Cesta X-Menů na filmové plátno
Dnes vypadá série X-Men jako sebejistá série, která si stále drží svůj vysoký standard. Jejich cesta na filmové plátno ale byla dlouhá a bolestivá, teprve s příchodem prvního dílu se vše zlomilo. Jak vznikal film, který změnil comicsový žánr? A co následovalo v dalších letech?
1989
Filmová práva od Marvelu získalo koncem osmdesátých let studio Carolco, film měl produkovat James Cameron. Prvních schůzek se účastnil kromě Camerona také autor comicsu Stan Lee nebo dlouholetý X-Men veterán Chris Claremont. Nikdy ale výroba nepokročila dál než na úvahy a Cameron raději šel připravovat jiného comicsového hrdinu – Spider-Mana.
1994
Studio Carolco zkrachovalo a práva byla opět volná. Po úspěchu animovaných X-Men na kanálu Fox Kids zaujal materiál studio 20th Century Fox a práva na celovečerní film zakoupilo. První verzi scénáře napsal Andrew David Walker (scénář pro Sedm nebo Vřískot), X-Meni ve složení Profesor X, Cyclops, Jean Grey, Beast, Iceman, Angel a Wolverine bojují proti Bratrstvu (Magneto, Sabretooth, Toad a Blob), aby se nezmocnili New Yorku. Obě skupiny mutantů přitom pronásledují Sentinely, které vytvořil Peter Gyrich a Bolivar Trask. Už v této verze se škádlí Cyclops a Wolverine, vedlejší zápletku tvoří fakt, že Magneto způsobil havárii v Černobylu. V této verzi scénáře se také objevuje Danger Room, tréninková místnost X-Menů.
1995
Další verzi napsal také Joss Whedon, ale jeho verzi studio odmítlo jako příliš „postmoderní“ a plné vtípků (srovnejte s tím, jak dopadly celovečerní Avengers). Už Whedon kladl důraz na Danger Room a navrhl také zápletku, které končila proměnou Jean Grey v Dark Phoenix. Do finální verze se dostaly pouze dvě jeho scény – když v závěru Cyclops podezírá Wolverine, že je Mystique a poté hlášku Storm „Co se stane se žabákem, když ho zasáhne blesk?“
1996
Pro další verzi scénář se najal Michael Chabon, zápletka se točila pouze okolo kladných X-Menů a Bratrstvo vedené Magnetem se mělo výrazně objevit až v pokračování. Mezi hlavní postavy patřily vedle nakonec představených ještě Beast, Nightcrawler nebo Jubilee.
Studio začalo vybírat režiséra a mezi oslovenými kandidáty byl například Robert Rodriguez, Tim Burton, Danny Boyle nebo Brett Rattner. Volba nakonec padla na Bryana Singera, ten ale nabídku přijal až na počtvrté. Co ho nakonec přesvědčilo byla zcela jiný přístup než ke klasickému comicsu, především to jak jsou X-Meni vyděleni ze společnosti.
1997
Byl schválen rozpočet ve výši 60 miliónů dolarů. Jako další scénarista byl najat Ed Solomon (Muži v černém). Než začalo natáčení, vzniklo celkem 28 verzí scénáře. Původně se plánovalo že se film objeví v kinech na Vánoce 1998.
1998
Singer a Solomon dokončují další verzi scénáře, který popsal soupeření Profesora X a Magneta jako paralelu Malcoma X a Martina Luthera Kinga. Senátor Kelly byl zase vytvořen jako odezva Josepha McCarthyho. Mezi další specifické motivy, které film posunuly na vážnější notu, patří postava filmové Rogue, který díky své mutaci nejvíce odráží schopnost vzájemné nevraživosti a odcizení. Rogue je ve výsledku kombinací comicsové Jubilee (díky vztahu s Wolverinem) a Kitty Pryde (jako objekt zájmu Bratrstva).
1999
Rozpočet filmu byl definitivně schválen na 75 miliónů dolarů, ze scénáře ale musely zmizet postavy jako Pyro, Nightcrawler či Beast a také scéna z Danger Room. Z rozpočtových důvodů odmítlo studio zaplatit Rusella Crowea do role Wolverine a začalo tak dlouhé hledání herce pro hlavní postavu.
