Seriál Game of Thrones odstartoval svou existenci na jaře roku 2011 a skončil na jaře roku 2019. Byl tu s námi dlouhých osm let, ale vše musí jednou dojít na svůj konec. Pokud chcete seriál podpořit a zároveň ukázat, jak vás bavil, tak jej ohodnoťte. Můžete také ohodnotit jednotlivé postavy a epizody.
Tvůrci seriálu mluví o epizodě Oathbreaker
V rozboru třetího dílu s názvem Oathbreaker se podíváme na to, jak tvůrci mluví o Danyině zajetí, Jonově oživení a flashbacku s Nedem Starkem.
Zdroj: HBO
Diskuze /93
Proč neustále zapomínají na chudáka Berica?
#2 Mrkrikajs#1 Holero: Bratrstvo bylo oznámeno. Tedy… Thoros byl. A Beric bude určitě s ním. :)
#3 Ann Taylor#2 Mrkrikajs: To sice může, ale nějak pak vyznívá značně blbě, že byla Melisandra překvapená tím, že po smrti nic není. Vždyť už jí to sakra Beric dávno řekl. Vážně doufám, že „tímto světem“, v kterém to nikdo neměl zažít, myslel ten náš. Jestli myslel svět GoT… no není ostuda si lepit lístečky s připomínkama. Jako třeba „Beric už to zažil asi šestkrát“.
#5 Mrkrikajs#3 Ann Taylor: To jsem nějak nepochopil. Ten začátek: „To sice může“. K čemu se to mělo vztahovat? :) Ale zpátky k videu. Měl jsem dojem, že Ned řekl nejedné osobě, že bez Reeda, by ho Arthur zabil, takže nechápu proč D&D tvrdili opak. Já vím, že většina lidí v GOT zná dle historie ten souboj tak, že ho Ned prostě vyhrál. Ale D&D to ve videu říkají, jak kdyby Ned nikdy nikomu neřekl skutečnou verzi. :)
#15 Ann Taylor#6 Mrkrikajs: Pokud se dobře pamatuju z knih tak Reed ani nebyl rytíř (ani lord), takže z jeho strany asi cajk :D
#8 Mrkrikajs#7 Sattik: Já to myslel v synonymu k „nečestně“. Přeci jen, šlo o duel. :)
#10 Sattik #11 rockysiburgerNejvíce se mě dotkla scéna vzkříšeného Jona a pak ser Davos, který s ním hovořil o tom, že „má selhat znovu“… že Jonovo tzv. selhání u Zdi a za Zdí je víc, než vyhraný souboj nebo bitva mezi rody…Zeď a Hlídka – to je fakt fenomén!
#8 Mrkrikajs: Nečestne to bylo, o tom žádná.
#8 Mrkrikajs: Myslíš duel :-) 6. na 2. ?
#12 Mrkrikajs#11 rockysiburger: Vždyť Ned bojoval s Arthurem, ne? Ned+Arthur = 2 :) Takhle jsem to myslel.
#13 rockysiburger #14 ElfkamElessar#12 Mrkrikajs: Nakonec možná ano :-) ale duel to není. Ten má určitá pravidla. např. že jde o dobrovolné střetnutí kde se snaží poražený odčinit, předchozí poražení nebo urážku. Tohle probíhá během války. A tam se moc na čest nehraje. A ještě k tomu byl Ned a spol. vyprovokován k boji. Takže vůbec nejde o duel ale o vyprovokovanou potyčku mezi šlechtici a jeho následovníky.
#17 Mrkrikajs#12 Mrkrikajs: Duel? Duel si představuju jinak. Třeba ordál Oberyn vs. Gregor, nebo turnaj jak se tam byla Brienne s Lorasem. Tohle nemělo s duelem nic společnýho, prostě jel zachránit svou sestru a ti dva se mu v tom snažili zabránit.
#5 Mrkrikajs: „Bratrstvo bylo oznámeno. Tedy… Thoros byl. A Beric bude určitě s ním.“ „To sice může.“ Hm, k čemu asi?
Já teda spíš nepochopila, proč by to Ned měl brát vůbec jako nějaké pošpinění své cti a proč by se mělo ukázat, že slavný Ned Stark nebyl tak čestný, když ON neudělal NIC? Tohle mi fakt hlava nebere. To se jako měl cítit nečestně kvůli někomu jinýmu, kdo skočil na jeho protivníka zezadu? :D A jestli je to bráno jako „obecně čest“ a nejen jeho, že by fakt radši nechal zabít sebe, než aby uznal, že je lepší oddělat toho druhýho jakkoli, protože to není čestné, to už by byl fakt tou svou ctí silně vymletej od malička.
