Hra o trůny (Game of Thrones)
95/100 - 2 314×

Hra o trůny(Game of Thrones)

Fantasy seriál o intrikách, magii a zradách. Západozemí a Východní země nejsou zeměmi, ve kterých by chtěl někdo žít, na každém rohu totiž číhá nebezpečí, která vás může ihned připravit o život.

USA | 2011 | Ukončeno
vysílání
8 sezón | HBO | 60 minut
VOD
Max | O2 TV
žánr
Dobrodružný, Fantasy, Historický
hrají
Peter Dinklage (Tyrion Lannister), Lena Headey (Cersei Lannister), Emilia Clarke (Daenerys Targaryen), Kit Harington (Jon Sníh), Maisie Williams (Arya Stark), Sophie Turner (Sansa Stark), Nikolaj Coster-Waldau (Jaime Lannister), Iain Glen (Jorah Mormont), John Bradley (Samwell Tarly), Alfie Allen (Theon Greyjoy), Conleth Hill (Varys), Gwendoline Christie (Brienne z Tarthu), Liam Cunningham (Davos Mořský), Aidan Gillen (Petyr Baeliš), Isaac Hempstead Wright (Brandon Stark)

Rozhovor s GRRM o Rudé svatbě

Rozhovor s GRRM o Rudé svatbě

Miliony fanoušků seriálu Hra o trůny prožívají tento týden po odvysílání epizody Deště Kastameru pocity smutku, zlosti a také trochu perverzního vzrušení. Pro autora knižní ságy George R. R. Martina nejsou tyto reakce nic nového.

8 0
6.6.2013

EW: Jak brzy ve fázi psaní jste již věděl, že zabijete Robba a Catelyn?

G: Věděl jsem to skoro od začátku. Ne od prvního dne, ale bylo to velmi brzy. Již v mnoha rozhovorech jsem řekl, že mám rád, když je mé psaní nepředvídatelné. Mám rád, když je tam značné napětí. V první knize jsem zabil Neda a to šokovalo mnoho lidí. Neda jsem zabil proto, že si každý myslel, že je to hrdina, který se dostane do problémů, ale pak se z nich nějak samozřejmě dostane. Další předvídatelnou věcí bylo, že jeho nejstarší syn povstane a pomstí svého otce. A to také všichni očekávali. Takže mi to [zabití Robba] hned přišlo na mysl a musel jsem to udělat.

Měli by fanoušci, od té doby co Píseň ledu a ohně, tak často ničí očekávání čtenářů a vyhýbá se tradičnímu vyprávění ostatních fantasy, pořád ještě doufat, že příběh bude mít šťastný konec? Jak v Trůnech nedávno řekl Chlapec, „Jestli si myslíš, že to má šťastný konec, tak jsi nedával pozor.“

Jak jsem uvedl již mnohokrát, očekával bych spíše hořkosladký konec.

Jaké všechny druhy reakcí jste od čtenářů za ta léta obdržel ohledně této scény?

Extrémní reakce. Jak pozitivní, tak negativní. Byla to nejobtížnější scéna, kterou jsem kdy napsal. Nachází se zhruba ve dvou třetinách knihy, ale když na ni ve psaní přišlo, tak jsem ji přeskočil. Takže celá kniha už byla napsaná a mně zbývala už jen tahle jedna kapitola. A pak jsem ji napsal. Bylo to jako zavraždit dvě své děti. Snažím se, aby čtenáři prožívali události, které se odehrávají v knize. Stejně tak, jako cítíte smutek, když umře někdo z vašich přátel, tak jsem chtěl, abyste cítili smutek, že umřely tyto fiktivní postavy. Měli byste se o ně starat. To, že někdo umře a vy si zajdete pro další popcorn, je dost povrchní reakce, ne?

Proč si myslíte, že má tato událost tak silné reakce? Robb nebyl jednou z postav, z jejíchž očí jsme sledovali příběh a Catelyn nebyla nikdy příliš oblíbenou postavou.

[Dlouhá přestávka] To je zajímavá otázka. Nevím, jestli na ni mám dobrou odpověď. Možná to bylo tím způsobem, kterým jsem to udělal. K té události vede značné množství předtuch. Je to zrada. Přichází to nečekaně. Je to svatební hostina. Hostina, díky které Robb uzavřel mír, a to nejhorší by mělo být za ním. A pak se to najednou z ničeho nic stane. Zemře tam také mnoho vedlejších postav. A venku před hradem jsou zabity další stovky seveřanů. Není to jen zabití dvou lidí.