Hugh Jackman nakonec naskočil už do rozjetého natáčení v létě 1999, kdy už všichni ostatní byli dávno vybráni a připraveni. Fox se rozhodl původně plánovanou premiéru na Vánoce roku 2000 posunout už na červen (a posléze na červenec), Bryan Singer tak musel natáčení a dokončování výrazně zrychlit.
2000
V červenci byl film za velkého očekávaní studia Fox, vydavatelství Marvel i fanoušků comicsu uveden konečně do kin. Během prvního víkendu vydělal velmi solidních 54 miliónů, celkem v USA zakončil svoji pouť na částce 157 miliónů, což z něj udělalo osmý nejúspěšnější film roku.
Mnohem podstatnější byla spokojenost jak kritiků (82% na Rotten Tomatoes), tak diváků, nejen těch znalých comicsů. X-Meni jsou dnes zpětně bráni jako ten film, který otevřel současnou horečku vysokorozpočtových comicsových filmů a povýšil do té doby spíše opomíjený lehčí žánr do vyšší ligy.
2001
Přípravy na pokračování začaly hned po uvedení prvního dílu, Bryan Singer a další začaly zkoumat jak dále rozvíjet motivy z comicsu. Scénář byl odevzdán na konci roku 2001.
2002
Než šel film do výroby, musel být ještě několikrát přepsán. Z dějové linky vypadly opět Angel nebo Beast (i když ten je na chvilku vidět v televizi), měl se například vrátit i Sabretooth. Vznikly dokonce i scény, kdy Stryker vymyl mozek Xavierovi a Cyclopsovi, ale do finálního střihu se nedostaly. Naopak více scén dostala Storm, a to protože herečka Halle Berry aktuálně získala Oscara a tvůrci chtěli využít více její potenciál. I když byl rozpočet stanoven na 110 miliónů dolarů, stejně se do filmu nedostaly elementy jako Sentinely nebo Danger Room, ačkoliv pro výcvikovou místnost už vznikly návrhy a první konstrukce.
Během výroby se štáb potýkal s nezvyklým problémem, ačkoliv se natáčelo v Kanadě, sněhu nebylo dostatek a musel se tak ve velkém používat sníh umělý. Zajímavostí také je, že smrt Jean Grey (a její vzkříšení do poslední chvíle) byla tajena až do poslední chvíle, dokonce ani herečka Famke Janssen se o ní dozvěděla až během natáčení.
2003
S velkým očekáváním je film uveden do kin. Recenze a tržby byly ještě lepší než u prvního dílu. Kritici dokonce povýšili film výrazně výše než jedničku (88% kladných hodnocení), diváci vzali kina útokem. Za první víkend utržil film přes 85 miliónů dolarů, celkem v USA utržil 215 miliónů a celosvětově více než 407 miliónů.
2004
Zatímco studio Fox chtělo úspěch X-Menů zopakovat znovu co nejdříve, Bryan Singer už tak otevřený nebyl a v roce 2004 přijal nabídku režírovat konkurenčního Supermana. Studio navíc muselo uzavřít nové smlouvy s mnoha herci, kteří měli dohodu pouze na dva filmy. Hugh Jackman měl například v nové smlouvě klauzuli o tom, že musí schválit režiséra, sám Jackman doporučoval Darrena Aronofskyho, se kterým aktuálně dotočil Fontánu.
Studio jednalo s dalšími zájemci jako byli Joss Whedon (připravoval zrovna celovečerní Wonder Woman), Rob Bowman, Alex Proyas nebo Zack Snyder (točil zrovna 300), nic z toho ale nebylo úspěšné.
2005
Ještě na jaře 2005 nebyl vybrán režisér, ale přitom stanovena premiéra na léto 2006. Studio si vyhlédlo Matthew Vaughna, který rozjel obsazení nových postav, ale z rodinných důvodů musel po několika týdnech vycouvat, navíc se později přiznal, že nechtěl cítit tlak studia uspíšit produkci. Na post režiséra byl nakonec na poslední chvíli jmenován Brett Ratner, díky svým zkušenostem s produkcí filmu točeného na poslední chvíli (Křižovatka smrti).