#16 rockysiburger #17 Mrkrikajs#15 Ann Taylor: Přesně tak! Tohle odkazování na čest mi vadí. A je to dost přeceňované ohledně samotného Neda.
#13 rockysiburger: Houky douky ;) Příště prostě napíšu souboj. :) Ale pořád to není zrovna dvakrát čestné. :) A během války to ve skutečnosti nebylo. Bylo po válce. Sice byli vyprovokování, ale oni ten „souboj“ přijali. Mohli se klidně odvrátit, jakkoliv by to vypadalo blbě. To klidně udělat mohli. Pochybuji, že zrovna Arthur by někoho napadl při „odchodu“ zezadu. Ale to je zase jenom pitomé slovíčkaření. :D
#15 Ann Taylor: To neví nikdo. Ani D&D. Ned byl asi jeho zákonným zástupcem či co. :D
#17 Mrkrikajs: Ve válce se bojuje čestně? Když jde zachránit svou sestru tak asi kašle na to, že je jich 6 vs. 2 naopak bych to považoval za výhodu.
#20 Mrkrikajs#17 Mrkrikajs: Však cajk :-) Sice to čestné nebylo, ale nebyl to Ned kdo Arthurka bodl zezadu. Podle mého bylo od Neda čestné že ukončil jeho život rychle a prostě ho utratil a nehrál si sním ve stylu pedigree Ramsey :-) To že pak kolovala legenda o tom jak Ned vyhrál. Je jenom styl Neda Starka který raději drží jazyk na uzdě a nechvástá se jako Robert a jeho legendární 8čka nebo co to mlel v první sérii a bojování a šukání v každá bitvě.
#21 Mrkrikajs #66 Eddard1#18 ElfkamElessar: Vždyť se bavím celou dobu o tom FINÁLNÍM SOUBOJI Neda s Arthurem. Co je na tom pořád k nepochopení? :)
#22 ElfkamElessar#19 rockysiburger: Souhlasím, to bylo to první co se mi na tom nezdálo. Proč by Nedova čest měla být tímhle pošpiněna. To ho měl jako zarazit? Já jsem měl jen namysli, že Bran mohl vinit tak maximálně Reeda. Fajn, šlo o souboj (ne o duel) a Ned by jinak umřel. Ale prostě chápu, že se to někomu nezdá tak úplně košér. :) I když ten čin v celkovém důsledku nemůže Reedovi nikdo vyčítat. Za ten záběr kdy Robert vrazil svoje kladivo do Rhaegara, bych i zaplatil. :D A Robert byl dost dobrej, to mu upírat zase nemůžeš. On byl prostě vždycky takový chvásta. :)
#23 rockysiburger#20 Mrkrikajs: Jo já vím, pořád nevidím proč by to měl brát jako věc cti. Jo tak si zabil všecky moje vojáky tak teď to teda uděláme čestně, ale jenom proto, že mi nic jinýho nezbývá. Ale kdyby náhodou ještě někdo žil a chtěl tě zákeřně bodnout do zad tak tě upozorním aby sme si to rozdali jen my dva jako na nějakým turnaji. Btw. vůbec mě nezajímá nějaká moje sestra ve věži, hlavně když natáhnu bačkory čestně.
#21 Mrkrikajs: Robert svoje kladivo vrazil do Rhaegara a pak do náký štětky. To byl styl Robert !!! Tahle scéna je jenom další natažení teorie o Jonovi…možná… Spíš tam jde o Nedovu sestru, která i v prvním návratu do minulosti přijíždí na koni. Ned je použit pouze jako nástroj. Byl a pořád je to jedna z TOP postav GoT. A DD ho používají jako starého známého který uvede svoji neznámou sestru a asi nejznámější teorii GoT. Podle mě nic víc :-)
#24 Mrkrikajs#23 rockysiburger: Doufám, že ta teorie bude pravdivá. Nechápu, proč by zrovna Arthur Dayne střežil jeho sestru jen tak. A pak taky ten křik. Musíme držet palce. :)
#25 rockysiburger#24 Mrkrikajs: Teď si myslím že už to je 100% jistota. Sice bych chtěl být něčím překvapen, ale prostě chci to vidět. Jak Gen Targaryenů nemá na Starky a Černovlasej bastard bude na světě !
#59 RafanBtw: Všimli jste si někdo, že Jon odchází ne bránou, ale tunelem na Sever? Někde sem viděl obrázek, kterej to docela potvrzoval… !
