Knižní předloha a seriál: Porovnání u čtrnácté epizody The Red Dragon and the Gold

Knižní předloha a seriál: Porovnání u čtrnácté epizody The Red Dragon and the Gold

V polovině řady jsme se dostali k první dračí bitvě války. Kromě dlouhodobých deviací od předlohy jako že Alicent neměla poměr, Alyn nesloužil s Corlysem, Rhaenyra nebyla mimo Dračí kámen, nehrálo roli proroctví, se nějaké najdou (nejen) u Havranova hřadu. Podíváme se na ně.

9 0
9.7.2024

Daemon na Harrenově

V seriálu má Daemon na Harrenově zvláštní vidiny kvůli čarostromům. Podle Laryse Stronga tam nenašel žádné prostředky, protože je sám zajistil. A zdlouhavě se snaží sehnat armádu. Předloha nezmiňuje vidiny, zato popisuje, jak získal značný majetek Strongů a že tam rychle shromáždil armádu ještě před hořícím mlýnem.

Dorazili tam i zástupci říčních rodů jako v seriálu. Jen ne Blackwoodové a Tullyové. Ser Willem Blackwood, regent Benjicota Blackwooda, je seriálovou postavou. Tou dobou byl ještě lordem Samwell Blackwood, který se přidal na stranu Rhaenyry – a následně padl u hořícího mlýna, což byla záminka pro další Daemonův postup. Ser Oscar Tully v předloze zase není dědic lorda Grovera. Starý Grover byl pro Aegona, ale jeho dědic, vnuk ser Elmo, otec Kermita a mladšího Oscara (v seriálovém Oscarovi mají být všechny tyto postavy spojené), zabránil všem opustit Řekotočí a zabarikádoval se tam ve strachu před draky. A také tam byli zrzaví.

Potom Daemon poznal Alys Řeku. V předloze si jí ani nevšímal, roli dostala později. Nicméně co je zač? Podle velmistra Munkuna služebná zahrávající si se zaříkadly. Podle septona Eustáce lesní čarodějka, v podstatě vesnická léčitelka. Podle šaška Hříbečka kouzelnice, která se koupe v krvi panen. Také měla mít několik mrtvě narozených dětí a na Harrenově působit jako kojná. Ani není jasné, čí je bastard. Snad Lyonela Stronga, podle dalších je mnohem starší, možná byla už Lyonelovou kojnou. A v době Tance draků jí mělo být aspoň 40, na což neměla vypadat.

Černá a zelená rada

V seriálu za Rhaenyřiny nepřítomnost vedli její radu Baela a Jacaerys. Až později se připojili Corlys a Rhaenys. Zjistili, že Criston Cole táhne Korunními zeměmi včetně Šerodolu, kde popravil lorda Gunhtora Darklyna, otce Rhaenyřina gardisty Steffona Darklyna (v předloze byl Steffon Gunthorův strýc). Rozhodli se proto zaútočit a nakonec vyletěla Rhaenys. V předloze ale byli Jace a Baela ještě mladší, tedy neměli skutečnou autoritu. Baela se ani neúčastnila většiny války. Radu od počátku vedli Corlys a Rhaenys. Shromažďovali vazaly, úvahy o útoku směřovali na Královo přístaviště.

Kde v seriálu zelená rada neměla finance, zděsila se ztrátou Harrenova a snažila se Aegona udržet stranou. V předloze neměli nedostatek financí, naopak Tyland Lannister zajistil královský poklad. Rovněž okamžitě věděli, že Harrenov padl hned po korunovacích. Aegon tam také nesnášel nečinnost, chtěl vyletět proti Dračímu kameni, což mu rozmluvili. Ovšem když se Criston probojovával až k Havranímu hřadu, na rozdíl od seriálu svého krále do plánů aktivně zapojil.

Havranův hřad

Poté, co Criston dobyl některé pevnosti v Korunních zemích (v předloze to nebylo díky vraždě malého Jaehaeryse, ale kvůli strachu z draků), rozhodl se zaútočit na Havranův hřad Stauntonů. Ser Gwayne Hightower chtěl pevnost raději obléhat (v předloze se tažení neúčastnil), jenže Cole měl plán. Rozpoutal útok, očekával, co přišlo – dračí odpověď černých. Na kterou byl připraven Aemond s dračicí Vhagar. Akorát se neplánovaně ukázal i Aegon na Sluncežárovi a pustil se do Rhaenys na Meleys. Ta Sluncežára potrhala, k tomu ho zranila i Vhagar, a sletěl k zemi. Pak měla Rhaenys šanci uletět. Jenže se rozhodla zaútočit i na Vhagar a ta Meleys strhla z oblohy i s její jezdkyní.

