Marvel svými novými podmínkami mění televizní tvorbu známou z předchozích let a mnohým tvůrcům se to nelíbí
Není asi žádnou záhadou, že Marvel Studios si dělá věci po svém. Studio se tak nebojí nabourávat už prakticky zajeté tradice seriálového průmyslu. Jelikož má ale studio ohromnou sílu a udává trend dnešní doby, někteří tvůrci se bojí, že to může až neúprosně ničit seriálovou tvorbu.
Abychom se mohli tématu věnovat, je nutné si narychlo připomenout, jak to dnes v seriálové branži za oceánem funguje. Když si studio objedná seriál, určí tzv. showrunnera, nebo-li hlavního tvůrce, který určuje směr a tóninu seriálu. Showrunner má v týmu několik scenáristů, kteří postupně píšou scénáře k jednotlivým dílům. A pak tu samozřejmě máme režiséry, kteří díl natočí podle předem daného scénáře.
Showrunner ovšem udává směr a styl vyprávění příběhu. Také většinou rozhoduje o klíčových zvratech v seriálu, např. když má nějaká postava umřít a seriál tak nadobro opustit. Showrunner taktéž komunikuje s médii a je jedním z největších propagátorů daného seriálu. Málokdy si přečtete článek se scenáristou daného seriálu, ale showrunner se k seriálu vyjadřuje prakticky neustále.
A samozřejmě úspěch či neúspěch jde za ním. Abychom si to přiblížili na nějakém konkrétním příkladu, showrunnery seriálu Game of Thrones byli David Benioff a D.B. Weiss. Když se seriálu dařilo, tito dva lidé sklízeli největší porci ovoce právě pro sebe. Naopak, když seriálu v posledních pár řadách docházel dech, oba pánové to pořádně od fanoušků a kritiků schytali. O (ne)schopnosti ostatních scenáristů, kteří se v té době na seriálu podíleli, se již tolik nemluví. Vše jde většinou na hlavu showrunnera.
Marvel Studios už nám představilo dva hrané seriály, kde u obou projektů tuto tradiční strukturu porušilo. Seriály WandaVision a The Falcon and The Winter Soldier nemají žádného showrunnera, ale pouze hlavního scénáristu (z anglického head writer), což je praktický nový pojem, který jsme až doposud na seriálovém poli za oceánem nevídali.
Svým způsobem se vám může zdát, že jde prakticky o stejný pojem, jenom se tomu u Marvelu jinak říká. Ale ne, není tomu tak. Hlavní scenárista píše příběh, ovšem má jasně dané mantinely od skrytého showrunnera, kterým není nikdo jiný než Kevin Feige, dosavadní mozek celého Marvel Cinematic Universe. Co to pro tzv. hlavního scenáristu, který jinak ve všem ostatním showrunnera nahrazuje, znamená? Že má daleko menší pravomoci jakkoliv seriál ovlivňovat, upravovat či udávat směr.
Showrunner je v Americe nedílnou součástí týmu a jedná se prakticky o tu nejvyšší pozici, když pomineme studio, jakou můžete u seriálu mít. Showrunner je velice ceněnou osobou, kdy za vámi stojí určitý kus práce a budujete si své vlastní renomé. Mnozí současní tvůrci si ovšem myslí, že Marvel tímto udává nový směr, kdy bude vyhlazovat showrunnery ze seriálového pole, tudíž už nebude stát nikdo mezi studiem a jednotlivými scenáristy. To je přesně to třecí pole, které zastával aktuálně showrunner.
A tento směr je podle určitých tvůrců nešťastný. Asi není třeba vyjmenovávat filmy a seriály z minulosti, kdy studio razantně zasáhlo do tvorby filmu / seriálu (posíláme pozdrav Zacku Snyderovi a jeho Justice League z roku 2017). K čemu to ovšem podle jistých tvůrců povede? Zaprvé k absolutní moci studií, která budou mít ještě větší kontrolu nad seriálem. Dále to povede, že bude znehodnocena práce současných showrunnerů, kteří budou nahrazeni pouze nějakým béčkovým a méně zkušeným scenáristou, který musí napsat příběh pro seriál podle předem dané předlohy za určitých podmínek a jasně daných mantinelů.
A tím se dostáváme k velice zajímavému faktu, jak Marvel Studios najímá své scenáristy, režiséry a producenty. Když se podíváme na první fázi MCU, najdeme ve výčtu prvních filmů poměrně zvučná jména režisérů jako jsou Jon Favreau, Joss Whedon či Kenneth Branagh. Podívejte se ale schválně na výčet režisérů druhé a třetí fáze. Většinou jde už o neznámé režiséry, kteří toho neměli příliš za sebou. Studio potřebuje právě přesně tyto nezkušené borce, kterém zadává svou vizi, a kteří natočí přesně to, co studio potřebuje.
A stejně tak je to nyní u našich seriálů a tzv. hlavních scenáristů. Kdo dříve slyšel o Malcolmu Spellmanovi či Jac Schaeffer, tvůrců posledních dvou MCU seriálů? Asi málokdo z nás. Nikdo nezpochybňuje jejich dřívější práci a rozhodně talent. Jde pouze poukázat na fakt, že studio si opět najalo nezkušené a poslušné koníky, kteří odvedou danou práci. Existuje asi spousta scenáristů a jiných tvůrců, kteří právě z tohoto důvodu pro Marvel nikdy pracovat nebudou a vlastně ani nechtějí.
