Vyděděnci (Outcasts)
73/100 - 21×

Vyděděnci(Outcasts)

Lidstvo bojuje o přežití na cizí planetě ve zbrusu novém sci-fi od BBC.

VB | 2010 | Ukončeno
vysílání
1 sezóna | BBC One | 59 minut
hrají
Jamie Bamber (Mitchell Hoban), Liam Cunningham (Richard Tate), Hermione Norris (Stella Isen),

Rozhovor s Benem Richardsem, tvůrcem a scénáristou o vývoji a zrušení seriálu Outcasts

Rozhovor s Benem Richardsem, tvůrcem a scénáristou o vývoji a zrušení seriálu Outcasts

Ben Richards spolupracoval na scénáři špionážního dramatu Spooks (který získal cenu BAFTA) poté i na politickém dramatu Party Animals a akčním thrilleru The Fixer. Jeho nejnovějším projektem je sci-fi drama Outcasts, které nedávno vyvrcholilo svou osmou, závěrečnou částí na britské stanici BBC1.

0 0
24.3.2011

To se dočkalo mnoha různorodých recenzí, které se ovšem postupem času a vývojem děje začaly přiklánět na jeho stranu. Ovšem když sledovanost klesla z premiérových 4,8mi miliónů na zhruba polovinu, musely být poslední tři epizody seriálu přesunuty z hlavního vysílacího času do večerních nedělních hodin. Setkali jsme se s panem Richardsem a položili jsme mu několik otázek o Outcasts, od původní koncepce a vývoje seriálu až po smutné reakce televizních diváků…

DAN OWEN: Popište nám stručně původ Outcasts: byla to jen vaše myšlenka nebo vše vycházelo z projektu, se kterým přišla Kudos Productions? A co jste tím chtěl vlastně dokázat?

BEN RICHARDS: Původní myšlenkou Outcasts byl příběh průkopníků. Přečetl jsem toho hodně o osídlování Austrálie a Virginie a vážně jsem chtěl natočit drama o průkopnících. Ten sci-fi element přišel až později, když nás napadlo zasadit jejich příběh místo do minulosti do budoucnosti a na jinou planetu. Právo a pořádek je při osídlování vždy kritickým faktorem, a proto nás napadla myšlenka institutu Ochrany a bezpečnosti.

Jak probíhalo psaní scénáře? Přišel jste rovnou s osmi-epizodovou koncepcí a jednotlivé dějové linky jen přiřadil ostatním scénáristům? Nebo probíhala uzší spolupráce mezi celým týmem, což není v Británii zrovna obvyklé?

Od schválení seriálu do natáčení jsme měli velice málo času, a tak musely být scénáře hotové dost rychle. To znamenalo sehnat scénáristy, seznámit je s příběhem a s tím, že nebudeme mít zdaleka tolik času, kolik bychom si přáli. A ti experti, kteří tak rádi kritizují nedostatky dnešní britské dramatické produkce, by si měli také prostudovat podmínky, za kterých seriály, jako byli Outcasts, vznikají. Že zdaleka nejde jen o rozpočet. Od schválení seriálu do vysílání jsme měli rok na to napsat sedm scénářů, najít Carpathii (!), připravit ateliéry, obsadit herce, vše připravit, užít si luxusu jedenácti natáčecích dní pro každou epizodu, zpracovat počítačové grafické efekty a tak dále… A jen pro pořádek, to nejsou výmluvy, protože osobně jsem na výsledek velice pyšný. Byla to prostě realita.

Byla to pro vás výzva, vytvořit seriál pro mainstreamové publikum stanice BBC1? Dokážu si představit, že stejný seriál na BBC2 nebo Channel 4, by vypadal naprosto jinak. Ovlivnil tenhle fakt nějak vaši kreativitu nebo změnil nějaké vaše původní tvůrčí záměry? Nebo by bez BBC seriál vůbec nevznikl?

