají jako klipy.