Hvězdné válčení ve hrách aneb historie herních Star Wars – 1. část
Minulé století se vyznačovalo skvělými hrami ze světa Star Wars. I když jsme se pod vedením studia Disney zatím nedočkali tolika her jako právě v minulosti, některé kousky si stojí za to zahrát i s delším časovým odstupem. Přinášíme vám první část článku o historii her Star Wars.
Hvězdné války jsou bezpochyby jedním z největších filmových fenoménů v dějinách. Chtělo by se říct, že jde o nejznámější sérii na světě, ale raději buďme opatrní, aby se třeba takový agent 007 s povolením zabíjet neurazil. Jisté je, že značka Star Wars dalece přesahuje hranice stříbrného plátna a rozprostírá se přes všechna odvětví zábavního průmyslu, hry nevyjímaje. A právě na ně se zaměříme a vydáme se na výlet do historie za těmi největšími, nejdůležitějšími, nejhoršími a nebo prostě nejzajímavějšími hrami, které se pyšní Star Wars licencí.
Poměrně dávno v této galaxii…
Psal se rok 1982 a hračkářská firma Parker Brothers (nyní jsou součástí značky Hasbro) správně vycítila potenciál skrývající se v digitální zábavě a kromě klasických deskovek se vydávala i na pole videoher. Jednou z nich byl i titul jménem Star Wars: The Empire Strikes Back, který obecně bývá považován za tu úplně první licencovanou Star Wars hru a je spojený se jménem programátora a designéra Rexe Bradforda (kromě her je známý i tím, že se na vlastní pěst zabývá vyšetřováním atentátu na JFK).
Hra vyšla na Atari 2600 a Intellivision a je inspirována úvodní filmovou pasáží z bitvy o Hoth. Hráč se ve sněžném speederu vrhá do bitvy proti shlukům několika pixelů, které mají představovat kráčející tanky AT-AT. Ačkoliv z dnešního pohledu je grafika velmi schematická a hra obsahuje pouze jedinou úroveň, je to přeci jen poprvé, co si mohli lidé vyzkoušet něco z toho slavného filmu na vlastní kůži.
Recenzenti ve své době přijali hru poměrně rozporuplně a slavný sci-fi autor Harlan Ellison ji ve své recenzi pro magazín Video Review dokonce přirovnává k Sisyfovskému mýtu, protože hra nejde vyhrát (hráč hraje, dokud mu nedojdou životy, nebo dokud některý z AT-AT nepronikne až do základny, což jsou oba neúspěšné konce).
Parker Brothers měli pod křídly i další dvě SW hry na Atari 2600, Star Wars: Return of the Jedi: Jedi Arena a Star Wars: Return of the Jedi: Death Star Battle, které vyšly shodně v roce 1983 po premiéře šesté epizody (v té době třetí, ale víme, jak to je) a první jmenovaná si dala za nesnadný úkol nabídnout hráčům atmosféru boje se světelnými meči. Tahle perfektní reklama asi mluví za vše.
Původně Parker Brothers chtěli k Návratu Jediů vydat tři hry. Star Wars: Return of the Jedi: Ewok Adventure, vyvíjená původně pod názvem Revenge of the Jedi: Game I, však byla roce 1983 zrušena. Po dokončení hry se ukázalo, že složitost ovládání dalece přesahuje tehdejší standardy a designér Larry Gelberg dostal za úkol problém vyřešit a ovládací schéma přepracovat do jednodušší podoby.
Gelberg to odmítl, věřil hráčům, že s původní podobou nebudou mít problém, ale Parker Brothers se raději rozhodli hru úplně zrušit a nevydávat. Hra tak existuje pouze v jediné fyzické kopii na světě. Tu daroval Gelberg synovi svého kolegy a ten ji později prodal za pěkných 1680 dolarů. Podle lidí, co měli možnost si Ewok Adventure zahrát, je škoda, že hra nakonec nevyšla, protože se jedná (minimálně z dnešního pohledu) o možná nejzábavnější Star Wars na Atari 2600.
Zbytek článku najdete na našem partnerském webu Excalibur.cz
Diskuze /0