To je přesně trefa do černého. Pokusili jsme se vytvořit seriál, který nebude jen pro menšinového diváka – nakonec byl přeci jen vytvořen pro hlavní vysílací čas na BBC1 – ale také pro většinové publikum. V tom jsme evidentně neuspěli, ale nejsem si tak úplně jistý, jestli to v žánru, jakým je sci-fi, bylo vůbec možné. Jak moc určuje divácký ohlas kvalitu seriálu, a teď nemluvím jen o sci-fi? Ti, kteří nás srovnávají s Battlestar Galacticou, by si měli uvědomit, jak by si ta vedla v pondělí v devět večer na BBC1. Občas je mi až k smíchu, jak si někteří kritici myslí, že vysoké ratingy a popularita mezi lidmi, je snadná cesta k odklepnutí další série. Kdyby to tak bylo, pokračovalo by jich mnohem více, ne?

Nejabsurdnější je to, když kritici, kteří odmítají ratingy jako nesmysly, je klidně bez skrupulí použijí jako nástroj k tomu, když chtějí nějaký seriál potopit. Myslím, ale že my jsme se drželi statečně a na některé momenty jsem skutečně pyšný – morální dilemata, konflikty lidstva na rozcestí – ty oslovili široké spektrum lidí, i když se to od nich vlastně nečekalo. BBC nám v kreativitě rozhodně nestála v cestě a když už, tak spíše tím kladným směrem. Nejvíce nám pomáhali Matthew Read, náš producent z BBC a Ben Stephenson – oba to jsou velmi chytří chlapi, kteří mají zájem o dobré drama. Lidé si určitě řeknou, že to říkám, jen abych z toho měl vlastní prospěch, ale musím je zklamat – je to vážně pravda.

Jaké byly hlavní vlivy na Outcasts (které jen bezděčně nekopírovaly hlavní zápletky, kterých je hlavně sci-fi literatura plná), ale které byly jakýmsi prubířským kamenem? Spousta lidí si všimla podobností se současnými seriály jako je Battlestar Galactica, Lost a různými sci-fi romány – bylo to úmyslné, neúmyslné nebo prostě nevyhnutelné a předem předpokládané?

Bylo jasné, že nás lidé budou srovnávat s BSG a s Lost, ale abych byl upřímný, veliký vliv to na nás nemělo. Myšlenka na to, že se je jen pokoušíme vykrádat, je směšná z několika důvodů. Nejen proto, že nejme totální idioti, kteří by si mysleli, že si lidé nevšimnou toho, že jen přepisujeme nejlepší televizní seriály poslední doby. Nemyslím si, že jsou Outcasts těmto seriálům až tak podobní, až na některé věci, které ale byly nevyhnutelné. Tak jako tak, v mém případě měl spíše větší vliv na scénář i celkovou myšlenku seriál Deadwood. A v mé hlavě jsem si promítal spíše film Blade Runner, který považuji za jeden z nejlepších filmů, který byl kdy natočený.

Původně byli Outcasts ohlášení na léto 2007, ale na obrazovky se dostali až v roce 2011. Bylo to zpoždění způsobeno nějakými nepředvídatelnými okolnostmi nebo to prostě trvalo čtyři roky, než se seriál vymyslel, napsal, natočil a naplánoval?

Odpověď vás asi zklame. Oznámení přišlo až příliš brzy. Vyšlo to ven, ale přípravy ještě nezapočaly a já ještě ani nezačal pracovat na scénáři. Pak následovalo několik změn v BBC, které nás donutily přemýšlet o jiných lidech, ale rozhodně se nejednalo o žádnou krizi v tvůrčím procesu.

Původní tiskové prohlášení popisovalo Outcasts jako „napínavý seriál ve vysokém tempu, který bude o spolupráci a konfliktech. Idealismu a moci, sexuální soutěži a lásce. Ale nejvíce je to o hlavních otázkách života, o úniku před smrtí, hledání vhodného partnera a přežití lidstva jako druhu. " Myslíte, že seriál naplnil toto původní prohlášení nebo se něco z toho vytratilo? "Vysoké tempo“ asi nebude tím přesným popisem seriálu.