Několikrát přepisovaný scénář vycházející z comicsových sérií Dark Pheonix Saga a Gifted se ve své nedokončené verzi dostal na internet a web Aint it cool news ho podrobil zdrcující kritice. Z druhé strany byl scénář omezen požadavkem studia, aby neobsahoval některé mutanty a zápletky, které se šetřily na již rozběhnutou produkci dalšího filmu z dílny X-Menů – Wolverina.
O co uspěchanější a kontroverznější byl scénář (nedostalo se na Nightcrawler, výrazně se omezila postava Cyclopse), o to bohatší byl scénář a se svým rozpočtem 210 miliónů byli třetí X-Meni v té době nejdražší filmovou produkcí. Dostalo se tak například konečně na ztvárnění Danger Zoom (a Sentinelů) nebo na masivní destrukci Golden Gate Bridge.
2006
Třetí X-Meni byli uvedeni do kin, masivní reklamní kampaň zabrala a první víkend byly tržby více než 102 miliónů dolarů, i v součtu se jednalo o nejúspěšnější film z celé ságy, v USA více než 234 miliónů, celosvětově skoro 460 miliónů dolarů.
Reakce kritiků byly ale spíše smíšené a především fanoušci byli rozladěni. Po oceňovaných prvních dvou dílech očekávali podobnou kvalitu, ale absence Bryana Singera a uspěchané zápletky na ně příliš dobře nezapůsobily.
Studio Fox se na základě vlažného příjetí filmu rozhodlo, že místo dalšího pokračování dostanou prostor samostatné filmy věnované konkrétním postavám. Ve hře byly dvě postavy – Magneto a Wolverine, nakonec vyhrál Wolverine. Okolo něj se kroužilo už od roku 2001, první scénář vznikl v roce 2004 a už tenkrát se věnoval původu Wolverine popsaném v comicsové sérii Weapon X.
Scénář byl dokončen na konci roku 2006 a kromě Wolverine se do hry dostaly ještě dvě další postavy, které se dlouhá léta ve filmových X-Menech odkládali. První byl Deadpool, který měl mít svůj vlastní film už v roce 2003, druhý byl Gambit, který se měl objevit v malé roli už v prvních třech dílech.
2007
Přípravy na samostatný film zpomalily, do hry jednak zasáhla stávka scénáristů (a scénáře X-Menů vždycky potřebovaly hodně pilovat) a pak se hledal režisér. Na seznamu byl opět Brett Ratner nebo Zack Snyder, ale také Alexander Aja (Hory mají oči) nebo Les Wiseman (Underworld), Hugh Jackman, tehdy už výkonný producent, doporučil prakticky neznámého Gavina Hooda.
2008
Natáčení Wolverina neprobíhalo úplně v klidu, studio Fox tlačilo na Hooda, aby potlačil některé nápady na prohloubení psychických problémů Wolverine a raději vsadil na komerční jistotu. Do hry také zasáhly zpoždění díky problémů s počasím v Austrálii. Problémy okolo scénáře (na začátku natáčení ještě nebyla definitivně verze) vyústily okolo uzavření příběhu, existovalo několik verzí jak navnadit na další pokračování, veřejně jsou známé hned dvě různé potitulkové scény (v jedné se ukáže poražený, ale nikoli mrtvý Deadpool, v druhé Wolverine pije sám v baru v Japonsku).
2009
Měsíc před premiérou filmu se dostala na internet v DVD kvalitě prakticky finální verze filmu, chybělo jen několik efektů a kompletní hudba. Než se podařilo ustřihnout všechny zdroje, stáhlo si kopii více než 4,5 miliónů lidí. Ačkoliv se začalo okamžitě vyšetřovat, konkrétní viník určen nebyl.