V předloze byla situace zoufalejší. Lord Staunton (v předloze má ve znaku dvě černá křídla na bílém dřevnu uprostřed čtverečkovaného černošedého pole, v seriálu černá křídla s korunou na bílém poli pod čtverečkovanou černobílou hlavou štítu) před Colem zavřel brány hradu. Criston neútočil. Pálil pole, lesy, vesnice v okolí a zabíjel jeho poddané. Teprve, když začaly docházet Stauntonům zásoby, vyslali na Dračí kámen prosbu o posily. Těsně po útoku Arryka Cargylla. Podle některých proto byla Rhaenyra ještě příliš zničená žalem za Erryka a Luceryse, podle jiných nechtěla víc riskovat životy rodiny, dokonce se snad neúčastnila plánování. To Corlys a Rhaenys. A devět dní po žádosti o pomoc z Dračího kamene vyrazila pouze Rhaenys ve zbroji na své Rudé královně Meleys. A zatímco v seriálu tvrdila, že má s bitvami zkušenosti, v předloze nebyla zmíněna žádná, které by se Rhaenys nebo Meleys s ní či svou první jezdkyní účastnily.

Criston ale na dračí útok spoléhal. Nechal po Meleys střílet, což nemělo valný dopad, ale donutilo ji snést se dolů k útoku. Rozpoutalo se peklo řevu a ohně a v tom se ozval ještě další dvojí řev – Sluncežár s Aegonem a Vhagar s Aemondem. Oba totiž připravili past na draky černých. Rhaenys na to prý radostně zavýskla, práskla bičem a otočila se proti nim. Byť proti oběma nemohla mít naději. Snad jen proti samotné pomalejší Vhagar. Draci do sebe prudce naletěli, pálili po sobě oheň. Meleys se zakousla do krku Sluncežára, v tom do nich narazila Vhagar a všichni tři se tvrdě zřítili k zemi. Náraz zabil všechny v blízkém okolí, ty, kdo stáli dál, oslepil kouř. Nicméně brzy poznali, že následky pro tři draky a jejich jezdce byly stejné jako se zdá v seriálu.

Foto: HBO

Diskuze /20

Punisher bude trestať

Pokud je mezi seriálem a předlohou nějaký rozdíl, tak jen malý a nepodstatný, který nijak neovlivní hlavní dějové linie a už jednou dané události, které budou odprezentovány i v seriálové adaptaci. Banda užitečných idiotů, která se sešla pod předchozím článkem, asi nechápe, že tím, že jsem si knihu přečetl, jsem si záměrně a úmyslně nevyspoiloval celý seriál, protože v době, kdy jsem knihu četl, neexistoval ani seriál Game of Thrones, a ne to ještě Rod Draka. V každém případě, pokud se chystáte natáčet seriál podle předlohy, která je už ukončena, tak se můžete vydat pouze dvěma cestami. Buď předlohu totálně okopírujete tak, jako to dělají scenáristé Rod Draka, nebo ji využijete a změníte tak, aby vyhovovala všem stranám. Stanice a streamovací služby ve spoustě případů kašlou na diváka a jeho názor, někdy je předloha nezajímavá a je nutné některé události změnit. Podívejme se na takového Zaklínače, předloha je skvělá, ale jako seriál nefunguje, není divu, že se na ni rozhodli vykašlat a totálně ji ignorovat. Využít jen hlavní události by seriálu pomohlo, bohužel woke scenáristé, které má Netflix, nejsou schopni zvládnout tak velké sousto. Scenáristé Rod Draka však nemají takovou odvahu, aby tvořili, proto budou bezhlavě kopírovat a kopírovat, jdou na jistotu a vytvoří seriál, který nebude trash, ale ani žádný skvost, ubohý průměrný seriál, jakých je tu už mnoho. Žijeme v době internetu, to mnoho idiotů i na této stránce nedokáže pochopit, vyhnout se spoileru už není možné, pokud nežijete v lese, což několik z vás asi ano. Přibližně 80 procent diváků, kteří ten seriál sledují, nebudou šokováni ničím, co se tam objeví, žádný zvrat, žádná smrt hlavní postavy nebude šokem, všechno, co se stane, už vědí a absence toho napětí bude znamenat, proč tento seriál nevynikne a stane se jen průměrem v seriálové tvorbě. Má rada pro scenáristy je následující, vytvořit alternativní dějovou linku, ignorovat předlohu a změnit události, které se v knize staly. Několik méně inteligentních jedinců zde psalo, že to změní vývoj dějin. Ještě jednou uvádím, seriál není kniha a kniha není seriál, co bylo v seriálu uvedeno, ať se nemění, ale to, co se tam neuvádí, to je třeba změnit, a to totálně! To, že Rhaenyra byla sežrána svým drakem, to bylo v seriálu řečeno, nijak se to změnit nedá, ale existují stovky věcí, které si scenáristé mohou ignorací předlohy upravit podle sebe a vytvořit tak dílo, které nebude jen slepě následovat předlohu, ale opravdu vést novou alternativní dějovou linku, kde nebude knižní čtenář vědět, zda daná postava přežije, protože bude vědět, že seriál není kniha! Chci se pozastavit nad vaším hlasováním a hodnocením daných epizod seriálu. Už při Game of Thrones byla vydávána fiktivní hodnocení, která nekorespondovala se skutečnou kvalitou onoho díla. Ve spoustě případů byli hodnotící velcí fanoušci, kteří odmítali dát méně než 5 hvězdiček, i když věděli, že dílo stálo za starou bačkoru. To stejné se děje i teď, vznikají nesmyslná hodnocení. Polovina lidí vyplakává nad smrtí, kterou jsme viděli v posledním dílu, a přitom divák neměl ani čas si k té postavě vytvořit nějaký vztah, to bylo trapné a dodnes se tomu směju.