To tempo! Nesouhlasím s většinou lidí, kteří si myslí, že tempo bylo pomalé. Ale musím souhlasit s tím, že bychom mohli díly zkrátit na 50 minut. Ale nemyslím, že by se z toho tím stal o tolik více nervy drásající příběh. Napsal jsem spoustu epizod seriálu Spooks, takže jsem to mohl více našlapat, kdybych chtěl. Opravdu! Ale upřímně, když to vidím zpětně, prodat tenhle žánr mainstreamovému publiku asi možná vyžadovalo více akce, než kterou jsme jim nabídli. Ale to bychom jistě dokázali změnit ve druhé sérii.

Líbila se nám postava Liama Cunninghama, který ztvárnil postavu prezidenta Tatea. Bylo zajímavé sledovat, jak si hvězda americké verze Ugly Betty, Eric Mabius, zapojil do britského seriálu. Jak jste vůbec postupovali při výběru herců?

Já sám jsem se podílel na výběru herců a hodně jsem si to užíval. Máte pravdu, že Liam předvedl obdivuhodný výkon a já jsem se jen modlil, aby i zbytek herců podal stejný výkon. Rád bych vyzdvihl výkon mladých herců, jako byla například Amy Mansonová. Nepochybuji, že z ní bude jednou veliká hvězda. Také Michael Legge, který ztvárnil Tippera byl ve své roli naprosto výjimečný. Ve druhé sérii by měl sehrát opravdu významnou roli.

Účastnil jste se natáčení v jižní Africe? Máte nějaké veselé historky z natáčení?

Protože scénář vznikal v takové časové tísni, zůstával jsem hlavně v Londýně a dohlížel na drobné úpravy scénáře. Nejvtipnější historkou je asi neopakovatelný zážitek s kobrou, která se najednou objevila na natáčení. Tak vznikl nápad na vtip s hadem, který můžete vidět v páté epizodě během rozhovoru Casse s Fleur.

Sledovanost premiéry Outcasts (4.8 miliónů diváků) byla o mnoho nižší, než se od seriálu v hlavním vysílacím čase na BBC očekávalo. A první ohlasy sdělovacích prostředků na to byly smíšené. Byl to pro vás šok? Čekali jste od diváků více pozitivity a trpělivosti?

Šokovalo mě, že se na seriál začalo dívat jen 4,8 miliónů diváků. Ale také jsem si oddechl, že jsme nezačali na sedmi miliónech a během hodiny jsme nespadli na těch 4,8! Takže, a to je to nejdůležitější, nezačali jsme na vysokých číslech, která by vzhledem k povaze seriálu nekompromisně spadla. Spousta seriálů přišla po první epizodě o nejméně milión diváků – zvláště v první sezóně. Dnes je mnohem jednodušší přijít s jedním speciálem nebo třídílnou minisérií, než s celou sezónou. I když existují bezpečnější žánry pro seriály, a i když my jsme si vybrali ten těžší, prosadit se s novým seriálem je vždy neuvěřitelně těžké. A složité a komplikované příběhy jsou na tom ještě hůře. A kritici budou vždy přísnější na seriály, než na prvoplánové devadesáti minutové drama, které má hvězdného scénáristu a jehož nízký rating je považovaný spíše za známku jeho výjimečnosti (jako je tomu například v Americe). Neznám jediného člověka v televizi, který by nesouhlasil s tím, že dostat seriál do další série je ta nejtěžší věc ze všech. Ale existují i výjimky, a proto se my rozhodně nevzdáváme.

Lituji jen té netrpělivosti, kterou předvádějí kritici, kteří vědí všechno líp. Takže když se podíváme až na dno našich temných duší, největší uznání patří testovacímu divákovi, který se velice povýšeně vyjádřil o černošských hercích v prvních epizodách „kromě Ashleyho Walterse jako toho ukecanýho vojáka“. (Ano, ten malý detail budeme ignorovat) To by mohlo utěšit Nicka Griffina. S touto veskrze tupou idiocií se dá těžko polemizovat, ale zároveň ji mohou využívat jako dobrý trumf. Lidé, kteří napadají produkční náklady nebo „slabou počítačovou grafiku“, jsou idioti, ale zároveň mě dokážou naštvat, když vím, kolik talentu a úsilí jsme do tak nesmírně náročného projektu vložili. Pak je tu spousta takových, kteří si myslí, že by mě mohli učit psát scénáře a tak úporně se snaží najít přívlastky, kterými by mě počastovali, že nakonec jen stojí, krčí rameny a hystericky je vykřikují k nebi. Jedno Španělské přísloví říká: „mucho ruido, pocas nueces.“ (Mnoho povyku pro nic – pozn. překladatele). Nevěřím, že tihle lidé vůbec viděli celou první epizodu a i kdyby ano, nemyslím, že je to dost na hodnocení celého seriálu.

