Hobbit
96/100 - 64×

Hobbit

Všechno má svůj začátek. Než Středozemě zažila souboj, kdo bude Pán prstenů, vydal se hobit Bilbo na neočekávanou cestu za dobrodružstvím.

USA | 2001 | Ukončeno
vysílání
6 sezón | 0 | 120 minut
žánr
Dobrodružný, Drama, Fantasy
hrají
Karl Urban (Eomér), Miranda Otto (Eowyn), David Wenham (Faramir), Elijah Wood (Frodo Pytlík), Cate Blanchett (Galadriel), Ian McKellen (Gandalf), John Rhys-Davies (Gimli), Andy Serkis (Glum), Orlando Bloom (Legolas), Mikael Persbrandt (Medděd), Billy Boyd (Peregrin 'Pipin' Bral), Sylvester McCoy (Radagast), Sean Astin (Samvěd 'Sam' Křepelka), Christopher Lee (Saruman), Sala Baker, Benedict Cumberbatch (Sauron)

Recenze

Recenze

Premiéra druhého dílu trilogie Hobit s podtitulem Šmakova dračí poušť je za námi. Jak si tento díl vedl oproti svému předchůdci a jak se mu podařilo obhájit právo Hobita na status plnohodnotné filmové trilogie? Inu, těžko říct.

5 0
12.12.2013

Zdá se mi to naprosto neuvěřitelné, ale je to dnes přesně rok bez jednoho dne, co jsem napsal svou recenzi na Neočekávanou cestu, první díl z filmové trilogie Petera Jacksona Hobit. Dnes bych tuto recenzi velmi stručně shrnul tak, že Neočekávaná cesta je kvalitní a po vzoru Pána prstenů i obstojně majestátní film se sem tam nějakými těmi přešlapy, se kterými se ale Peteru Jacksonovi pořád ještě podařilo vyhnout hranici nesoudnosti a samoúčelnosti. Jak se ale k téhle hranici staví Šmakova dračí poušť? Na to už je odpověď o něco složitější.

Ve druhém Hobitovi má Peter Jackson opět spoustu pěkných hraček na vyřádění. Medděd, pavouci, elfové, Jezerní město a samozřejmě i fanoušky napjatě očekávaný drak Šmak. Režisér si se všemi těmito motivy vyhrává dosytosti a servíruje nám je skrze řadu opulentních filmařských obrazů. Něco ale v téhle výpravné kanonádě pestrých fantastických dobrodružství chybí. A něco v ní zase přebývá.

Asi nejintenzivnější pocit, který z druhého Hobita budete mít, je, že je strašně dlouhý. Není ale tak strašně dlouhý proto, že trvá (opět) skoro tři hodiny. On je tak strašně dlouhý proto, že se v něm během těch tří hodin nemůže zas až tolik stát. To se Jacksonovi sice částečně daří držet v lati (například zajímavou příběhovou odbočkou s Gandalfem), oproti Neočekávané cestě je ale Šmakova dračí poušť pořád sakra dlouhá. A když film ovládnou příběhy Jezerního města nebo Tauriel, skrz níž byla do Hobita namontována další bizarně vynucená love story, začnete mít pocit, že nesledujete výpravný film s jasně definovaným koncem a začátkem, ale jakýsi extrémně drahý seriál, který se snaží pokrýt každičkou píď běžného života ze Středozemě.

Pokud by se jinými slovy dalo říct, že verze Neočekávané cesty pro kina obsahuje scény, které by se v případě Pána prstenů řadily až do rozšířené edice, pak Šmakova dračí poušť by takto prodloužené scény obsahovala ještě uvnitř dalších prodloužených scén. Jistě, pokud jste dostatečně velký tolkienofil, tohle by vám de facto nemuselo vadit. Tím se ale dostáváme k tomu, co v tomhle filmu chybí.

Ve Šmakově dračí poušti je spousta nových postav, kolem kterých se film točí. Je tu Tauriel, je tu samozřejmě Legolas, je tu Bard Lučištník, starosta Jezerního města a dokonce i starostův sluha. Nových postav je tu tolik, až by divákovi chvílemi snad i uniklo, jak strašně ostudným způsobem druhý Hobit odbývá vývoje postav z prvního Hobita.