#27 rockysiburger #28 I am one who knocks #44 Monkeyskunk #48 mirako#26 rai0088: Podle mě jde jen nikam v Castle Black, ale bránou ne
#48 mirako#26 rai0088: Jo, ale myslím si, že se jenom potřeboval projít a trochu vydýchat nic důležitého bych v tom nehledal :)
#29 rockysiburger#29 rockysiburger: http://img.photobucket.com/…secorner.jpg Tenhle obrázek je v dost dobrém úhlu :)
#34 rockysiburger#29 rockysiburger: Rozdýchat teda ? :D oddechnout ?
#29 rockysiburger: Nezdál se mi úplně duševně v pohodě…
#33 rockysiburger#32 I am one who knocks: Tak snad si dá jen cígo a rozdýchá to :-)
#30 Mrkrikajs: ale na něm nevidím kam jde. Tam klečí :-D
#35 Mrkrikajs#34 rockysiburger: Však pokud D&D nepozměnili stavbu toho hradu, tak máš jasnou ukázku všech možností, kam mohl Jon jít. Prostě na hradu zůstal. Kor, když tam přijede jeho sestra Sansa, tak je jasné, že ho tam ještě zastihne. :)
#36 I am one who knocks #48 mirako#35 Mrkrikajs: Nejlepší bude zahrát si GoT od Telltale tam je možnost se projít po Černém hradě :D easy.
#37 Mrkrikajsvšimli ste si, že John na konci kráča do tunela a východ z hradu má za chrbtom?
#48 mirakoPrý šel na cígo :D Jináč, já taky beru R+L=J dle všeho prakticky jako jistotu (hlavně v knižním univerzu), spíš jsem zvědavej, jestli tam bude i ta Meera jako dvojče – předpoklady k tomu jsou a trošku by to i doplňovalo smysl, proč s tím dědek Brana obtěžuje. Jo a jestli nějaký zásadní je, tak důvod Hodorovic postižení! Což by uzavíralo tudletu sebranku narvanou ve stromu.
Ale nejvíc jsem zvědavej, jak obhájí to, proč mu to nemoh ukázat hned celý (- pokud mu to teda celý vůbec hodlá ukazovat). :D Doufám, že to nebude takovéto násilné „protože jinak by to byla o 200 stran kratší kniha“ aneb protože D&D. :D
#40 Ann Taylor #41 Rumek#39 Godshadow: Já si to teda odůvodnila tak, že se ho snaží naučit i to, aby neuváznul ve vizích s lidmi, kteří ho zajímají (to mu už myslím vyčítal Jojen, když byl moc dlouho v Létovi – když tam budeš dlouho, zapomeneš, že máš taky hmotný tělo, a umřeš žízní, hlady, nebo kvůli nějakýmu nebezpečí, kterýho si kolem něj nevšimnneš). Aby chápal, že tam nemůže okounit, bez ohledu na to, jestli k nim má osobní vztah, a naopak se naučil nenechat se strhnout zvědavostí.
#57 GodshadowJak to obhájí? Vždyť už to vysvětloval 2×! Jednak po flashbacku s Wilisem a jednak po flashbacku u TOJ. Opětovně Brannovi sdělil, že kdyby zůstal déle, tak se utopí. Navíc ke konci flashbacku Brannovi říká, že se na TOJ znova vrátí, takže je vše naprosto jasné. To, že to Brann chce všechno vidět hned nebo že chtěl u prvního flashbacku zůstal déle na Zimohradě je celkem pochopitelné. #39 Godshadow:
#57 Godshadowcelou dobu tu čekám teorii kterou mám já :-)
Noc se přikrádá a moje stráž začíná. Neskončí až do mé smrti. Nepojmu za manželku žádnou ženu, nebudu vlastnit žádnou půdu, nezplodím žádné děti. Nebudu nosit korunu a nezískám slávu. Budu žít a zemřu na svém stanovišti. Jsem meč v temnotě. Jsem strážce na zdech. Jsem oheň, který hoří ve tmě, světlo, které přináší úsvit, roh, který probouzí spící, štít, který chrání říše lidí. Svěřuji svůj život a čest Noční hlídce, pro tuto noc a pro všechny noci, které přijdou. -------- no a jelikož umřel, tak jeho stráž skončila ne? ted už není člen noční hlídky :-)
#43 pienXo #45 Monkeyskunk#42 zroutik: To nieje teória ale fakt. Mne a určite každému to bolo jasné hneď ako ho zabili v 5×10. Keď som videl že na hrad dorazila predtým Mel tak som vedel že ho oživý. Ale vravím. To bolo lahko predvídatelné.