Na druhou stranu se nám dostalo i dobrých a chápavých kritik. To je fakt, na které se někdy zapomíná. Měli jsme hezké komentáře ve velkých novinách i z překvapivých jiných zdrojů, ale co mě naplňovalo nadějí a optimismem byl Internet. Nikdy před tím jsem se s tím nesetkal, ale internetoví televizní kritici mají opravdový zájem a zápal pro to, co dělají. Na spoustě stránek se objevily – obvykle zajímavé, někdy i omlouvající – pochyby o prvních dvou epizodách, ale co je důležité, dokázali být trpěliví, dělali svou práci a vynášeli soudy a kritiky postupně, jak se seriál vyvíjel. Spousta z nich seriál podporovala a to bylo skvělé. Dokonce i nafoukaný chytrolín jako vy, Dane, dokázal změnit svůj tón z původního naprostého nadšení na "snižte svá očekávání!“. Spousta skalních fanoušků sci-fi seriál rozebírala a potvrzovala, že má myšlenku – a ne rozhodně bezpodmínečně, ale dostalo se nám podpory i stránek jako jsou Outpost Skaro nebo Den of Geek. (Editor serveru Den of Geek) Simon Brew brzy upozornil na to, že když jsme změnili vysílací čas, bylo to jako nadechnout se čerstvého vzduchu a že to potěšilo více lidí, než jen mě.

Myslíte si, že Outcasts ublížila i BBC tím, že naplánovala vysílání dvou epizod za sebou v jeden den první dva týdny?

To je vážně složité, nejsem si jistý a nedokážu to posoudit. Myslím že vysílání prvních dvou epizod za sebou mohlo vyjít dobře, kdyby se nevysílaly současně s Gypsy Weddings, což nám dost ublížilo. Myslím, že to lidi zmátlo a pak už to bylo trochu chaotické. Ale možná jsme měli z prvních dvou epizod udělat 90ti minutový pilot. Možná by nám pomohl i ne tak exponovaný vysílací čas, já vážně nevím. Ale pozdní lítost nám teď už nepomůže.

Podle mého názoru není standart 60ti minut pro drama, který zastává BBC, ideální. Obvykle se tak příběh zbytečně natahuje. Věděl jste, že by tento problém mohli mít i Outcasts? Chyběla vám možnost malých vyvrcholení děje před reklamou, jako je to běžné u komerčních stanic?

Reklamní přestávky mi nechyběly – ty vám mohou občas pěkně zavařit. Ale souhlasím s délkou 45–50 minut. Myslím, že zvláště seriály s nižším tempem, jako ten náš, pak mohou být poněkud nudné. Evidentně to tak někteří lidé cítili a – i když s vysílacím časem toho moc nenaděláme – mohla by to být zásadní věc pro druhou sérii.

Když se tedy ohlédneme zpětně, co byste změnil na Outcasts teď, kdybyste měl čas a vyhnout se tak kritice? A je něco, v čem s kritiky absolutně nesouhlasíte? Nebo naopak, je něco, v čem kritizovali seriál oprávněně a vy jste si to neuvědomil?