Kupříkladu Bilbo se z hlediska vývoje svého charakteru musel v Neočekávané cestě jednak naučit přežít v novém světě neočekávaných dobrodružství a jednak uplatnit své místo ve společnosti třinácti trpaslíků. Jakýkoliv přirozený vývoj čehokoliv z toho ale v druhém Hobitovi nevidíme a Bliba tu maximálně sem tam někdo poplácá po zádech, jaký je to pašák, když zase něco vymyslel/všem zachránil život. A místy to tu vypadá dokonce i tak, jako kdyby se klíčová srdceryvná scéna mezi Bilbem a Thorinem v závěru Neočekávané cesty vlastně ani neudála.

Jediný směr, jakým se Bilbova postava ve Šmakově dračí poušti vyvíjí, je ten v závislosti na jeho „vztah“ s Prstenem. I toto téma je však ve filmu omezeno více méně na jednu scénu a když opustíme Bilba, zbylé postavy z prvního filmu už se tu nedočkají vývoje prakticky žádného. Snad proto tedy ani není třeba říkat, že pokud jste i po Neočekávané cestě měli v jednotlivých trpaslících pořád guláš, Šmakova dračí poušť vám v tomhle rozhodně nepomůže.

Kritici, kteří Jacksonovi po Neočekávané cestě vyčítali, že se zaprodal vizuálnímu pozlátku, si dají Šmakovu dračí poušť k snídani. I já ale musím uznat, že druhý Hobit značně ztrácí ono kouzlo, kvůli kterému milujeme Pána prstenů a máme rádi prvního Hobita.

Ano, druhý Hobit má výborné pasáže. Drak Šmak s hromovým hlasem Benedicta Cumberbatche je naprosto úžasný a Gandalfova již zmíněná odbočka do Dol Gulduru, která paradoxně nemá s knižní předlohou nic společného, patří k jedné z nejlepších částí filmu. V celkovém měřítku je však Šmakova dračí poušť opravdu až smutně povrchní. A já až teď poprvé lituju toho, že se při adaptaci původní knihy nezůstalo jen u těch prvně plánovaných dvou filmů.

Hodnocení: 60 %

Zdroj: 0

Diskuze /46

Em

Už se nemůžu dočkat až si udělám vlastní názor.

12.12.2013 | 10:32:30
Kothy

taky :)

12.12.2013 | 11:10:55
Ann Taylor

Jdu v sobotu a už se těším. Nepochybuju, že až budu psát vlastní názor, budu kritická, ale až budu sedět v tom kině, bude mi to asi úplně jedno :D

webmaster
12.12.2013 | 11:19:42
Auror

je to takovy cliffhanger, ale libil se mi fakt hodne. Ten Smak byl super vizualne to bylo hrozne dobry, ale treba linka s Tauriel mi prisla vylozene super a bavila me.

12.12.2013 | 11:26:39
karyslav

Recenze velice hezky odráží můj vlastní názor, dokonce i s vypíchnutím fakt super pasáží. Něco bych vynechal, něco bych fakt opravdu vynechal.. ale celkovej pocit z Hobbita mám i tak lepší, než z prvního dílu, u kterýho sem se hlavně na začátku strašně nudil a až teprve rozšířená verze mi pomohla ten prolog překousnout a pochopit. Tady mě ten film bavil pozorovat už od začátku až do konce, sice jsem místy odvracel oči, a místy se musel fakt smát, nebudu házet spoilery, každej se nechte ovlivnit v pořadí v jakém to oplzlý, promoklý mrkvožrout zamýšlel… ;-)

12.12.2013 | 11:37:21
Hanzen

Nechápu srovnávání s LOTREM, to prostě nejde srovnávat! Hobit je pohádka. Naopak souhlasím s tím, že efektů bylo plno, ale odbočku s Gandalfem bych klidně vynechal přišlo mi to jako vykrádačka Herryho.

