Grimm
95/100 - 811×

Sledovat

Grimm

Potomek rodu Grimmů bojuje proti mýtickým přízrakům. Myslíte si, že příběhy o perníkové chaloupce a Rampelníkovi jsou jen pohádky? Seriál Grimm vás vyvede z omylu.

USA | 2011 | Ukončeno
vysílání
6 sezón | NBC | 44 minut
VOD
SkyShowtime
žánr
Fantasy, Hororový, Krimi
hrají
David Giuntoli (Nick Burkhardt), Sasha Roiz (Sean Renard), Russell Hornsby (Hank Griffin), Silas Weir Mitchell (Monroe), Bree Turner (Rosalee Calvertová), Claire Coffee (Adalind Schadeová), Elizabeth Tulloch (Juliette Silvertonová), Jacqueline Toboni (Theresa Trubel Rubelová), Reggie Lee (Drew Wu), James Frain (Eric Renard), Danny Bruno (Bud Wurstner), Mary Elizabeth Mastrantonio (Kelly Burkhardt), Nico Evers-Swindell (Kenneth), Philip Anthony-Rodriguez (Marcus Rispoli), Louise Lombard (Elizabeth Lascellesová)

Jeníček a Mařenka aneb Bez práce nejsou koláče

Jeníček a Mařenka aneb Bez práce nejsou koláče

Pohádka o Jeníčkovi a Mařence byla převyprávěna mnohými autory pod různými názvy. V podání Boženy Němcové má název O perníkové chaloupce, v podání bratří Grimmů je to Honzíček a Grétička. Vůbec poprvé příběh v tištěné podobě publikoval italský sběratel pohádek Giambattista Basile v 17. století.

0 0
4.2.2012

Příběh podle bratří Grimmů

Žili takhle Honzíček a Grétička se svým otcem a macechou. Otec byl chudý dřevorubec, tak se stávalo, že často ani neměli co jíst. Jednou, když situace byla prakticky beznadějná, mu macecha navrhla, že zavedou děti do lesa a vrátí se zpátky bez nich. Muž neochotně souhlasil. Děti to ovšem slyšely, tak si Honzíček před cestou nasbíral kamínky a značil si jimi cestu. V noci se díky bílým oblázkům dostaly zase zpátky domů. Netrvalo dlouho a macecha nutila muže, aby děti zavedli ještě hlouběji do lesa. Honžíček neměl možnost posbírat oblázky, tak si značil cestu pomocí drobků z chleba. Když se však v noci děti chtěly vrátit domů, zjistily, že drobky jim sezobali ptáčci. Bloudily tedy lesem, unavení a hladoví. Třetí den je zaujal ptáček, který moc pěkně zpíval, tak ho následovaly a došly až k prapodivné chaloupce, která byla postavená z chleba, koláčů a cukru.

Vyhladovělé děti se ihned pustily do pojídání chaloupky, to už je ale zavětřila zlá čarodějnice s červenýma očima, která byla téměř slepá, nicméně měla vysoce vyvinutý čich. Honzíčka zavřela do chléva a Grétička jí musela pomáhat v domácnosti. Čarodějnice pravidelně zkoušela Honzíkův prst, aby zjistila, zda je dost tlustý. On jí místo toho ale podstrkoval kůstku. Jednou už došla babě trpělivost a řekla Grétičce, aby zkontrolovala pec, zda je dost rozpálená. Dívka však rozpoznala léčku a řekla babě, aby jí ukázala, co má dělat. A když byla čarodějnice u pece, Grétička ji strčila dovnitř a zavřela za ní vrátka. Děti si nacpaly kapsy drahými kameny, které našly v chaloupce, a vydaly se domů. Mezitím macecha zemřela a muž se bez dětí trápil. Nakonec se děti s otcem šťastně shledaly a díky pokladu od čarodějnice mohli všichni žít šťastně až do smrti.