Pro mě fakt, že Robb a Catelyn jsou rodina, to dělá ještě horší. Catelyn toho hodně vytrpěla a ztratila mnoho lidí kolem sebe a nyní si myslí, že ztratila daleko více, než doopravdy (neví, že Arya, Bran a Rickon jsou naživu). A pak se stane tohle.

Je tam ten moment, kdy prosí. Má ve své moci rukojmí, i když je to jen jeden z Freyových synů, který pro něj nemá žádnou hodnotu (v seriálu manželka lorda Freye). Takže úplně nakonec je její blafování zbytečné. Ale ona to i přesto udělá. Projde si tím. A je v tom i určitá síla.

Jsem si jistý, že znám odpověď na tuto otázku, ale stejně se zeptám. Litoval jste někdy této scény?

Ne. Jako spisovatel nikdy. Je to pravděpodobně nejsilnější scéna v mých knihách. Stála mě sice nějaké čtenáře, ale získala mi jich daleko více. Bude to pro mě těžké sledovat (v seriálu). Bude to těžká noc, protože i já ty postavy miluji. A v televizi navíc poznáte i herce. A s těmi pak také ukončujete vztah. Richard Madden a Michelle Fairley odvedli skvělou práci.

Co říkáte čtenářům, kteří jsou kvůli této scéně naštvaní?

To záleží na tom, co říkají. Co můžete říct člověku, který vám řekne, že už si vaši knihu nepřečte? Lidé čtou knihy z různých důvodů. A já to respektuji. Někteří čtou pro pocit pohodlí. A někteří z mých bývalých čtenářů říkali, že jejich život je tvrdý, jejich matka je nemocná, jejich pes zemřel a oni četli, aby od toho unikli. Nechtěli už zažívat nic takhle strašného. A tak čtou knihy, ve kterých chlapec vždycky dostane dívku, kterou chce, a dobří lidé zvítězí a život je fér. Všichni bychom tohle někdy chtěli. Ale takové knihy já většinou nepíšu a proto většinu takovýchto čtenářů zklamu. Taková Píseň ledu a ohně zkrátka není. Snaží se být realističtější, což je zábava, ale někdy také bolest a strach. Myslím si, že nejlepší díla zobrazují světlé i tmavé stránky života.

Jeden z mých oblíbených prvků scény je vaše představení myšlenky „soli a chleba“. My jako čtenáři to chápeme – Je to fantasy svět, lidé si neubližují, jakmile pojí hostitelova chleba a soli. Vy pak ale porušíte své vlastní pravidlo. Je to jako, kdyby jste čtenáře otočil vzhůru nohama, za to že byli tak hloupí a řekl jim – „Samozřejmě, že to hloupé pravidlo nebudou dodržovat všichni.“

Tohle jsem ukradl z dějin. Zákony pohostinnosti byli realitou v temných dobách středověku. Hostitel a host si nesměli ublížit, i kdyby to byli zarytí nepřátelé. Porušením tohoto zákona by se takříkajíc „odsoudili k věčnosti“.

A co samotná Rudá svatba? Ta je také založena na historii?

Rudá svatba je založena na několika reálných událostech ze skotské historie. Jednou z nich byla událost, které se říká Černá večeře. Skotský král bojoval s klanem Černého Douglase. Když se mu podařilo dosáhnout míru, nabídl mladému Earlovi z Douglasů bezpečný průchod. Ten přišel do Edinburgského hradu, kde se konala veliká hostina. V jednu chvíli však na té hostině začali královi muži bušit do bubnu. Před Earla byl donesen tác, na kterém byla hlava černého kance – symbol smrti. Jakmile ho Earl spatřil, věděl, co to znamená. Vytáhli jeho i jeho muže ven a zavraždili je na nádvoří. Větší událostí pak byl incident známý jako Glencoeský masakr. Klan MacDonaldů zůstal přes noc u klanu Campbellů a práva pohostinnosti zaručovala bezpečí. Campbellové ale v noci zmasakrovali všechny MacDonaldy, které dostali do rukou. Není to o tom, jak jsem si to vymyslel, ale o tom jak špatná, nebo dokonce horší byla historie.

Zdroj: HBO

Diskuze /58

Diego

Souhlasím se vším, co řekl. Jeho dílo nemá chybu.