Je to pieseň o lade a ohni. Je to celé o Jonovi. Lad = Lyanna Stark Oheň = Rhaegar Targaryen Pieseň = Jon
#26 rai0088: Popravdě, mě to taky tak přišlo, že procházel pod Zdí. Zdá se mi, že byl vidět ten zamrzlý namordralý oblouk. Ale přiznám se, že znovu jsem to nezkoumal, takže se mohu plést. Každopádně stejně nevěřím, že by jen tak bez ničeho odešel, ať už na Sever nebo na Jih, takže je mi to celkem putna, páč v další scéně bude podle mě zase normálně na Černém hradě.
#48 mirako#42 zroutik: lol vždyť to sám řekl na konci dílu :D ale jo kámo můžeš se poplácat po ramenou, si dobrý :)
#60 zroutikKdyž jste tu tak řešili tu čest, nebylo by v tom případě od Artura čestné, zahodit jeden (nejspíš ten lepší) meč, když bojoval už jen s Nedem, aby to teda bylo fér? Protože mi nepříjde, že by měl s sebou Led. Ikdyž mi ani nepříjde, že by měl Dayne Meč jitra. A je vůbec čestné bránit bratrovi rozloučit se se svojí sestrou před její smrtí? Jasný, měl ji chránit, ale snad si nemyslel, že ji jde Ned zabít, teoreticky k tomu souboji nemuselo vůbec dojít. No myslím si, že nikdo nemůže nikomu nic vyčítat. Ano nemusela vznikonout legenda, jak Ned porazil Dayna, věřím, že ho to štvalo to furt slýchat, ale Ned nic nečestného neudělal, aspoň podle mě no :) A válka opravdu čestná není, to by vám dobře řekli ty miliony civilních obětí všech válek :)
#67 Eddard1Arthur Dayne měl své rozkazy, E. Stark si šel pro svou sestru, nechápu celé ty kecy kolem cti. Ned neudělal absolutně nic špatného, stejně tak Dayne, stejně tak Reed. Ned vždy mluvil o Daynovi jako o nejlepším šermíři a také vždy zmiňoval, že bez pomoci Reeda by Dayna nikdy neporazil, to je více než čestné jak vůči Daynovi, tak vůči Reedovi, který mu zachránil život. Jistě právě s ohledem na Reeda, který mu zachránil život, nevykládal na počkání historku jak Reed bodl Dayne do zad. A hlavně Ned prokázal jak je čestný xkrát, zejména ve slibu, který dal před smrtí své sestře (Jon a doufám také jeho dvojče Meera). Pro mě jsou ty diskuze a komentáře scénáristů kolem změny náhledu na Neda absolutně out…ale tak každý na to má svůj pohled.
#57 Godshadow#26 rai0088: #27 rockysiburger: #35 Mrkrikajs: #38 Big Finger: #44 Monkeyskunk: lidi tady jde pěkně vidět, že nikam neodešel, ani za zeď, ani před zeď, prostě jen někam zalezl.. a se Sansou se určitě setká.. podle ukázky už v příštím díle..
#49 mirako: Obrázek Černého hradu jsem tu už dávno dával. :)
#51 mirako#50 Mrkrikajs: to jsi sice dal ale nešlo z něho vidět, kam odchází Jon a proto tady někteří ještě pořád spekulovali kam že odešel…
#52 AviaRa#51 mirako: Kdyby pořádně čuměli na obrazovku, tak spekulovat ani nemusí…
#49 mirako: Jj, tady je to pekny, tak s tim namodralym obloukem jsem se trefil, jen to nebyl led no :-D
zaujimave je to ze denerys " zomrela" ked sa nechala spalit z vajickami ..............John snih zomrel ze ho bodli do srdca :D este 3 tangeryen musi zomriet :D aby sa naplnil osud .................3 zomrie ako ? :) utopeny potopeny boh ? :) co ked 3 targeryen bude THEON !! :) ??
Niekoho vôbec napadla myslienka ze 3 targeryen by mohol byt THEON ? :)
#56 AviaRa#55 jack817: Ať si je těch Targaryenů třeba 40. Až si Euroník vezme dráčky, tak vám budou 3 hlavy k prdu.