Podobné motivy v jiných příbězích

Hluboký les – tento motiv je v pohádkách velice častý. Obvykle se na tomto místě lidé ztrácejí (Jeníček a Mařenka), jiní jen procházejí (Červená karkulka, Sněhurka) a třeba takový Modrovous si v něm našel nevěstu. Přebývají tam nebezpečná stvoření – vlci, medvědi, loupežníci a další. „V lese žijí čarodějnice“ je přímo název jedné z pohádek bratří Grimmů.

Čarodějnice – jsou to obvykle zlé staré babky, které se snaží hrdinům pohádek udělat ze života peklo. Mimo oblast vyprávění je tento termín chápán spíše pejorativně (třeba pro tchýně). Výjimečně jsou čarodějnice i dobré (například Sabrina). Ze starých slovanských pohádek a mýtů známe Babu Jagu neboli Ježibabu, která žije sama v lese třeba v chaloupce na kuří nožce, létá na koštěti a žere lidi. Její jméno může mít starozákonní původ (od královny Jezabel). Ani nemusím zmiňovat, že je známá velkou měrou díky Mrazíkovi. Mezi 14. a 18. stoletím probíhal tzv. hon na čarodějnice, během kterého zahynulo na 100 tisíc osob. V dnešní době se k čarodějnictví hlásí vyznavači kultu Wicca. Filmy nebo seriály s touto tematikou:  Čarodějky z Eastwicku, Ča­roděj ze země Oz, Čarodějky na cestách, Čarodějky ze Salemu, Kladivo na čarodějnice, Letopisy Narnie: Lev, čarodějnice a skříň, Buffy, přemožitelka upírů, Čarodějnice školou povinné, Čarodějky (Charmed) a další.

Sourozenci – obvykle se v příbězích objevují tři bratři nebo tři sestry. Jedna bývá krásná, druhá chytrá a ta třetí taková divná. Ale je to právě ta či ten třetí, kdo má nakonec navrch. O dvou sourozencích vypráví další z pohádek bratří Grimmů, Bratříček a sestřička, která začíná podobně jako Honzíček a Grétička.

Honzík – tohle jméno se vyskytuje v pohádkách velice často, snad nejznámější je ten, o kterém se říká, že je hloupý. Význam tohoto jména v pohádkách ale, podobně jako v angličtině John Doe, znamená anonymní osobu. A s Grétičkou (Margaret) je to stejně jako s Jane Doe.

Chybějící vlastní rodič – v pohádkách se objevuje mnoho sirotků (Plaváček) nebo dětí, které nemají jednoho z vlastních rodičů (Popelka). Mnoho mytických hrdinů se narodí vdově a jsou vychováváni v lese nebo někde mimo civilizaci (Parsifal). Tzv. syn vdovy je i součástí zednářské symboliky.

Obecně je pohádka O perníkové chaloupce hodně podobná Červené karkulce. V obou příbězích je dítě (děti) samo v lese, daleko od jakékoli rodičovské autority, musí si vlastními silami poradit s něčím, s čím se dosud ještě nesetkalo a co nemá zrovna čisté úmysly, i když se to tak ze začátku tváří. V obou vyprávěních je to ženský element, co je pošle do lesa, naopak ten mužský tam má spíše zachraňující úlohu.