#2 Michael8811
6.6.2013 | 20:56:01
Michael8811

#1 Diego: Přesně tak.

6.6.2013 | 21:08:04
Lukas1987NR

vela ludi nadava autorom ked sa im nieco nepaci napr Lucasovi za Star Wars a podobne v ich diele ale kurnik sopa je to ich svet vymysleli ho vo svojej hlave a ze to da zabrat a nie kazdy to dokaze napisat fantasy ktore zaujime cize ak by teraz Martin napisal ze priletia ruzovi medvedici tak ma nato pravo

6.6.2013 | 21:12:32
Michael8811

Mě to ,že umřel Robb podnítilo k tomu ,že mě to baví číst a sledovat ještě víc.Sice byl v seriálu dost sypatickej herec,ale je pravda,že v realitě není vždy jen pěknej konec…:)

6.6.2013 | 21:20:24
FangCz

To, co se stalo na Rudé Svatbě mě vyburcovalo k tomu, abych více porozuměl Hře o Trůny. Ale doufám, že i Lannisteři budou mít jednou smůlu, a nebudou si pořád „střihat Homera“ (mít štěstí). Taky mě zajímá, jak to bude s Oshou a Riconem a těmi Umbery, hádám, že tam na ně bude čekat nůž (doufám, že ne).

6.6.2013 | 21:31:49
Nepster

hodne dobrej dil, i kdyz to je prekvapeni tak po Eddardove poprave ne az tak hrozny, alespon muzu fandit Daenerys =), a taky me hodne zajima jak se ktomu tedka postavi Jaime L. az to zjisti

6.6.2013 | 21:45:31
lukesek

podľa mňa, prílišná nepredvídateľnosť môže viesť k predvídateľnosti a toho sa bojím, Pieseň ľadu a ohňa mám veľmi rád, k svadbe podľa mňa urobil správne, samozrejme mi Robb chýba ale bolo to nutné

6.6.2013 | 22:04:27
Dark Angel

Stále sa len potvrdzuju slova kraľovny regentky Cercei "When you play the game of thrones, you win or you die. There is no middle ground " :D Robba som mal veľmi rad. Moja obľubená postava ale tiež ma to nakoplo ešte viac sledovať a zaujímať sa o tento seriál!

6.6.2013 | 22:20:08
pingueeen

Jeden postreh by som mala (nie výtku!) a to je to, že na to, aby príbeh ukázal temnú aj svetlú stránku sveta, tak nemusí umrieť polka hlavných postáv. Napríklad už ten Pán prsteňov, čo sa tu toľko spomína. Samozrejme, že tam sú úmrtia a silné úmrtia (Boromir, Haldir,…), ale napriek tomu, že to má „happy ending“, tak to má kus surovej pravdy v sebe. Príjemnej aj nepríjemnej, pozitívnej i negatívnej… Proste iba to, že nemyslím, že kvalita a naivita príbehu sa odráža v počte úmrtí.

#22 Stráťa
6.6.2013 | 22:20:28
Dark Angel

Vojna o trón si žiada svoje obete. Nemôžu medzi sebou bojovať a nikto nezomrie to by bolo ako telenovela :D Smrt patrí k životu a hlavne k takému. A hlavných postav je tam strašne veľa, čiže. Pribeh sa po smrti Robba a Talisi opäť posunie niekam inam a dopredu.

6.6.2013 | 22:27:16
Daenerys

Mě osobně se hrozně líbí jakým způsobem se to vyvýjí, pokaždý se stane něco, co se prostě nedá předvídat a já pak sedim a čučim jak puk :D a o to je to ještě lepčí já tenhle seroš prostě ŽERU :D <3

6.6.2013 | 22:48:13
rhobos

No jenomže každý teď čeká že výhodu ma daenerys… v knize poslední už má myslím i ty draky DOSTI velké.. tak aby „neodkrouhnul“ i ji jenom proto, aby to bylo nečekané. :)

#24 Robb Stark
6.6.2013 | 23:10:14
lukesek

inak tým, že povedal, že to bude mať „hořkosladký konec“ sa možno dá aj vydedukovať, kto všetko ešte umrie, mal radšej povedať, že to bude šťastný koniec a potom nás prekvapiť :) mne sa na tejto ságe ešte veľmi páči, áno niekto zomrie ale aj tak si tam čitateľ/divák nájde niekoho iného, kto mu prirastie k srdcu a dokonca ešte viac ako ten predchádzajúci, aspoň mne a to stalo

6.6.2013 | 23:48:51
NorsePagan1648

je pravda, ze je to opravdu skvelej pribeh a nejspis jde o to, ze spousta lidi jako ja fandilo severu a ted maj proste po favoritovi. Ja ted vsadim na to, ze se snad objevi nekdo sympatikej s trohou cti v tele.

