Postřehy z epizody 4x12 – Welcome to Westfield
Peter, Olivia a Walter čelí záhadné a děsivé události, když uvíznou ve městě, ze kterého není úniku.
Při sledování epizody Welcome to Westfield většinu z nás napadla pravděpodobně ta stejná otázka: proč je podobných epizod ve Fringe tak strašně málo? Pokud zrovna nejde o vyloženě mytologické díly, seriál Fringe dokázal za čtyři roky svého vysílání tak dokonale zabřednout do schématu „civilního“ řešení případů, až se jeho diváci postupem času snad i přestali ptát, do jakých jiných možných rovin lze jednotlivé jeho příběhy ohýbat.
Welcome to Westfield je tak pravděpodobně tou žánrově nejzajímavější epizodou od dvacátého dílu druhé série Northwest Passage, ve kterém Peter bloumal po temných oregonských washingtonských lesích s Thomasem Newtonem v patách. Na druhou stranu právě epizodě Northwest Passage trochu ubíralo na kráse to, že vedle dějové linie s Peterem jsme se sem tam vraceli i do klasických reálií bostonského oddělení Okrajových věd. Přitom právě naopak když už se hlavní hrdinové ve Welcome to Westfield do tíženého „strašidelného“ městečka vydají, už se od nich nehneme.
Ono samotné schéma izolovaného města lehce nadhazující témata survivor hororu (přijde dokonce i na nečekaný odkaz na Carpenterovu/Heijningenovu Věc!) svádí opět k tomu, zas a znova v tomto ohledu Fringe porovnat s Akty X. Právě tahle epizoda však přitom krásně ukazuje, že už k tomu naopak vůbec není důvod.
Kdyby díl Welcome to Westfield vznikl třeba před dvěma lety, hákování ho na atmosféru slušné řádky epizod Akt X, ve kterých se hlavní hrdinové dostanou do uzavřené společnosti, která minutu po minutě systematicky řídne, bychom se nevyhnuli. Dnes už se však seriál Fringe z jakékoliv takové spojitosti dokázal už dokonale vymanit. Když se totiž hlavní zápletka této epizody začne rozehrávat, nečekáme temnou atmosférickou lekačku, to je parketa právě Akt X. U Fringe v jeho čtvrté řadě už totiž přece dobře víme, že ten se právě naopak bude soustředit primárně na své hlavní postavy a na to, jak se s nevšední situací potýkají právě ony. A přesně toho jsme se také dočkali. Ať už skrze Olivii a její rozdvojenou osobnost, Waltera zneužívajícího školní rozhlas nebo Petera, jak s výrazem Harryho Callahana míří brokovnicí na zemětřesení (které se z toho následně rozklepe ještě víc).
Samotná zápletka této epizody, ve které se obyvatelé městečka Westfield propojují se svými alternativními dvojníky, navíc až do její poslední minuty chytře zakrývá, co se během ní děje s Olivií. Celá epizoda nám má totiž vnuknout dojem, že Olivia prožívá totéž co ostatní vedlejší postavy kolem ní. Jenže chyba lávky! Za prvé, „cizí“ vzpomínky se k ní začnou vkrádat už v samotném úvodu epizody, tedy ještě než se vůbec vydá do Westfieldu (mimochodem za doprovodu dokonalého využití lansflerů jakožto cenzury sexuální scény; Abrams se holt nezapře), za druhé pak přece Olivia vůbec nesdílí vzpomínky se svým rudovlasým alteregem, nýbrž s Olivií z vesmíru Petera Bishopa.
Tím vzniká několik otázek. Například co tuhle proměnu u Olivie zapříčinilo? Už jsme si řekli, že Westfield toto „rozdvojení“ u Olivie neodstartoval, mohl ale klidně fungovat jako katalyzátor. A pokud navíc víme (či to alespoň spolu s hlavními postavami předpokládáme), že za Westfieldem stojí David Robert Jones, který spolupracuje s Ninou, pak už nám z toho logicky vyplývá, že za únosy Olivie a podsouváním různých podezřelých léčiv může stát právě touha Niny Sharp a Davida Roberta Jonese, aby si Olivia vzpomněla na Petera.
A k tomu se váže finální otázka: Pokud se totiž propojení dvou sérií vzpomínek Olivie Dunham dají takto uměle vyvolat, co když se ve skutečnosti vůbec nejedná o osobnosti ze dvou odlišných realit? Co když přitom, co se Peter dnem a nocí snaží pomocí Stroje dostat zpátky do svého světa, je vlastně v tomto světě, z jehož historie byl „pouze“ vytěsněn, celou dobu? Pak už by podstatně víc dávalo smysl, že právě to se Nina s Jonesem snaží zvrátit a nastolit tak původní status quo. A zřejmě tím i pořádně nakrknout Pozorovatele.
Pozorovatele jsme mohli vidět v samotném úvodu epizody, kdy skupina řidičů sleduje pád letadla. Písmena odpovídající symbolům, které se v epizodě objevily mezi reklamními bloky, dávají dohromady slovo „OLIVIE“.
Mohlo by vás zajímat
- profil epizody s obsahem děje (plus odkazy ke stažení a titulky)
- fotogalerie
- trailer
- Sneak Peek #1 k epizodě 4×12 Welcome to Westfield – CZ titulky
- Tři upoutávky na epizodu 4×12 Welcome to Westfield – CZ titulky
Zdroj: FOX
Nejlepší epizody
Reklama
Nejoblíbenější postavy
Momentka
Narozeniny herců
-
Jasika Nicole
10.4.1980 | 10.4.2025 -
Anna Torv
15.4.1978 | 15.4.2025 -
Blair Brown
23.4.1946 | 23.4.2025 -
Joshua Jackson
11.6.1978 | 11.6.2025
Napište nám
Našli jste chybu ve vysílání? Nemůžete se dopídit českých titulků? Chtěli byste se o tento seriál starat? Napište nám!
Diskuze /1
Věřím, že se nejedná o nějakou další časovou linii, ale o tu samou, kterou jsme sledovali 3 série, ze které ovšem byl Peter vymazán. Nicméně si nemyslím, že by Nina a Jones chtěli vrátit vše do starých kolejí na úkor svých životů…