#8 vikktorko000
12.12.2013 | 11:48:54
PecaCZE

Tak doufám, že se mi podaří toho ze článku co nejvíce vyvrátit :-). To že tam jsou dlouhé pasáže určitě nevyvrátím jak to bylo v Neočekávané cestě těch keců mezi Bilbem a Smíglem s hádankama mě nudili a říkal jsem si jen kdy to proboha skončí. Nechci být hnidopich někdo to jsem stejně napíše: máš tam chybu ve slově Bilbo a je to pod druhým obrázkem 4. řádek.

12.12.2013 | 15:27:39
vikktorko000

#6 Hanzen: Vykrádačka Harryho ? Ako fakt? Ja neviem toto sa snáď ani nedá komentovať: Hocičo iné by som vynechal ale odbočku v Dol Guldure nie. Náhodou to bolo maximálne epic.

12.12.2013 | 16:44:52
Ryen

Musím říct, že s touhle recenzí víceméně naprosto souhlasím… Víc asi netřeba dodávat. ;)

12.12.2013 | 16:52:05
Erichan

Tuna pocitacovych efektu, spousta z nich naprosto zbytecna, par peknych akcnich scen a par peknych scen plnych emoci. Zvlast ta scena, kdy Kili mluvi o slibu matce, na me pozdeji dopadla opravdu tvrde… A jestli je to nebo ono podle knizky, to uz fakt neresim. Knizka je knizka, film je … ehm, neco co nesmite brat az tak vazne a jen tam sedet a tlemit se nebo zvracet (pokud jste na 3D, mate zavrate, nebo nenavidite pavouky).

12.12.2013 | 20:03:31
Blood-moon

Ano, taky naprosto souhlasím s recenzí … snad jen bych jeste krome linky Tauriel vytkla pana neporazitelného Legolase ala krizence Chucka Norrise s Jakiem Chanem.

#13 Hurley
12.12.2013 | 20:24:08
barahir

Jestli jsou dva nebo tři filmy je podle mě celkem jedno. Hlavní je styl, jakým to Jackson pojal a místo, aby udělal menší a komornější filmy, pokud možno s větší hloubkou a víc o postavách, tak udělal film plný triků a přepálené akce. Nejvíc mě dostalo, jak Thranduil vykládal Tauriel, s kým by neměla randit. Takhle by to asi Tolkien nikdy nenapsal. Gandalfova výprava se mi líbila moc a vedle ztvárnění Šmaka bych to považoval za nejlepší část filmu. Že Legolas nebyl vyloženě klaďas taky chválím, ale ty jeho akrobatické kousky a neporazitelnost, to bylo na mě taky moc.

Potěšilo Jacksonovo cameo a také slečny, co roznášela U poníka pivo. (http://goo.gl/XnDtMo)

čestný člen redakce
12.12.2013 | 23:33:44
Hurley

#11 Blood-moon: Souhlasím. Scéna se sudy byla sice fajn. Ale vadilo mi, jak se Legolas mermomocí snažil předčít všechno, co udělal v Pánovi prstenů. K závěru už sem jen čekal, kdy se tam objeví deset Mumakilů, aby je Legolas všechny sejmul.

#14 barahir
čestný člen redakce
13.12.2013 | 9:08:26
barahir

#13 Hurley: To je pravda, celkově tam hodně podobných scén, jako v Pánovi prstenů, jenže zatímco tam to fungovalo, tady to bylo spíš úsměvné.
A Legolas nám bohužel dost zestárnul.

#15 Hurley
čestný člen redakce
13.12.2013 | 9:55:15
Hurley

#14 barahir: Narozdíl od Evangeline Lilly! A to mě dost překvapilo.

#17 barahir
čestný člen redakce
13.12.2013 | 10:40:55
vikktorko000

Berme to tak že ako princ bol tlstý s tehličkami a keď mal ísť na Elrondovu radu zabehol si do fitka kde schudol a ešte k tomu na elfsku plastiku aby vyzeral mladšie :D o a ešte niečo strč si niekam takú recenziu :D nech si je pravdivá akokoľvek

13.12.2013 | 12:21:04
barahir

#15 Hurley: Tak Losti skončili teprve před třema rokama, ale 10 let je přeci jen 10 let. I když Frodo vypadal dobře.