7.6.2013 | 1:27:44
kirmakX6on

„Myslím si, že nejlepší díla zobrazují světlé i tmavé stránky života.“ …to jsem rád, že to řekl. Většina z autorů totiž patří do dvou perverzních skupin – 1. která není schopna ničeho jinýho než přeslazenýho haaapppy endu a jsou schopni tomu obětovat vše – jedno jak velkou kokotinou se jejich příběh stane, hlavně že je happy end. 2. skupina je ovšem tvořena autory, kteří si ve své omezenosti myslí, že čím víc větší neštěstí a nespravedlnost, tím víc budou reálnější a serióznější. Jsem rád, že GRRM bude patřit do té třetí malé skupinky osvícených autorů, kteří ví, že život samozřejmě přináší chvilky tmavé, ale je zde i velká spousta chvilek světlých. Pokud je připouští a chce napsat vyváženou ságu, znamená to pro mě, že se můžu těšit, že „neštěstí dnes“ znamená „štěstí v budoucnu“.

7.6.2013 | 2:00:17
Nimrodel

Mě se teda Robb ani Catelyn nikdy moc nezamlouvali. Jsem četl všechny knihy a Jaime Lannister je podle mě úplně skvělá postava. Jak se z takového parchanta postupně stává kladný hrdina s ryzími rytířskými vlastnostmi.

7.6.2013 | 11:22:29
Nimrodel

Pamatujete si na tu scénu se Stannisem a Melisandrou, kde je symbolický obětována královská krev a vystřena některá jména? To snad byla jasná indície, že Robb zemře ;-)

#18 Isthovarn
7.6.2013 | 11:27:41
Isthovarn

#17 Nimrodel: ty kouzla se vetsinou jevi pouze jako iluze npr stannisuv mec sice hori ale nepali mel se taky nekolikrat splete pravda je ze ten jejich buh dokaze vratit zivot jestli se to tak da vubec rict ale nic neni zadarmo :)

7.6.2013 | 11:56:20
mkk23

Je to naprosto bezchybné. V reálném životě mne také neopouští jenom ti „zlí“, ale nejvíce přeci zamrzí „ti hodní“ – a že jich odešlo také dost. Zkrátka musím konstartovat, že nic lepšího za posledních X let jsem neviděla. BOMBA Asi půjdu do knihkupectví – do další řady nevydržím !

#21 FangCz
7.6.2013 | 13:55:24
Depresor

tak isto som sa po s03e09 rozhodol, že začnem čítať… a rozhovor s GRRM ma v tomto len podporil…Vela postav je ešte stale nevyprofilovaných, Ohar, Tyrion … dalej su tu postavy ktore by snad mali niečo napraviť a zlepšiť ako Theon a Jaime .. a postavy ktore su od začiatku negatívne ako napr. Joffrey, alebo tie pozitívne Stark family… To však neznamena, že zaporny hrdina sa nemože stať kladným a opačne..Podla GRRM je to asi možne, ba čo viac pravdepodobne… PS – horkosladký koniec znamená, že na konci budu určite postavy spokojne a určite asi neštastne …a je uplne jedno či hrali kladnu alebo zapornu stranu…

#22 Stráťa
7.6.2013 | 14:46:15
FangCz

#19 mkk23: Pravda, já jsem se po dokoukání toho dílu rozhodl číst knihy, pro ty malé důležité detaily :-)

7.6.2013 | 14:48:00
Stráťa

#9 pingueeen: Netvrdil bych že Pán prstenů má v sobě kus syrové pravdy, podle mě je to pohádka pro dospělý (tím nijak nechci snižovat kvalitu díla).

#20 Depresor: Do seriálu se nedostalo hodně drobností který dohromady hodně naznačí o postavách a proč se rozhodují tak jak se rozhodují.