#58 zroutik#40 Ann Taylor:
#41 Rumek: Ano ano, to je fakt, jen jsem asi myslel, že 2 minuty by ho už nezabily. :D
#47 Rumek: Maličko mi to přijde jako taková snaha se opičit po Harry Potterovi, kde myslím v 7. díle obdobně taky trošku pokydala hnůj na odjakživa snad nejkladnější postavu (Brumbál), ale zde s Medem je to jaksi krkolomné.
#56 AviaRa: to by mu to nesmělo spálit plíce ten roh :-)
#62 AviaRa#25 rockysiburger: Proč bastard? Teda pokud se nepletu, tak targaryeni mohli mít více manželek. Mohli se klidně v ústraní vzít. Otázka spíš bude, pokud k tomu došlo zda existuje dokument či svědectví, které to potvrdí.
#90 rockysiburger#45 Monkeyskunk: nikde sem se to tu nedočetl, a taky sem psal že se divím že to tu nikdo nenapsal, když to tak bylo do očí… a to že to řekl, co jako? mohl se rozhodnout porušit přísahu :-) to mohlo nekoho taky napadnout ne? a co ted teda? veme obry a pujde na zimohrad se Sansou?
#62 AviaRa: knížka je stejně nejlepší že :-)
#65 AviaRa#62 AviaRa: Me to stejne prijde divny. To jako kdyz nekdo foukne na ten roh, tak dotycneho to spali a odted poslouchaji draci kohokoliv? Bo jim ho musis ukazat v ruce, ze ho mas ted ty (jakoze Euron) a pak uz poslouchaji? A kdyz ti ho nekdo veme, tak poslouchaji ho nebo si musi zase rychle najit obet ktera foukne a rychle ji vytrhnout roh z ruky, aby si draci mysleli, ze si to foukal ty? S takovou by ale draky nakonec ovladli i jine narody, nez jen Valyrijci, kdyz by ti stacil roh na to, aby prestali poslouchat sve prave pany. Jako nerikam, ze to tak fungovat nebude, ale nejak mi to vsechno nesedi :-D
#65 AviaRa#64 Monkeyskunk: Tak on to Martin zatím nerozepsal; a jestli to nebude v seriálu, tak si dlouho počkáme. Ale jestli si to pamatuji správně, tak od toho „fouknutí“ se draci chovali neklidněji a brutálněji. Jenže to bylo přes velkou vzdálenost. Navíc knižní Euron má k dispozici různé čaroděje a sám nějaké ty „čáry máry“ využívá, takže třeba by to nějak ošálil.
#63 zroutik: Díky té propletenosti dějů a násobkem postav je to záživnější no.
#19 rockysiburger: Já myslím že ho nesekl zepředu aby ukončil jeho utrpení, ale aby si někdo nemyslel, že ho nečestně bodl zezadu. Bude se brát jako smrtelná rána ta zepředu. Tu do krku už nikdo řešit nebude
#69 ElfkamElessar #90 rockysiburger#46 Monkeyskunk: A jak jsi přišel na to, že Arthur věděl ze zrovna Lyanna umírá? Arthur a spol měl jasné instrukce od následníka a vůbec ho nemuselo zajímat co mu Ned říká. Byl to nepřítel a ten může i lhát.
#70 MonkeyskunkJá nevím, ale myslím, že Arthur také nebyl hloupý a už věděl, že válka/rebelie vlastně už skončila. Ikdyby si myslel že Lyanna umírá,, ikdyby si myslel že z Lyanny se právě stává nejšťastnější žena… jakou jeho čekala budoucnost?
Patřil k nejvěrnějším šermířům…
Možná měl za úkol Lyannu za každou cenu ochránit(resp. její tajemství) a následně dostat někam (kam? třeba někde někdo čekal, někdo kdo ví…) do bezpečí.....
Možná také ne a prostě chtěl svůj život dovršit ve službách Rhaegara a prostě jenom buď splnit rozkaz nebo zemřít.
V opačném případě mohl klidně Eddardovi říct, „hele Starku nevyšiluj, je tamhle nahoře… nikdo jí neublížil“ a následně čekat jak Baratheon naloží s ním, s ženou, která ho (možná) zradila, s jejím potencionálním dítětem. Pokud by Baratheonovo rozhodnutí o vlastním osudu přežil, asi by sledoval co Baratheon udělá s dítětem a Lyannou… … nic moc vyhlídky pro čestného muže, dle mého.
#66 Eddard1: A proč by měl řešit jestli ho oddělal zezadu nebo zepředu. Vždyť to mu mohlo bý úplně ukradený.