#2 Wolfinator1 #7 4391 #10 Moor8 #15 Monkeyskunk
9.7.2024 | 12:17:18
Wolfinator1

#1 Punisher bude trestať: Zdá se, že jsi jeden z mála tady co mu vadí, že ví jak to bude dějově dál většina se s tím v klidu vypořádá a seriál si užije i tak. Možná tě to překvapí, ale znám lidi co v jeskyni nežijí, sledují seriál knihu neznají a nic si nevyspoilerovali a jsou překvapeni každý díl :D (stačí nežít jen na internetu, ale věnovat se více práci, rodině, sportu atd…). Rhaenys měla dost prostoru a ukázala charakter, který rozhodně spoustě lidí přirostl k srdci. Myslím, že každý máme několik filmů či seriálů co je můžeme vidět 10× s stejně nás baví a nevadí, že víme jak to dopadne. Tak na to nekoukej když víš jak to dopadne a sere tě to :D

#3 4391
9.7.2024 | 13:06:36
4391

#2 Wolfinator1: Je to tak. Předevčírem jsem si pustil MASH (jsem hroznej boomer co… ;-) ). Zrovna tu epizodu kde zemře Henry Blake (doufám že to po 50-ti letech nebereme jako spoiler). Přestože jsem věděl jak to skončí, tak mi to je i po všech těch letech pořád líto… Henry byl prostě dobrák, kdo by tu postavu neměl rád. A mám takových filmů / seriálů víc.

„Oheň a krev“ jsem si přečetl hned potom co jsem zkouknul první sérii Rodu draka. Seriál mi i tak má co nabídnout. Spoustu věcí se odehraje trochu jinak, něco je tam navíc atd.

Rytíře sedmi království mám přečteného taky. A víte co? Stejně se na ten seriál co podle toho natočí podívám rád… ;-)

#6 Wolfinator1
9.7.2024 | 13:17:45
Punisher bude trestať

@wolfinator1 Spoiler je něco, co ničí zážitek z filmů a seriálů už desetiletí, takže mi neříkej, že jsem jediný, kdo si nedokáže užít danou seriálovou tvorbu, když vím, co se v ní stane. Vážně? Taky takového znám, moje 86letá babička je jednou z nich. :) Jako scenárista se pohybuji ve světě seriálů a filmů, takže mi tu nevyplakávej, jak jsi odosobněný, protože to tak asi nebude, když máš potřebu reagovat na moje příspěvky, asi je to tvůj jediný světlý okamžik ve tvém životě. :) Také nuly, které nedokážou přijmout kritiku na jejich oblíbený seriál, mi nebudou říkat, co bych měl sledovat. Uklidni se, posbírej si hračky a nech se mamkou nakrmit jako Homelander.