7.6.2013 | 16:19:56
Robb Stark

Ako moja najobľúbenejšia postava je Robb a musím priznať veľmi ma to zobralo a bol som veľmi naštvaný . Aspoň jednu malú útechu mohol autor ponúknuť a to tú , že by nezobral Robb na svadbu Talisu kedže bola tehotná , tak by mal aspoň potomka

7.6.2013 | 19:52:24
Robb Stark

#12 rhobos: Jo na to som myslel i ja , šak ono potom môže vyzabíjať všetkých , čo by sme to nečakali .

7.6.2013 | 19:54:15
FangCz

Mě dost štve, že smůla se zatím sype snad jen na Starky (samozřejmě i na jiné rody a Starků si všímám nejvíce). A Lannisteři jsou ti, kteří jsou víceméně v pohodě (sice Jaimeho zajali, ale ten už si v pohodě kráčí domů s armádou sera Boltona). Doufám, že i je potká něco nedobrého :-)

#26 Stráťa #28 Asenad #29 Aul
7.6.2013 | 20:37:35
Stráťa

#25 FangCz: Neřekl bych že Jaime si kráčí v pohodě domů, pravá ruka je docela důležitá. S tou rukou přišel o všechno co byl. Byl považován za nejlepšího šermíře v sedmi královstvích, teď by ho překonala snad i Arya. Rytíř králosvké gardy taky není zrovna užitečnej pokud neumí šermovat atd… A neboj, svůj díl smůly (i když to slovo nemám rád) si vyberou snad všechny velký rody.

7.6.2013 | 20:50:57
Marcik

Jé, to je článek, co sem sdílela v předchozím článku v originálu :D Supr překlad, myslím, že tady ten článek/rozhovor je celkově hodně zajímavej :)

8.6.2013 | 0:33:15
Asenad

#25 FangCz: s armadou? To je snad trochu přehnané. Tak s družinou.

8.6.2013 | 13:13:01
Aul

#25 FangCz: Armáda lorda Boltona spolu s Freyi morduje armádu Robba Starka. S Jaimem do Králova přístaviště jela skutečně jen družina.

8.6.2013 | 15:56:57
BigSamos

Tak a teď jsem zvědavej na Jamieho, jak jim dá spolu s Tyrionem a Sansou kvalitní bídu… ;)

8.6.2013 | 19:12:10
Brog

Sám za sebe říkám, že Martin podle mě neudělal nic nepředvídatelného. Upřímně, Robb se začal chovat jako hlupák – král, který poruší své slovo jen kvůli tomu, aby si mohl vzít naprosto nepodstatnou ženskou z lásky, a vědomě tak poruší jedno ze spojenectví, které obracelo misky vah na jeho stranu? Takový s prominutím blbec si nezaslouží nic jiného než smrt. Tím spíš, že je tak hloupý, aby uvěřil tomu, že se šlechtic s uraženou pýchou (který navíc už mnohdy v minulosti porušoval pravidla a nedělal to, co bylo správné a očekávané) nechá uchlácholit osobní omluvou a sňatkem s lordem místo s králem… Je mi Robba líto, ale popravdě jsem nic jiného nečekal a nic jiného si od sňatku s Jeyne (Talisou) nezasloužil.

#32 Aul #34 biforis
9.6.2013 | 10:08:17
Aul

#31 Brog: Neříkám, že není pochopitelné, že musel umřít, protože to podělal. Ale říct, že si to zasloužil? Já teda nevím, ale máme asi trochu posunuté vnímání zločinu a trestu. ;-)

9.6.2013 | 10:25:32
Nefka

Jen nechci vědět, co budou lidi dělat, až uvidí Tanec s draky ;-)

9.6.2013 | 11:12:07
biforis

#31 Brog: : Už jsem si začínal myslet, že jsem snad jedinej, kdo to vidí podobně. Dost mě matou ty věty o čestných, hodných a podobnými přívlastky titulovaných členech rodu Starků. Pacta sunt servanda. Smlouvy se mají dodržovat. Starkové byli ti, kdo dohodu s rodem Freyů porušili a ještě si dovolí k nim nakráčet se žádostí o podporu. Osud jejich pýchu, namyšlenost a bezpokornost ztrestal přesně tak, jak si zasloužili. Budiž to varováním pro všechny, kdo o čestnosti jen kvákají, ale ve skutečnosti se chovají právě opačně.