Během premiérového víkendu vydělal film 85 miliónů dolarů, což bylo v sérii X-Men až třetí nejlepší skóre, stejně jako celkové výsledky, které se v USA dostaly na hranici 180 miliónů dolarů a celosvětově překročily 373 miliónů dolarů Reakce kritiků a fanoušků byly spíše negativní a mnohým chyběla civilní nota na téma odcizení typická pro první dva díly. Ani Hugh Jackman nebyl po čase příliš spokojen s výsledkem a nechal se slyšet, že si sólovku Wolverina představoval jinak.
2010
Studio mělo plán na další pokračování X-Menů v plánu už delší dobu, dokonce už se jasně vědělo, že svůj samostatný film dostane Magneto. Idea se od roku 2004 se však změnila, původně mělo jít čistě o příběh Erica, který se snaží přežít koncentrační tábor a první poválečná léta. Pak se do příběhu dostal i mladý Charles, který měl být původně jeden z osvoboditelských vojáků, společně pak měli hledat nacistické zločince.
Kdosi přišel po pár letech s dalším nápadem a to zahrnout i příběh tehdy čerstvé X-Men linie s názvem First Class. Ačkoliv producentům se nápad mutantské střední úplně nezdál, chtěli do příběhu nové mladé postavy. Výsledný scénář, několikrát přepisovaný, se potom ustálil na kombinací obou dvou nápadů. Změnila se také forma vyprávění, původní nápad postavit film na flashbacích starších hrdinů byl nakonec vyškrtnut a oba herečtí veteráni (Patrick Stewart, Ian McKellen) posláni na malý odpočinek. Místo toho se rozeběhlo hledání nových herců pro jejich mladší verze.
Pro režii byl opět osloven Bryan Singer, který měl zájem se vrátit, ale už filmoval něco jiného. Nakonec se producentům upsal Matthew Vaughn, který už jednou producenty odmítl, ale úspěch jeho posledního filmu Kick-Ass přesvědčil všechny, že comicsy umí.
2011
First Class mělo premiéru v kinech a byl to úspěch jak divácký, tak kritický. Především kritici pochválili návrat ke kořenům prvních dvou filmů, pozitivní ohlasy měl i u fanoušků. Tržby nakonec byly sice nejmenší ze všech dílů (146 miliónů dolarů v USA, 353 miliónů celosvětově).
V době uvedení First Class už byly práce na dalším dílu rozběhnuty. Opět se mělo jednat o sólovku Wolverina, a tak jak naznačovala potitulkována scéna v prvním Wolverinovi, děj se měl odehrávat v Japonsku. Původně se s filmem počítalo jako s přímým pokračováním Wolverina, tedy časově ještě před jeho připojením k X-menům, ale nakonec bylo rozhodnuto naopak navázat dějově až na Poslední vzdor.
Od roku 2010 se počítalo s tím, že režírovat bude Darren Aronofsky, kterého Hugh Jackman doporučoval už pro svojí první sólovku, Aronofsky ovšem po šesti měsících příprav vycouval z rodinných důvodů. Z osmičky kandidátů nakonec padla volba na Jamese Mangolda.
2013
Druhý Wolverine byl uveden do kin. Jeho recenze byly pozitivní, lepší než u první sólovky. Reakce fanoušků byly smíšené, což se projevilo i na tržbách. Zatímco v USA vydělal nejméně ze všech dílů (pouze 132 miliónů), celosvětově poskočily tržby oproti předchozím dílům na solidních 415 miliónů. To samo o sobě stačilo na to, aby bylo rozhodnuto, že se Wolverine dočká i třetího dílu.
Na ten si Wolverine musí počkat až do roku 2017, mezitím už naplno běžely práce na dalším dílu, který zajímavým způsobem prolnul původní trilogii a a obsazení s novým příběhem popsaným ve First Class. Ačkoliv se opět počítalo s Matthew Vaughnem, k sérii se poněkud překvapivě vrátil po dlouhé odmlce Bryan Singer. Už od roku 2012 intenzivně pracoval na scénáři a do filmu přilákal pořádnou sestavu herců ze všech dílů.
Diskuze /0