Mám rád první epizodu. Myslím si – narozdíl od některých kritiků – že byla správně vyvážená a jestli tedy už něco, tak jsme možná odhalili málo záhad. Myslím, že Bharat (Nalluri) ji režíroval až s filmovou elegancí a mně osobně se líbilo klidné tempo zakončené dramatickým rozuzlením s Mitchellem. Vždy se mi budou líbit scény, jako když Stella vypráví Tateovi o svých vzpomínkách na La Traviatu na Zemi a pokud tohle není váš šálek čaje, tak to se vám mé scénáře nebudou líbit nikdy. S tím nic neudělám, je mi líto! Také si myslím, že ti, kteří viděli osmou epizodu, uvidí teď tu první zcela jinýma očima – někteří si ji dokonce sami pustili a posílají mi e-mailem některé vážně zajímavé myšlenky.

Ale… rozhodně jsem pochopil jednu věc. Nemůžete již od začátku rozehrát tolik vedlejších příběhů – zvláště ne ve zcela novém a cizím světě, jako byl ten náš. Ale naše myšlenky byly čestné – chtěli jsme diváky vtáhnout do příběhu tak rychle, jak to jen bylo možné, protože vysvětlování je vždy těžké a únavné. Nicméně jsem rozhodně počítal s tím, že bude těžké sympatizovat se všemi postavami, zvláště za takových podmínek. Možná jsme měli diváky vtáhnout do příběhu trochu jednodušeji a dát jim jednu hlavní a zásadní postavu, se kterou by se mohli lépe identifikovat. My jsme začali nejdříve s Mitchellem a pak jsme ho zabili, i když si stále myslím, že to byl opravdu zajímavý příběh. Takovýhle "rozpolcený dobyvatel, kterého nikdo nepotřebuje“ byl v mnoha směrech tragická postava a my jsme vedli dlouhé debaty o tom, zda ho necháme zemřít nebo ne. Nejdříve to by Mitchell Hoban a potom Jamie Bamber! Ale protože naše hlavní „lidská“ linie byla složitá a propojená s ostatními konflikty, souhlasil jsem s tím, že by potom bylo těžké se s tím vším vyrovnat. Takže myslím, že to byla skvělá epizoda, ovšem asi ne nejlepší jako pilot. Kdybychom začali nějakou univerzální krizí, jako byla „bílá tma“ v epizodě 3, možná bychom si tím dost zjednodušili život. A také si myslím, že první dvě epizody by lépe fungovaly jako 90ti minutový pilot, jak jste nám vy i ostatní doporučovali.

Pro mě jako pro tvůrce to zase tak zásadní není, kdybych chtěl změnit celý seriál. Abychom měli více diváků, museli bychom přidat více akce a zvýšit tempo, ale to jsem já neměl v úmyslu. Myslím, že poslední epizody byly dost poutavé, zajímavé a citově silné a naštěstí ještě stále existují lidé, kteří se mnou v tomhle souhlasí! Líbí se mi osmá epizoda – je to jedna z mých nejoblíbenějších věcí, které jsem napsal a hlavní zásluhu na tom má režisér Jamie Payne. Když Cass vypráví Fleur o tom, jak viděl na Zemi záběry z masakru v Srebrenici (jeho vzpomínka na hocha s králíčkem, to je skutečný záběr, který mě nikdy nepřestane rmoutit). Myslím, že aby vás to nezasáhlo, musel byste být bezcitný a neuvěřitelný magor. Tímhle zase naopak Nicka Griffina nepotěším, ale myslím, že to přežiju.

Brzy se dočkáme oficiálního rozhodnutí, ale je velice nepravděpodobné, BBC schválí další sezónu Outcasts. (UPDATE: Seriál byl zrušen)

Je mi líto, že druhá sezóna nebude, protože jsme měli spoustu dalších příběhů a nových postav. Také jsme byli domluveni s mnoha skvělými scénáristy a myslím, že bychom z něj mohli udělat zásadní seriál. Vážně si to myslím – bylo to zřejmé z původních očekávání, ale zkuste se teď podívat na Facebook nebo Twitter. Kam se poděl ten dav nelítostných kritiků? Je to částečně naše chyba, že jsme nepsali příběh trochu rychleji – to nemohu popřít – ale je to alespoň lekce pro ty, kdo by chtěli někdy v budoucnu s podobným seriálem přijít. Faktem je, že tenhle seriál měl morální poselství a emoční základ, což dneska většině ostatních chybí a myslím, že postupem času získával i odvahu tyhle věci prezentovat.