#35 Aul #36 Aul #37 Aul
9.6.2013 | 12:26:53
Aul

#34 biforis: Za porušení smlouvy si člověk zasluhuje zemřít a před smrtí se podívat na zabití své ženy, potomka a prakticky i vraždu matky? Já teda nevím. Robb si zasluhoval prohrát válku, protože ji politicky nevedl dobře. Rozhodně si ale nezasluhoval vyvraždit celý rod od svých vazalů. Právně i lidsky je to úplně padlé na hlavu.

#38 biforis
9.6.2013 | 12:47:58
Aul

#34 biforis: To je asi stejné, jako bych ti za krádež auta vyzabíjel celou rodinu a pak řel, že sis to zasloužil.

9.6.2013 | 12:49:13
Aul

#34 biforis: Navíc ještě v situaci, kdy by ses mi za to omluvil a donesl mi něco menšího jako satisfakci. :-D

9.6.2013 | 12:49:51
biforis

#35 Aul: : :D „Právně a lidsky je úplně padlý na hlavu“ celý středověk. Ale o to tu vůbec nejde, Aule. Zřejmě máš problém vcítit se do dob dávno minulých, které nemohou být poměřovány moderními hledisky. Těmi vyvraždění Slavníkovců Přemyslovci opravdu neomluvíš. A ano, zásada pacta sunt servanda je jedním ze tří pilířů práva, bez nichž člověk není člověkem, ale zvířetem.

#39 Aul #40 Aul
9.6.2013 | 13:14:01
Aul

#38 biforis: Já tady nemluvím o tom, že to není historicky realistické. Jistěže je a dává to tomu seriálu šmrnc. Ale o to mi vůbec nešlo. Já mluvil o významu slova „zasloužil“. Pokud to berete tak, že to vyplývalo z okolností, pak ano, souhlasím. Pokud se ale pohybujeme na bázi lidskosti, tak musím důrazně nesouhlasit. V rovině „porušil jsi smlouvu = zasluhuješ si zemřít krutou a sadistickou smrtí spolu s celou familií“ se dostáváme k praktikám mafie a ne slušné lidské společnosti. ;-)

#41 biforis
9.6.2013 | 13:24:29
Aul

#38 biforis: Chci tím říct to, že pokud tvrdíte, že si to Robb zasloužil, tak v podstatě říkáte, že Roose s Walderem neudělali nic špatného a jsou v právu. ;-) A to je právě blbost.

9.6.2013 | 13:25:53
biforis

#39 Aul: Ježiš, furt dokola. Slušná lidská společnost. Tak jasně, že podle Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod bylo porušeno možná i všech jejích 14 článků. Koukej na seriál středověkýma očima, tak jak na něho koukáme my. Obecně mám za to, že porušení smlouvy ZASLUHUJE trest. Konkrétně, co se míry nebo výše trestu týče, tak ta se i v tomto případě pohybuje ve standardních podmínkách temného středověku. I za krádež pecnu chleba na tržišti v podhradí obyčejně následovalo stětí paže či rovnou smrt. Myslíš si snad, že kdyby ses, podobně jako pan Brouček ocitl, tentokráte v raném středověku s ukradeným bochníkem chleba pod paží, že bys odešel od státního úřadu s pokutou za přestupek tak, jak bývá ve „slušné lidské společnosti“ zvykem? :D Ne. Bys ses ani nestihl odvolat na daný § přestupkového zákona a už by ti někde nad loktem z pahýlu crčela krev :D

K ostatním postavám jen napíšu, že mlýnské kameny melou pomalu, ale jistě.

#42 Aul
9.6.2013 | 14:12:32
Aul

#41 biforis: Tak pokud budeme uvažovat na téhle rovině, je tvůj příklad mimo úplně. V GoT se dva vazalové rozhodli zabít svého pána, takže to s nějakým trestem pro poddaného, co ukradl chleba, nemá nic společného. Podle středověké spravedlnosti měl Robb jako lenní pán právo zasnoubení rozvázat a naopak Freyové a Boltoni se s tím měli jednoduše smířit. Takže jsou to oni, kdo by si zasluhoval potrestat (a to i v případě, že pominu útok na Zimohrad a podobné věci). ;-)

Jak jsi ale už snad pochopil, bavím se tu spíš o morálním vnímání té situace. Podle mě není vyvraždění rodu s pomocí takovéhle zrady v pořádku ani podle středověkých morálních měřítek a taky na to je v knize podle tohoto vzoru pohlíženo (Freyové se stávají vyvrheli společnosti). To, že se to dělo i ve skutečnosti, je druhá věc. Pokud ale použiješ termín „zasloužil si to“ a stojíš si za ním, asi to nemá smysl dál rozebírat. Podle mě si o tom Robb koledoval, v žádném případě si takový konec ale nezasloužil.