Možné interpretace

Symboly:
  1. Les – hranice mezi známým a cizinou, z hlediska hlubinné psychologie představuje hluboký les nevědomí. Čarodějnice – podle jungiánského výkladu symbolizuje archetyp stínu. Chléb – představuje nejzákladnější potravinu, může znamenat ovšem taky transformaci, proces přeměny zrna v chléb jako alegorie socializace, tj. přeměny dítěte v dospělého. Macecha – obvykle charakter s destruktivními pohnutkami, který ovšem v konečném důsledku činí hrdinu či hrdinku silnější a bohatší.
  2. Celá pohádka od začátku až do konce je o jídle. Objevuje se tam i dětský strach z toho, být sněden. Na začátku nemá rodina co do úst. Na cestu dostanou děti chleba. Prostřednictvím drobků z chleba si značí cestu. Drobky ale sezobou ptáčci. Děti najdou cestu k chaloupce a pustí se s chutí do ní. Čarodějnice načapá děti a rozhodne se Jeníčka sníst. Nejdřív jej ale chce vykrmit, takže mu podstrojuje. Nakonec sama skončí v peci.
  3. Objevují se i myšlenky, že čarodějnice a macecha jsou jedna a tatáž osoba. Když se totiž děti vrátí domů po tom, co zabily čarodějnici, macecha je také mrtvá. A byla to právě jejich macecha, kdo přišel s nápadem poslat Jeníčka a Mařenku do hlubokého lesa, kde měla svoji chaloupku ježibaba.
  4. Cukr nebo „perník“ – obojí je vysoce návykové a ničí to organismus. Cukr je potravina s vysokým obsahem energie a s minimálním obsahem živin. Je významným činitelem při vzniku zubního kazu a jeho nadměrná spotřeba přispívá k nárůstu zejména dětské obezity, nikoli však cukrovky. Pervitin (metamfetamin) je droga, která má schopnost stimulovat nervovou soustavu, přivádět konzumenta do euforie a podporovat duševní výkon. Vyvolává silnou psychickou závislost. Způsobuje mimo jiné hluboké změny v chování, halucinace, paranoiu, pocity paniky a agrese, ničí srdce, játra, zubní sklovinu a imunitní systém.
  5. Čím kdo zachází, tím také schází – ježibaba si chtěla upéct děti v troubě a nakonec tam skončila sama.
  6. Bez práce (ne)jsou koláče – a ve verzi bratří Grimmů jsou to koláče doslova. Dětičky si přijdou k chaloupce, která není jejich, a začnou se cpát něčím, co jim nepatří. Není divu, že je majitelka budovy pak bude chtít potrestat. Ale co čert nechtěl, nejenže přijde málem o střechu nad hlavou (do které se pustil Honzíček), ale nakonec přijde i o život. Přitom jen bránila svůj majetek.
  7. Obecně by se pohádka dala převyprávět takto: dva nedospělí jedinci bloudí lesem (životem), shodou okolností se dostanou k něčemu lákavému, co ale není jejich. Neodolají a vezmou si to. Potom je ale začne pronásledovat jejich černé svědomí (čarodějnice), které je chce sežrat. Chvíli trpí, nakonec se s ním ale vyrovnají a díky tomu přijdou k velkému bohatství (nemusí být materiální, spíše ve formě zkušenosti).
  8. Psychoanalytický výklad – zápas vědomé části našeho Já o právo na existenci, o právo na to si užívat. Zápas je veden proti temným destruktivním silám nevědomí. Pohádka odpovídá orálnímu stadiu Freudova psychosexuálního vývoje. O tomto a dalších stadiích se můžete dozvědět více zde.

Zajímavosti

Perníková chaloupka v brněnském hantecu.

Chcete mít svoji vlastní perníkovou chaloupku? Tady je jeden z možných receptů.

Video na závěr: Šílená pohádka

Thumbnail Play icon

Zdroj: NBC

Diskuze /2

Clear

Moc hezký článek! Jen tak dál. :)

před 13 lety
Nameless1

Díky moc, další články už se chystají ;-)

čestný člen redakce
před 13 lety
Chceš taky něco napsat? Registruj se nebo se !

Zahrajte si na Grimma

Zahrajte si na Grimma

Zahrajte si na Grimma

Zalíbil se vám Grimm, tak si na něj zahrajte v několika hrách, které jsou volně dostupné.

Momentka

Momentka

Reklama

Grimm získává finálovou řadu

Grimm se vrátí s šestou řadou

Grimm se vrátí s šestou řadou

Na stanici NBC padlo rozhodnutí ohledně budoucnosti Grimma, ten se na podzim vrátí už pošesté.

Nejoblíbenější postavy

Napište nám

Našli jste chybu ve vysílání? Nemůžete se dopídit českých titulků? Chtěli byste se o tento seriál starat? Napište nám!


Filtr seriálů a filmů









Reklama