#67 Eddard1: No asi jí mohl slyšet jak tam křičí a tak ne? Navíc pochybuju, ze celou dobu trávil takhle před věží, takže pokud začal porod a byly nějaké kopmlikace a pak tam slyšel její křik, mohl si to spojit. Ale uznávám, tohle jen předpokládám no. Arthur ale zase předpokádal, že je Reed mrtvý, takže to že se nechal bodnout zezadu, byla jen a jen jeho chyba ;) A to s tím sekem zepředu, si podle mě hodně mimo. I podle logiky, když by ho rozsekl zepředu, proč by do něj měl bodat ještě zezadu do krku. Nehledě na to, že v té době nějaké detektivní služby asi neexistovali, že by řešili z kama šla první rána. Tělo stejně buď spálili, pohřbili a nebo ho tam prostě nechali ležet. Za pár dní na tom slunku už si dost ožranej od zvířatek a koneckonců, vlastně ani nikdo nevěděl, že k tomu souboji došlo, aby se tam hned vydal zachránit Daynovo tělo. To mi moc smrdí Horáciem the Untouchable :-D
#72 Sheela#70 Monkeyskunk: pokud věděl, že rodí… pokud tam nebyla sama… ale i kdyby byla. Tak by se do toho nepletl a už vůbec neuvažoval o tom, jestli umírá nebo je to vše v pohodě. Asi jsi u porodu nebyl, ale ženský u něj řvou často a často je to v pořádku.
A nevím jak v GoT … ale v evropě bylo třeba normální, že v době porodu se chlapy vyhnali… prostě do místnosti, kde žena rodila nesměli.
Kromě toho, zapomínáte na to nejdůležitější. Dayne asi dostal rozkaz a pokud ten rozkaz zněl nikoho tam nepustit – nepustil by tam ani vílu štěstí, radosti a života. Natož nějaké lordy či nelordy.
Pokud proti sobě postavíš: uposlechnout rozkaz a nechat někoho se s někým rozloučit, je rozhodně čestnější uposlechnout rozkaz… je to tak.
#74 Monkeyskunkjá se stejně budu smát až bude pokračování tohohle flashbacku a žádnej porod se konat nebude… je tu vůbec někdo, kdo věří, že Lyanna neumírá na následky porodu?
#72 Sheela: No s posledni vetou nesouhlasim, ale to je o tom, jak kdo cest vnima. Clovek co jen tupe posloucha rozkazy a nehledi na okolnosti pro me neni cestnej ale blbej :) Zbytek ano, predpokladal jsem, taky jsem to pak napsal v druhem prispevku. Ale i tak, jak pises, ikdyby tam nebyla sama – podle me je mene cestne takhle nechat zenu trpet bez pomoci nez abych porusil nejaky trapny a ted uz zbytecny prikaz. Ale rikam, je to pak o tom, jak kdo vnima samotnou cest. Obecna a objektivni definice jako obvykle neexistuje :) Stejne jako je tomu treba u odvahy. Takove to typicke – on se niceho neboji, ten je ale odvazny, je podle me blbost. Kdyz se niceho nebojis, tak uz z principu nemuzes byt odvazny (prekonat strach), no ne ? :-D
#75 Sheela#74 Monkeyskunk: osobně si myslím, že kdo se ničeho nebojí… je hloupej, protože nechápe riziko :D a tím pádem není co oslavovat ;) Nicméně k té cti… sice s tebou souhlasim, že je „chytřejší“ občas nějaké sliby a rozkazy obejít, ale víme jak to chodí. Boužel, když ti princ přikáže hlídej a trhej… správnej je jen ten kdo uposlechne.
To že se mohl zachovat jinak a říct: hele starku vychladni a jdi nahoru za ním je věc jiná.
Ale myslim, že bychom to byli ochotní považovat za čestnější (já bych opravdu použila spíše slovo chytřejší…) je podle mě věc spíše toho, že žijeme v dnešní době. Nikdo nejsme ničím Vazalem, ani jsme nikomu nepřsahali věrnost…
Ona ta přísaha věrnosti přecijen souvisí i s tím: já budu dělat i věci, kterým nerozumím, pokud si to budeš přát a ty mi zas nikdy nepřikážeš nic, za co bych se musel stydět. Či co bych si v budoucnu musel vyčítat. (tak dle mého, zní v překladu do „polopatičtiny“, část té jejich přísahy co si skládaj… – viz. Sansa a Briene)
#76 Sheela #77 ElfkamElessar #92 Monkeyskunk#75 Sheela:´sorry za ty překlepy, hold píšu z notebooku a moc mi to nejde.