Kreativita a svoboda je u těchto projektů značně omezena. Na druhou stranu musíme vzít v potaz, že projekty od Marvelu jsou velice úspěšné, finančně i u diváků. Daný vzorec funguje. A proč narušovat něco, co šlape přesně tak, jak má. Je tedy nutné vzít v úvahu i druhou stranu mince, kdy všechny projekty mají jednu tvář, která pomáhá se v jednotlivých dílech správně orientovat.
Za pár let tedy uvidíme, zda úloha showrunnera bude stále menší a bude se ze seriálového světa vytracovat. Pochopit lze zřejmě oba tábory, nicméně je důležité poukázat na fakt, že studia mají stále větší a větší moc a prakticky už mezi nimi nestojí nikdo třetí, kdo by jejich plány a nápady upravoval, vylepšoval, ale také nabourával. Až budoucnost ukáže, jak moc jsou a byli showrunneři pro seriálovou tvorbu klíčoví.
A jaký názor na toto téma máte vy? Ničí Marvel Studios zaběhlé koleje seriálového světa? Bude kreativita tvůrců stále více potlačovaná, nebo to naopak vede k soudržnějším a lepším projektům?
Zdroj: Variety.com
Diskuze /8
Myslím si, že problémem je, že se každý snaží srovnávat k Marvelu a jejich MCU. To, že to funguje tam, neznamená, že to bude fungovat někde jinde viz. Justice League atd. Popravdě bych ocenila, kdyby tam stále byl někdo třetí, kdo by usměrňoval studia a kdo by jim řekl, že je zbytečné kopírovat, ale přijít s něčím jiným a kreativnějším, ať už se jedná o seriály či filmy. Každopádně to, že si z Marvel Studios někdo vezme příklad, je víceméně než jasné a je to škoda.
#3 RatemusMarvel to robí po svojom a robí to dobre, ale nie je to jediná cesta. Takisto sa mi páčili originálnejšie a riskantnejšie X-men filmy od Foxu, alebo temnejší a dospelejší Daredevil a Punisher od Netflixu. Nepáči sa mi, že všetci idú kopírovať Marvel, jak keby robili všetko bezchybne. Vytráca sa osobitosť a všetko je len kópia kópie ďalšej kópie.
#4 Ratemus#1 Zira: ono je hezký nekopírovat a přijít s něčím novým, jenže MCU Marvel přišel s něčím novým ve světě filmu a to provázaným univerzem X filmů a to je uplná novinka na trhu a to co ted vládne, každé studio chce mít nějaký univerzum ale nikdo to nedokáže zpracovat protože zatímco MArvel začínal jako samostatné studio a vybudovalo si svou pozici než je koupil Disney který dal vonost a důvěru člověku který je vynikající producent a ještě lepší fanoušek, tak ostatní studia nic takového nemají, kdyby Disney tehdá přišel rovnou s Incredible Hulkem, tak to po vzoru Warner uzařízne po první filmu…
že dávají šanci mladým nezkušeným nebo začínajícím nebo neznámým režisérům bych bral kromě toho, co je psáno v článku, taky z druhé strany, jako že dávají právě šanci i jiným zazářit. Z druhé fáze si někoho známého vybavuji snad jen Derricsona a Blacka. Ovšem asi největší režisérský jméno MCU je nejspíš aktuálně ten Raimi…ovšem množí se drby ze zákulisí že Feige pomrkává na Nolana a Snydera…
#2 Emiel: jde o to, že pokud chceš generovat obrovské tržby a logicky tedy i zisky a to napříč mnoha filmy, musíš mít nějakou pevnou zákldnu a nějak získat důveru fanoušků, diváků a nahnat je do kin…takže bud budeš dělat to co MCU, tedy rodinné blockustery a nebo nízkorozpočtové zajímavé filmy..a ne jak Warner že dával do prvních filmů minimálně 200 milionů a čekal obrovské zisky…
A ešte musím nesúhlasiť s vašim hodnotením režisérov. Prvú fázu potiahli hlavne Jon Favreau a Joss Whedon. Favreau predtým ako režisér moc nepredviedol a Whedon bol skôr legenda televíznych seriálov. Leterrier a Johnston sú skôr filmový remeselníci a Kenneth Branagh sa moc na takýto blockbuster nehodil.
Kým v druhej a tretej fáze boli silný režiséri a napriek marveláckej schémovitosti vytvorili filmy s vlastným rukopisom. James Gunn, Taika Waititi, Shane Black, Ryan Coogler alebo bratia Russoovci.
Zrovna pro MCU serialy mi to přijde přirozené… nemůžou mít showrunnera který by mohl zásadně změnit chod seriálu, když seriál má např. navazovat na film za 2 roky… docela mi to zde připadá logické :)
A co takhle…studio investuje peníze a v případě neuspěchu jdou ztráty za ním…je snad normální, že si chce svou investici pohlídat. Neudělali bychom to asi jinak. Pokud je ale projektů hodně, musí je svěřit showrunnerům. Jenže pokud jsou provázané a jen jeden člověk má vizi kam to má směřovat…tak je Faige vlastně multipleshowrunner, který si hlídá tvůrce a usměrňuje je. Doba, kdy studio svěřilo 100 mega režisérovi, který pak natočil srajdu, kterou pak studio nechalo přestříhat, ta už je pryč. V zájmu studia je natočit pecku, která bude vydělávat…nám jako divákům může být jedno, jak na to půjdou, my budeme hodnotit ten výsledek a studia časem pochopí, že musí dělat něco jinak. Blbý je, když se tvůrčího procesu motají úředníci, jako ve Warners…to dopadne blbě skoro vždycky.