#18 Hurley
čestný člen redakce
13.12.2013 | 16:25:46
Hurley

#17 barahir: Čtyřma. :) Já si ale hlavně neporovnávám Tauriel s Kate z finále Lostu, ale z první série, což už skoro deset let je taky.

#20 barahir
čestný člen redakce
13.12.2013 | 19:02:53
markacek

achjo… vsechno by se nechalo, az na ten dul gundur… achjo… jinak vcelku fakt moc pretechnizovane… ale vsechno by se dalo zkousnout az na dul gundur..... .

#20 barahir
13.12.2013 | 22:07:31
barahir

#19 markacek: Mě se to zpracování a boj Gandalfa s Nekromantem líbil. Akorát jsem rozpačitej vůči odhalení Nekromanta jako Saurona, ale tuhle část Tolkiena nemám přečtenou, takže to nedokážu posoudit.

#18 Hurley: Jo, ale přece jen, člověk jí v té roli viděl 6 let a ono se to propojí. Je pravda, že ona za tu dobu, na rozdíl od Jacka, opravdu moc nezestárla. Jenže Blooma jsme fakt 10 let nalíčeného jako Legolase neviděli (asi i dýl, natáčeli to snad někdy v roce 2000), takže je to velkej skok.

#23 vikktorko000
čestný člen redakce
13.12.2013 | 23:47:01
KarI0s

Bloomovi bylo při natáčení LOTRa dvacet dva až tři, při natáčení Hobbita pěta třicet… Frodo (Wood) měl sedmnáct/osmnáct, a své party točil ve třiceti… A poznat to bylo zatraceně dobře… markacek: Knižně je to košer, i když přímo v Hobbitovi to bylo jen zmíněno na konci a vlastní detaily byly až v LOTRovi, jeho dodatcích a dalších Tolkienových spisech…

14.12.2013 | 0:00:06
markacek

dobre, ale delat z gandalfa chudaka… to uznej ze je fakt odpad… chapu je treba udelat to hodne efektne a vytriskat z toho prachy za kazdou cenu, ale proste TAKHLE to nebylo… to samy medded… za kazdou cenu superakcni a co je na tom, ze to v originale bylo uplne jinak a snad i lepsi :-)

#23 vikktorko000
14.12.2013 | 10:40:34
vikktorko000

#22 markacek: #20 barahir: No Gandalf o jeho ceste do Dol gulduru bolo v knihe napísaneé dosť stroho a v dodatkoch tiež nič veľa takže Jackson to len spracoval tak ako si to predstavoval. A povedzte my že ten súboj Gandalf vs Sauron nebol epic tak ja už neviem potom

14.12.2013 | 16:50:48
Hurley

Stojím si zatím, že Gandalf v Dol Gulduru byla jedna z nejlepších částí filmu.

čestný člen redakce
14.12.2013 | 19:17:12
nerrti

Nemůžu se ubránit pocitům, že jestliže tento film neurazil inteligenci opravdového fanouška předlohy, je s ním něco špatně. :/

14.12.2013 | 20:31:56
markacek

nerrti: presne. Hurley: ano bylo to epic a uzasny, ale nikdy se to takhle nestalo :-) je to fakt vycucnuty z prstu(klidne sem napisu jak to v gunduru bylo). Nehlede na to ze tam gandalf prisel o hul(coz je nesmysl) a o mec(ktery pak musi zase ziskat). A o nesmyslnost primeho souboje jenz by nemohl/nemel prohrat. Odbocka to byla krasna ale skoda ze byla takhle ehm… zprznena. cekal jsem ji na zacatku 2. dilu jak tam gandalf mluvil s thorinem v hurce. Tam by to davalo smysl, aby se tim par veci objasnilo. :-) uvidime co bude dal.

14.12.2013 | 21:53:38
PecaCZE

Sakra tak to jsem podělal :-(. Čekal jsem ještě, že když tu někdo bude psát spoilery, tak to bude ve spoileru a bohužel :-(. Myslím to ( SPOILER !!!! ) Nekroman = Sauron.

