Vetřelec: Romulus
Režie: Fede Alvarez
Scénář: Fede Alvarez & Rodo Sayagues
Hudba: Benjamin Wallfisch
Hrají: Cailee Spaeny, David Jonsson, Archie Renaux, Isabela Merced, Spike Fearn, Aileen Wu, Robert Bobroczkyi, Ian Holm
Mimozemská rasa, se kterou si není radno zahrávat. Smrtelně nebezpečná ve všech svých formách. Ale lidé jsou nepoučitelní a v kultovní sérii filmů, komiksů nebo i videoher ji pořád provokují…
Jak už se během našeho psaní o filmech s vetřeleckou tematikou stalo dobrým zvykem, měl by se na tomto místě i v rámci Promethea nacházet článek popisující jeho režisérský sestřih. Ridley Scott si však překvapivě stál za svou kinoverzí a na DVD a Blu-ray se tak místo nové verze celého filmu dostává pouze několik vystřižených scén. Co nám odhalují?
Co si budeme nalhávat. Opravdu nemálo fanoušků původní vetřelecké quadrilogie bylo z Promethea poměrně na rozpacích, čekajíc od něj trochu jasnější zápletku a hlavně její vyústění. Poslední nadějí takto zklamaných fanoušků se proto stalo vydání filmu na DVD a Blu-ray discích, čehož se marketing uvedení filmů na domácí nosiče taky rázem chytl a dodnes na všemožných reklamních bannerech slibuje, že „otázky budou zodpovězeny“.
Je tomu ale skutečně tak? A nedává větší smysl spíš to, že kdyby nám Scott nějaké odpovědi předložit chtěl, neplýtval by s nimi do vystřižených scén?
Na začátku filmu Prometheus jsme viděli jednoho z Tvůrců, který pozřením černého slizu obětoval vlastní život, aby mohl dát vzniknout životu novému. V prodloužené verzi této scény se však Tvůrců vyskytovalo víc a celkové jejich chování a vzezření více podtrhovalo rituální a náboženskou stránku celého procesu (více informací na toto téma si můžete přečíst zde). Tato scéna rovněž obsahuje prodlouženou sekvenci postupného rozkladu Tvůrce.
Prodloužená část scény, ve které se celá posádka poprvé sejde na snídani a kapitán Janek zdobí vánoční stromeček.
Vystřižená scéna, podle které výprava v pyramidě Tvůrců nalezne i jednoduché červovité organismy. Tato scéna je poměrně důležitá v tom, že poprvé představuje Millburneovo nadšení z nalezení mimozemského života a lépe tak objasňuje jeho, lehce řečeno neuváženou reakci na mimozemské kobry, se kterými se s Fifieldem setká později.
Millburne a Fifield naleznou chybějící článek mezi „roztomilými“ červíky a smrtícími kobrami, a přitom divákovi nabídnou moc pěkný odkaz na původní vetřelčí quadrilogii… Škoda že ale jen takto v bonusech.
Posádka si připíjí na objevení hlavy Tvůrce, na jejíž pitvu se doktorka Shaw právě chystá. Už zde vidíme první příznaky Hollowayova zklamání nad jejich objevem a otevření láhve šampaňského, kterou ho vidíme pít během samotné pitvy.
Pozměněná scéna příchodu infikovaného Hollowaye do kajuty, kde se později vyspí se Shaw. Tato alternativní verze nabízí jak podrobnější rozhovor obou postav a vytyčení jejich vzájemných postojů, tak i více informací z minulosti doktorky Shaw. Překvapivě ale informace o tom, že Shaw nemůže mít děti, tu naopak chybí.
Prodloužená scéna Hollowayova probuzení a zjištění, že je infikován.
Zatímco se zbytek týmu s infikovaným Hollowayem vrací na palubu Promethea, David míří hlouběji do útrob jedné z lodí Tvůrců.
Janek se rozhodne navštívit Meredith Vickers poté, co zabila doktora Hollowaye. Scéna končí zprávou od Davida, ze které zjišťujeme, že ani kapitán Janek dopředu nevěděl o tom, že Peter Waylend je na palubě Promethea.
Prodloužená scéna, ve které Meredith Vickers navštěvuje svého otce. Celý jejich rozhovor je zde poměrně delší a dodává vzájemnému vztahu obou postav mnohem zajímavější rozměr, než jaký nám byl předložen ve výsledném filmu. Tato rozšířená scéna nám navíc poskytuje zajímavou informaci o tom, že Meredith Vickers zjevně celou dobu moc dobře věděla, co roste z medpodu v jejím záchranném modulu.
Velmi zajímavá alternativní scéna útoku Fifielda. V této původní scéně je nakažený Fifield převážně digitální a více tak připomíná klasického xenomorfa. Osobně mám radši nakonec použitou scénu se „zombie Fifieldem“, která vypadá mnohem přirozeněji, i tak je ale výborné, že nám bonusy filmu daly možnost si tuto scénu porovnat i s její původní verzí.
V původní scéně příchodu Weylandovy skupiny na můstek mimozemské lodi probuzený Tvůrce dokonce promluvil, načež mu Weyland začal vysvětlovat, proč si myslí, že si zaslouží věčný život. Že stejně jako Tvůrci, i on se považuje za nadřazenou bytost, která stvořila život: Davida. Po tomto monologu a přistoupení na to, že Tvůrce pochopil, o čem Weyland mluví, pak následující sled záběrů, ve kterých Tvůrce utrženou Davidovou hlavou ubije Weylanda, dostává zcela nový rozměr.
Podstatně delší scéna finálního střetu Shaw s Tvůrcem, před kterým se nejdříve chvíli ukrývá a pak s ním dokonce i zápasí. Už během natáčení této scény však režisér Ridley Scott došel k názoru, že Shaw ohánějící se sekerou po dvoumetrovém Tvůrci už je „trochu moc“, a tak celou tuto sekvenci vypustil v podstatě za pochodu. Do postprodukce se tento prodloužený materiál proto dostal jen částečně a ve výsledné scéně tak pořád můžeme vidět například kaskadérská lana.
Oficiálně se sice mluví o alternativním konci filmu, pořád se ale jedná pouze o mírné pozměnění a prodloužení. David se zde zmiňuje o jakémsi „Ráji“, ze kterého Tvůrci zjevně pocházejí („Paradise“, neboli Ráj by také podle Ridleyho Scotta mohl být název pokračování Promethea), a do kterého se s doktorkou Shaw nyní vydávají. Oproti původnímu konci je zde také rozdíl v tom, jak Shaw vkládá Davidovu hlavu do tašky. V tomto pozměněném konci tak Shaw dělá mnohem agresivněji, což spíš koresponduje s jejich vzájemným vztahem, který by se v následujícím filmu (či filmech) mohl ještě zajímavě a především nebezpečně vyvíjet…
Režie: Fede Alvarez
Scénář: Fede Alvarez & Rodo Sayagues
Hudba: Benjamin Wallfisch
Hrají: Cailee Spaeny, David Jonsson, Archie Renaux, Isabela Merced, Spike Fearn, Aileen Wu, Robert Bobroczkyi, Ian Holm
Našli jste chybu ve vysílání? Nemůžete se dopídit českých titulků? Chtěli byste se o tento seriál starat? Napište nám!
Nejste uživatel Edny? Registrujte se během pár vteřin.
Registrace Zapomenuté heslo
Diskuze /0