#75 Sheela: No, když vezmem tu přísahu tak vlastně ve chvíli kdy mu přikáže něco „za co bych se musel stydět“ tak je vlastně ta přísaha zrušená a může si dělat co chce :-)
#78 Sheela#77 ElfkamElessar: nemyslím si..... jak už tu někdo psal, s Eddardem se neznal. Nemohl vědět jaké j povahy a jaké jsou jeho pohnutky. Možná by první co by udělal, pokud by Lyannu uviděl s děckem je právě to, že by zabil děcko. Prostě přísahal, že tam nikoho nepustí. Jeho pán spoléhá na to, že to splní. Spoléhá na to, že jeho pokyny bude následovat i po jeho smrti… proto tam stojí právě Dayne a ne třeba Frey nebo Lannister… A čestný člověk by asi měl namítat hned při přijetí rozkazu… tedy pokud si o tom, kdo jej vyslovuje nemyslíš cosi.
#80 ElfkamElessar #81 ElfkamElessartakže jestli sem to všechno správně pochopil z toho co tady píšete, tak v té věži byla Lyanna kterou unesl Rhaegal Targaryen a znásilnil, a to dítě je teda John Stark Targeryan kterej tím že Lyanna byla starší než Ned má na Zimohrad největší právo dokonce větší než kdy měl nějakej Robb :-) takže tedka veme Tormunda s obrama a jde se na Zimohrad?
#82 Sheela#78 Sheela: To bylo myšleno obecně ne na tenhle konkrétní případ.
#78 Sheela: V tomhle případě mi přijde, že se obě strany zachovaly naprosto adekvátně svým pozicím. Teda pokud už byl Daynův pán po smrti asi by mu nikdo nemohl vyčítat, kdyby se na to hlídání vykašlal a radši si zachránil život protože rozkaz už neměl žádnej smysl, ale když se rozhodl radši riskovat život pro nesmyslný úkol je to jeho problém.
#83 SheelaMyslim, že za prvé: bastard nemá právo na nic. a za druhé: je to syn Lyanny, která pokud nebyla ustanovena dědičkou Zimohradu, taky Zimohrad nedědí, čili nemohou ani její děti. a za třetí: jsou tací a já pařím mezi ně, kteří Lyanně před smrtí přejou aspoň trochu lásky a proto naprosto romanticky a zcela nestředověcky doufáme, že s Rhaegalem prchla víceméně dobrovolně a užila si ten rok s ním… … a ještě větší optimisté doufají, že se i vzali. Takže Jon nemá být sníh, ale Targarien. …
#86 Rodney_#81 ElfkamElessar: nesouhlasim,… ty instrukce dostal, přijal. A prostě tak měl učinit. I po smrti Rhaegala. Dokud je koho hlídat, měl hlídat. O tom že Briene hledá dál Starkovy dcery také nikdo nepochybuje, ikdyž Catlyn už je dávno mrtvá.
#84 ElfkamElessar#83 Sheela: Jo souhlasím zachoval se podle svého nejlepšího vědomí a svědomí a zaplatil za to životem, tak už to holt bývá.
#88 Ann TaylorJenom nesouhlasím s tím, že když někdo někomu přísahá věrnost, tak v tu chvíli vypíná mozek a splní jakýkoliv úkol. Jsou prostě věci, který čestný člověk neudělá. (opět není směřováno na probíranou konkrétní situaci)
#87 Sheela#82 Sheela: nemohli se vzít jelikož byl Rhaegar už ženatý a pokud nikdo to manželství nezrušil tak by to nikdy nemohlo být oficiální
#87 Sheela#85 ElfkamElessar: pak to ale čestný člověk řekne, ne že to pánovi odkejvá a pak neudělá… Něco jinýho je, když by nevěděl. např. dostal za úkol já nevim co… přijde tam a zjistí že pro splnění úkolu musí … taky nevim co. Umlátit vlastníma rukama malou holčičku. …
#86 Rodney_: Targaryeni měli myslím běžně více žen… takže asi mohli.
#88 Ann Taylor #89 ElfkamElessar#84 ElfkamElessar: Souhlas. Zrovna jsem četla jedno hodně logický vysvětlení, proč místo spolupráce s Nedem ohledně jeho sestry radši vytáhl meče. Podle toho dialogu věděl aspoň v hrubých obrysech, co se stalo. A „takže ty bys chtěl do věže? Vždyť rozbíjíte malým Targaryenům hlavy o zeď. Zapomeň, kámo.“ Prostě nechtěl riskovat a přišlo mu to jako jistější varianta.