#31 Hurley
15.12.2013 | 0:45:44
kesuaus

Prva čast bola obrovske sklamanie 47 minut dokim film vôbec začne a ked začne su to len pičoviny pri ktorych som driemal a pozerat sa na popcorn bolo zaujmavejsie. Druha čast , to bolo už o niečom inom :D , Najlepši film tohto roku :)

15.12.2013 | 3:45:29
kesuaus

Počkat , hodnotenie bolo horšie ako pry prvej časti ? :D No neviem či ten čo robil tuto recenziu filmy vôbec videl …

15.12.2013 | 3:53:08
kesuaus

A ešte jedna vec … 1 čast bola totalne ale totalne nelogicka . Fizika ? To tam vôbec neexistuje . Logika ? :D nelogicke sceny by som tu mohol pisat 2 dni

#32 nerrti #33 barahir
15.12.2013 | 4:00:05
Hurley

#27 PecaCZE: Tak proč to kurva čteš, kdyžs to ještě neviděl?

čestný člen redakce
15.12.2013 | 8:11:37
nerrti

#30 kesuaus: Takže mi chceš říct, že část druhá dávala smysl? :D

#40 kesuaus
15.12.2013 | 8:30:30
barahir

#30 kesuaus: Jasně, ale Legolasovo poskakování ve dvojce po hlavách trpaslíků a nevím po čem všem ještě a současně trefování skřetích hlav bylo úplně logické. :)

#39 kesuaus
čestný člen redakce
15.12.2013 | 13:54:22
Lothar135

Recenze velmi pěkná. Nesouhlasím zdaleka se všemi názory autora, ale každý má holt rád něco jiného. Každopádně to docela vystihl.

Musím říci, že se mi druhý Hobit líbil daleko více než první, jelikož zde bylo mnohem méně scén, které mi lezly na nervy (až na zbytečně dlouhou konečnou scénu s trpaslíky snažící se zabít Šmaka, u toho jsem fakt usínal a také na scénu, kdy se nám zaláskují trpaslík a elfice…).

Ano, druhý Hobbit je mnohem akčnější než první, ale ty scény jsou zvládnuté velmi dobře a hlavně zábavně. U mnoha z nich jsem se trhal smíchy (akce se soudky a Bombur alá Killing machine)! A podle mne je dobře, že je Hobbit celkově odlehčenější než Pán prstenů, přec jen u knih je tomu zrovna tak.

Co mě velice chybělo, byla scéna o příchodu k Meddědovi. To, že ve filmu nebyla, bylo velkým zklamáním…

#36 byvojik #41 Melian
15.12.2013 | 21:10:30
PecaCZE

Tak už mám rezervaci na úterý v 19:10 3D+titulky konečně :-).

15.12.2013 | 22:58:50
byvojik

Naprosto s tebou souhlasím :)#34 Lothar135:

16.12.2013 | 20:57:00
PecaCZE

SPOILER ! Ale ty tu stejně nepíšete… zapomněl jsem toho Saurona a myslel jsem si, že je to Saruman :-D, tak dobrý byl jsem překvapenej ;-). Film se mi líbil samozřejmě no co tu mám psát už to bude týden co to jde v kinech.

#38 Hurley
17.12.2013 | 22:39:59
Hurley

#37 PecaCZE: A já se tak těšil, jak mi tu budeš všechno sáhodlouze vyvracet.

čestný člen redakce
22.12.2013 | 18:05:32
kesuaus

#33 barahir: Ano , Su na svete lukostrelci s podobnimy schopnostami ako legolas I ked nie az na takej urovny … on mal ale viac ako 100 rokov na trenovanie takze to je celkom logicke kedze je to fantazy… Ale nepočul som ze hobbity maju titanom vistuzene kosti alebo dačo take ked tam padal jebal hlavou o skaly a otriasol sa a išil dalej „wtf?“

23.12.2013 | 3:46:53
kesuaus

#32 nerrti: samozrejme ze tam nedavalo všetko zmisel.. ale prvá čast bola blbostamy preplnena a dej tam nebol žiadny… sa mi zdalo ze som pozeral rozpravku „EPIC“.