Teď je pryč a co ho nahradí? Dnes je v módě taková ta zvrácená a přemrštěná negativita – a myslím, že spousta lidí už je tím znuděná – a Outcasts si ji zpočátku užili až dost. Naštěstí si myslím, že jsme tyhle útoky přestáli a – nehledě na směnu vysílacího času – vytvořili si jak respekt, tak i základnu fanoušků, kteří rozuměli a obdivovali to, o co jsme se snažili. Jsem na to stále pyšný a i když dostávám otázky, jestli bych něco změnil – a samozřejmě, že bych změnil – přesto se zpětně dívám jen s hrdostí a obdivem nad odkazem, kteří všichni, co na seriálu pracovali, po sobě zanechal. Každý dokáže napsat kritiku o 300 slovech, ale ne každý dokáže to, co dokázal náš skvělý tým – a vytvořit naprosto nový, fantastický svět mimo jakékoliv naše představy.

Seriál Outcasts vyjde na DVD a Blu-ray 4. dubna 2011. Můžete si ho předobjednat na Amazon.com, Play.com nebo na HMV.com.

Zdroj: BBC One

Diskuze /5

ztraceni815

Tenhle seriál byl jedinej,kterej mi připomínal Ztraceni a vadí mi dost,že ho ti magoři zrušili!

25.3.2011 | 10:51:36
Feidias

Zajímavý článek. Rozhodně chytrej chlap:). Tvůrci musí být všeobecně pod hodně velkým tlakem a má být na co hrdý. Dostal si mě výrokem o Blade Runneru, který jsem poslední dobou schopen pouštět pořád dokonala. Naprosto dokonalé!

Taky se mi líbí tenhle výrok, naprosto se s ním stotožňuju: Dnes je v módě taková ta zvrácená a přemrštěná negativita – a myslím, že spousta lidí už je tím znuděná – a Outcasts si ji zpočátku užili až dost.

Pravě proto se mi líbilo, že měly Outcasts chvílemi klasičtější seriálovou podobu. Fakt nemám rád hodně mrtvol a akce. Snad se v budoucnu setkáme s neméně zajímavými seriálovými počiny.

Tak díky za tenhle seriál! Snad se na internetu časem objeví nějaké scénáře pro druhou sérii.

25.3.2011 | 15:09:38
bublifuk

to Feidias: Bladerunner? Toho jsem za svůj život viděl 34krát… A pak jsem to přestal počítat. Od prvních pirátských VHS kopií, přes „Ostré komando“ naší distribuce, Directors Cut v kině a DVD po Final Cut na BD… S Outcasts má společné jedno – to pomalejší tempo, které mi vůbec nevadí. Spíš mi konečně bylo vysvětleno, proč tak mizely vedlejší postavy – daň hektickému psaní. Nedokážu se rozhodnout, zda BD koupit nebo ne. Kdyby byl aspoň náznak konce… :-( Ale třeba zase prodej disků může ten konec jednou přinést? (Jako zbytečný The Plan u BSG či Serenity u Firefly?) Kdo ví…

28.3.2011 | 18:33:50
bublifuk

Araziel: Díky za článek!

28.3.2011 | 18:34:40
Feidias

Jj pomalé tempo je v dnešní době osvěžující:). O tom, že se Blade Runner v Čechách prodával jako Ostré Komando jsem se dozvěděl teprve nedávno na ČSFD. Je to jeden z těch hodně podařených překladů:)))). Btw já bych si tyhle seriály kupoval, ale nechce se mi kupovat disky. To jen u těch nejmilejších jako Blade Runner:))), čekám na nějakou elektronickou distribuci jako je Steam a gamesmall u her.

29.3.2011 | 9:07:52
Chceš taky něco napsat? Registruj se nebo se !

Nejoblíbenější postavy

Reklama

Narozeniny herců

Momentka

Momentka

Napište nám

Našli jste chybu ve vysílání? Nemůžete se dopídit českých titulků? Chtěli byste se o tento seriál starat? Napište nám!


Filtr seriálů a filmů









Reklama