#87 Sheela: Sice měli více žen, ale poslední takový byl mladší syn Aegona I. To je 250 let zpátky a navíc z období krutých bojů s církví, s kterou pak musely proběhnout různé dohody, aby se to uklidnilo. Takže je dost možné, že se dohodli i na tom, že to dál provozovat nebudou (vymohli si akorát uznání incestu jako legitimního vztahu, ale i tak to fungovalo spíš jako „církev to moc neuznává, ale přivře oči, protože koruna ji od teď bude chránit“).
#87 Sheela: jo jo
#59 Rafan: Protože bastard je. Zatím je to pořád bastard Neda Starka. Teorie je zatím nepotvrzená. Třeba bude dnes večer, nebo v příštím díle, ale do té doby to bude bastard ze severu JonSnow. A sám si řekl jestli bude nějaký dokument, který to potvrzuje. Protože pokud to uvidí pouze Bran. Tak to může být v celém západozemí k ničemu. A pořád to bude jen Bastard.
#66 Eddard1: No to moc nevím. Já bych mu stejně usekl hlavu a narazil na kopí. Tak se to ve světě GoT dělá, ale nevím jestli Ned jeho tělo nevzal a neodvezl ho pohřbít do hlavního města.
#91 Ann Taylor#90 rockysiburger: Ned pak byl u něj „doma“ v Hvězdopadu, takže je možné, že ho vzal tam. A pokud ne, tak ho pohřbil stejně jako ostatní, kteří tam padli – strhli věž a udělali jim mohyly.
#92 Monkeyskunk#91 Ann Taylor: Heh ti dva s Reedem jo? To se asi nadřeli :-D To si z knížky ani nijak neuvědomuju, že ji strhli :)
#75 Sheela: Ano, ale to máš pak celkem rozdíl mezi věrností a ctí. Ale ano, asi máš pravdu v tom, že my to dnes vidíme úplně jinak, než nějaký lord ze středověku. Ale mnohokrát jsem již slyšel něco ve smyslu, že někdo neuposlechl nečestný příkaz, čímž porušil svoji věrnost (nikoliv čest). Ono by se možná dalo i říct, že by se takhle sice zachoval k Nedovi čestně, ale k Rhaegarovi nečestě, tím, že by nectil přísahu. Aaah no je to peklo ta fylozifie :-D Každopádně se asi shodneme v tom, že v tom se tam velice nic nečestného nestalo :)
#93 Annie27#92 Monkeyskunk: Ono s tou ctí a plněním rozkazu nemusíme chodit až někam do středověku :) Vem si třeba druhou světovou válku, nacisté taky plnili rozkazy, byť byli případy, kdy jim to nepřišlo dvakrát čestné, ale věřili tomu, že to konají pro nějaké větší dobro nebo podobně a ne ani tolik kvůli tomu, že by porušili nějakou věrnost. Ano, je hloupost srovnávat nějaké rytíře z knížky a nacisty :D ale spíš tím poukazuji na to, že lidé můžou plnit příkazy takřka bezmyšlenkovitě i když se v tom jakákoli čest dá postrádat. Snad jsem to napsala aspoň trochu aby to dávalo hlavu a patu :)
Konec Game of Thrones
Prequel
Hra o trůny je sice u konce, ale to neznamená, že se do Západozemí už nikdy nepodíváme. Stanice HBO totiž objednala nový seriál, ve kterém se zaměří na dračí rod Targaryenů.
Reklama
Nejlepší epizody
Nejoblíbenější postavy
Narozeniny
-
Amrita Acharia
24.12.1990 | 24.12.2024 -
Kit Harington
26.12.1986 | 26.12.2024 -
Faye Marsay
30.12.1986 | 30.12.2024 -
Freddie Stroma
8.1.1987 | 8.1.2025 -
Eros Vlahos
13.1.1995 | 13.1.2025
Hlídejte si nás
Napište nám
Našli jste chybu ve vysílání? Nemůžete se dopídit českých titulků? Chtěli byste se o tento seriál starat? Napište nám!
Mohlo by vás také zajímat
Jde vytvořit dračí hlava pouze z krabic? Ano, jde
Kniha zaměřující se na fotografie seriálu Game of Thrones vyjde v zahraničí už v listopadu
Podívejte se, jak bude vypadat limitovaná edice všech osmi řad na Blu-ray
Jak by vypadal seriál Game of Thrones, kdyby byl na PlayStationu 1?
Kolik času zabralo prosté vyjmenování všech titulů jednotlivých postav?
HBO oslavuje 10. výročí Hry o trůny