#8 Wolfinator1
9.7.2024 | 13:25:10
Punisher bude trestať

V každém případě prosím všechny trolly, kteří nedokážou unést mou kritiku na jejich oblíbený seriál, aby se k mým příspěvkům vyjadřovali věcně a argumentovali, protože na odpad, jako je níže, nemám náladu reagovat. Takové příspěvky zbytečně zahlcují vlákno.

9.7.2024 | 13:29:29
Wolfinator1

#3 4391: MASH mám jako srdcovku taky a viděl jsem ho X krát, přesně stejně vždycky musím zatlačit slzu když Radar oznamuje Henryho smrt. Na Rytíře sedmi království se těším uvidíme jak to uchopí a jak podrobně to zpracují jestli bude jedna povídka na jednu serii tak máme min. 3 serie a nebo to bude všechno v jedné serii kdo ví a je to takový klasičtější hrdinský epos oproti GOT a HOD i když kolem vedlejší postavy se snaží intrikovat tak ti 2 hlavní hrdinové jsou veskrze kladní a prostě zažívají dobrodružství, myslím že to bude mít úspěch a klidně mohou i nějaké příběhy připsat a může to mít i časový skok a končit to třeba po X letech kdy je Dunk velitel Královské Gardy.

#13 4391
9.7.2024 | 13:29:30
4391

#1 Punisher bude trestať: Podle diskuze u toho předchozího článku jsi s tímhle názorem asi v menšině. I tak si svůj názor ponechej, však jsi výjimečný, jsi osobnost :O :D Akorát to že nadáváš lidem do idiotů tě chytřejším neudělá. Ani to nikoho nepřesvědčí.

9.7.2024 | 13:31:14
Wolfinator1

#4 Punisher bude trestať: Neříkám, že je to nějaký nejlepší seriál světa a kritiku bych na něj měl taky, ale co se týče scénáře a provedení ne na to, že existují spoilery :D. Můžu se zeptat k jakému filmu či seriálu jsi dělal scénář tedy ? Však od toho ty diskuze jsou ne se bavit o svých názorech na to, jen teda není třeba nějakých urážek atd…Ty, ale nemáš vlastně kritiku na seriál jen na internet a spoilery.

9.7.2024 | 13:36:01
Punisher bude trestať

@4391 Ano, tato stránka reprezentuje názor milionů lidí, kteří jsou obeznámeni s předlohou a sledují i seriál po celém světě. :) Někdy je nutné kategorizovat méně inteligentní jedince, vím, že děti vychované ve woke době s tím mohou mít problém a mohou trpět stavem úzkosti, protože někdo na internetu jim ničí jejich pohodlí. Ještě jednou, k mým příspěvkům se vyjadřujte věcně a argumentačně, zachyťte podstatu daného příspěvku, jinak nejsem ochotný s méně inteligentními lidmi pokračovat v interakci jako takové.

#12 4391
9.7.2024 | 13:39:25
Moor8

#1 Punisher bude trestať: Ale notak, děťátko se špatně vyspinkalo a teď vříská? Na, dej si cukřík.

9.7.2024 | 13:42:07
Punisher bude trestať

@wolfinator1 Věcnou a správně mířenou kritiku nejnovější epizody Rod draka vydám večer, nejpozději zítra ráno. V každém případě ještě jednou uvádím, že kniha není seriál a seriál není kniha, takže kritika daného díla se musí týkat jen seriálu, a takto budu také hodnocení vést.

9.7.2024 | 13:47:40
4391

#9 Punisher bude trestať: Nikdo tě nenutí reagovat. Děláš to protože chceš :) Pohodlí nikomu neničíš, vždyť diskuze na Edně mají přesně takhle vypadat :) Parta lidí co spolu nesouhlasí si vyměňuje názory :)

9.7.2024 | 14:03:36
4391

#6 Wolfinator1: Co se Dunka a Egga týče, tak jejich osud po povídkách je taky krátce zmíněný v knize „Střet králů“ (na samém konci knihy je takový dodatek „Dějiny a mýty o Západozemí“), takže by na děj poté klidně nějak navázat šlo a držet se přitom předlohy. Základ pro to máme a scénáristi by pro takový příběh měli volnou ruku, což někteří místní kritici jistě ocení (y)