23.12.2013 | 3:50:44
Melian

#34 Lothar135: Souhlasím. Tenhle díl je lepší než jednička, i když se někde pořád neskutečně táhne, viz trpaslíci a Šmak, jak píšeš. Linie Tauriel a Kiliho mi připadá pitomá a zbytečná, ačkoliv jako holka jsem z toho byla naměkko :-). A scéna s Bomburem byla vyvedená do úplného absurdna, ale prostě to hrálo – to se režisérovi velice povedlo.

Já se taktéž těšila na Gandalfovo uvítání trpaslíků. Je škoda, že to Jackson vynechal. Stejně tak mě mrzí, že tam nedal scénu s pavouky tak, jak byla v knižní předloze – podle mého je to nejlepší část knihy.

23.12.2013 | 18:49:42
Hurley

Lidi, to je vážně ten nejdůležitější faktor to, jestli se to netáhne a jestli to má víc akčních scén? Nikomu vážně nevadí, že Bilbova postava se tady naprosto přestala vyvíjet? Že z Thorina se stal totální kokot? Že jediná funkce zápletky Kiliho zranění je (vedle lovestory s Tauriel), aby diváci konečně rozeznali Kiliho od Filiho? A nebo že ostatní trpaslíci tu dostávají naprosto nulovej prostor? Jasně, ve Šmakovi je hodně akčních scén. Supr supr. Sem tu ale opravdu jedinej (respektive jeden z mála), kdo cítí, že tenhle film je oproti jedničce naprosto bezduchej?

#44 nerrti
čestný člen redakce
24.12.2013 | 8:54:07
Saruman Bílý

Já to cítím taky.

24.12.2013 | 10:44:14
nerrti

#42 Hurley: finally. :3

24.12.2013 | 13:59:41
NiennaTasart

Osobně si myslím, že bezduché jsou skoro i oba filmy. Plně souhlasím s recenzí. Ta žanská tam nemá co dělat, nemá charakter (tak dokonalej není ani Gandalf), navíc bylo trapný z ní dělat Arwen (viz léčení). A fakt jsem nepochopila ty sudy. Kdyby si vzali VÍKA, tak nejen že by tam asi 6 neumřeli (což měli), ale i by ušetřili ryby, které mohli rozdat chudým v Lake City… Při celém filmu jsem nevěděla, jestli se smát nebo brečet. Začínám mít pocit, že filmy mají společného s knížkou tak akorát názvy a velmi velmi hrubou kostru děje…

2.1.2014 | 1:59:46
RANGER-MAT

Oba filmy se musí brát z nadsázkou… Pán prstenů byl oproti Hobbitovi nízkorozpočtovej film… a to z něj udělalo to co je teď. Jackson z ničeho udělal legendární film… U Hobbita už měl podporu sponzorů a tak je potřeba si film užít z hlediska efektů a nehledat v něm něco hlubšího. Já osobně se těším i na třetí díl.

11.1.2014 | 14:11:17
Chceš taky něco napsat? Registruj se nebo se !

The Battle of Five Armies

Hobit: Bitva pěti armád

Česká premiéra: 11. 12. 2014
Režie a scénář: Peter Jackson
Scénář: F. Walsh, P. Boyens
Hudba: Howard Shore
Hrají: Martin Freeman, Hugo Weaving, Orlando Bloom, Luke Evans, Cate Blanchett, Ian McKellen, Christopher Lee, Richard Armitage, Lee Pace, Manu Bennett, Ian Holm, James Nesbitt, Graham McTavish, Stephen Fry, Sylvester McCoy, Evangeline Lilly, Benedict Cumberbatch
Stopáž: 144 minut

Postavy

Reklama

Momentka

Momentka

Narozeniny herců

Pán prstenů a Hobit online

Kde si můžete pustit tyto filmy online?

Série Pán prstenů
Série Hobit

Napište nám

Našli jste chybu ve vysílání? Nemůžete se dopídit českých titulků? Chtěli byste se o tento seriál starat? Napište nám!


Filtr seriálů








Reklama