#14 Wolfinator1
9.7.2024 | 14:12:55
Wolfinator1

#13 4391: Jo vím jak to má s nimi dopadnout jen jsem nechtěl některým lidem tady spoilerovat :D. Mě by se líbilo 3 serie (dle dostupných informací první má mít jen 6 dílů takže jedna serie jeden příběh by odpovídalo asi) a čtvrtá serie časový skok výměna herců samozřejmě a závěr jejich příběhu. Ale samozřejmě záleží jaký to bude mít úspěch a kdo to bude dělat ( GOT mělo taky úspěch a mělo mít ještě tak 2 serie navíc aby se kvalitně odvyprávělo, ale protože tvůrci už chtěli jít na jiné projekty tak to rychle ukončili.)

9.7.2024 | 14:22:33
Monkeyskunk

#1 Punisher bude trestať: He has absolutely no life…

9.7.2024 | 16:18:51
WILLIAM_MOINSPIELD

Pořád se mi nelíbí, co dělají s Daemonem a jeho linkou. Je tam úplně k hovnu, doufám že se rozjede. A co Aegon? Přežil to? Vím, že v predloze byl v pohode, ostatně i Joffrey nám v GOT prozradil, co ještě on a jeho drak udělají s Rheneryou ;-). Ale podle toho konce mi přišlo, že je mrtvý…

#17 ori #20 m0rdred
9.7.2024 | 16:37:41
ori

#16 WILLIAM_MOINSPIELD: Oni to schválne urobili také nejasné pre tých, ktorí knihu nečítali (a nepamätajú si čo povedal Joffrey), ale neverím že by urobili takú zmenu a nechali ho umrieť.

webmaster
9.7.2024 | 17:44:55
PecaCZE

@ Punisher bude trestať Je fakt novej troll, stejnej jako byl při poslední řadě GoT. Úplnej blbec co lidem nadává a přitom používá vulgarismy a argumenty, který úplně přesně seděj na něho. Podle něho, když nevíme spoilery, tak žijeme v lese :D Nebo je možná pravdou to, že nesedíme celý den na TikToku, kde blbnou malý holky a nehledáme tam spoilery. A jak vůbec může nadávat na spoilery, že jsou všude, když četl knihu ? Protože nic nečetl :D Dále prý ostatní spamujou v diskuzi, ale když se podíváte na poslední článek, tak tam vepsal celý vlastní článek, jeho recenzi, kterou nikdo číst nebude. Jak může být někdo tak hloupej a do sebe zahleděnej, že když se 20 lidí spojí a všichni napíšou, že plácá nesmysly, tak podle něho jsou všichni ostatní jen idioti a jen jeho názor je ten správný.

@Xavik Doufám, že to admin zarazí už na začátku. Sice redaktoři nemůžou banovat každýho, protože by tu nikdo nezbyl. Ale když tu jeden člověk napíše za dva dny několik komentářů, kde pořád uráží, tak to není dobrý. A výmluvy, udělá si další účet neberu.

9.7.2024 | 18:42:09
Punisher bude trestať

@PecaCZE Ano, každého, kdo má jiný názor, musíme hned zabanovat, umlčet… pokud jsem tě někde urazil, tak super, protože takové dětské chování si to rozhodně zaslouží. Prosím, vyjadřujte se k příspěvkům věcně a argumentujte, a nechoďte brečet k adminům a prosit je o blokaci lidí. :)

9.7.2024 | 19:06:18
m0rdred

#16 WILLIAM_MOINSPIELD: Obávám se, že se to už moc nerozjede :( Daemonův osud je dle knížní předlohy jasný a blíží se ke svému konci. Obliba herce v první sérii tvořitele nemile překvapila. Mohli, ale neudělali s tím nic…

10.7.2024 | 15:32:44
Chceš taky něco napsat? Registruj se nebo se !

Nepřehlédněte

Přehled důležitých rodů, které sehrají roli v občanské válce mezi Targaryeny

Přehled důležitých rodů, které sehrají roli v občanské válce mezi Targaryeny

Ani seriál House of the Dragon se neobejde bez početného množství rodů. Které rody, jež známe už ze seriálu Game of Thrones, zasáhnou do války? A které nové rody nám naopak budou představeny?

Reklama

Plakáty

Plakáty

Narozeniny

Hlídejte si nás

Filtr seriálů








Reklama