9.6.2013 | 14:34:15
LadyJ

Robb porušil své královské slovo, ale měl alespoň snahu to napravit. Neříkám, že to co udělal bylo správné, vzít si bezvýznamnou Talisu byla politicky nejhorší chyba jaké se dopustil. Naopak Freyové byli jeho vazalové a navíc měl Robb status jejich hosta. Takže co je morálně horší? Král který poruší své slovo, nebo jeho vazal, který zavraždí svého krále? Navíc si myslím, že kdyby Freyové nezabili Robba, tak z toho mohli ještě hodně vytřískat. Se svým smyslem pro čest, by jim byl Robb ještě víc zavázan, než kdyby si vzal jednu z nich. Pokud by Robb vyhrál válku, mohli by si dělat nárok třeba i na Kasterlyovu skálu se slovy „Tohle nám dlužíte“

#44 Johnny
9.6.2013 | 15:36:12
Johnny

#43 LadyJ: Malá korekce. Freyové nejsou vazalové rodu Starků, jsou vazaly rodu Tullyů. Když na konci první knihy přísahali lordi Severu a Říčních krajin věrnost Robbovi, tak mezi nimi byli i Freyové.

Freyové porušili posvátné právo hosta, jsou proto vinni v očích bohů i lidí. Nezabili jenom Robba, ale i jeho matku, dědice či mladší syny (v jednom případě i dceru) nejvýznamnějších lordů Severu a Říčních krajin, mnoho rytířů a skoro 4000 mužů Robbovy armády. V podstatě každá rodina ze Severu či z Říčních krajin ztratila nějakého příbuzného. Nikdo nato nezapomněl a Freyové se mohou těšit na krvavou vendetu…

#45 LadyJ
9.6.2013 | 16:01:20
LadyJ

#44 Johnny: Já vím, že Freyové jsou vazaly Tullyů, ale když přísahali Robovi, tak se stali i jeho vazaly. Nebo ne? Když přísaháš králi, tak se z tebe stává jeho vazal. Takhle to alespoň já chápu. Nebo pro to existuje jiné slovo než vazal?

#46 Johnny
9.6.2013 | 16:26:17
Johnny

#45 LadyJ: Nejsem odborník na středověkou vazalitu, takže se přiznám, že nejsem schopný adekvátně zodpovědět tvoji otázku. Nicméně, i když Freyové přísahali věrnost Robbovi, tak stále lenním pánem Waldera Freye je Edmure Tully.

9.6.2013 | 16:50:20
Nevada

Jen bych připomněla, že Walder Frey tím, že se přidal k Robbu Starkovi porušil taky (mnohem závažnější) slib – slib věrnosti koruně. Všechny ty žvásty, jak hrozně je Robb zradil a ponížil a jak se museli pomstít, jsou jen obyčejnými výmluvami pro jejich druhou zradu. Porušení práva hosta je navíc další zločin ještě většího kalibru. Jak ve světě Písně, tak ve skutečném středověku se tohle považovalo za něco nehorázně hanebného (i když se to občas stávalo).

Přirovnání k Přemyslovcům a Slavníkovcům je v tomto případě mimo, protože k tomu nedošlo u Přemyslovců „doma“ pod příslibem „jste naši hosté, nic se vám nestane“.

9.6.2013 | 17:24:32
tarava

Tohle bylo něco jako zavraždění sv. Václava ve Staré Boleslavi.

#49 Aul
9.6.2013 | 17:55:49
Aul

Je pravda, že Freyové byli přímými vazaly Tullyů. Po znovuvytvoření království severu se ale Tullyové stali vazaly Království Severu, takže se dá říct, že byli i vazaly Robba. Freyové sice zvedli zbraně proti koruně, ale v podstatě za to nenesou odpovědnost, jelikož jen poslouchali své pány. To bych tudíž zradou nenazval. :-)

#48 tarava: K tomu bych spíše přirovnal jinou svatbu, která ještě přijde. Nebylo to podle všeho až tak nechutné, sadistické a nemusela zemřít celá rodina, jako tomu bylo na Rudé svatbě.

10.6.2013 | 8:19:20
KIM

chápu že lidi co koukaji jen na serial nemůžou vědět co se stane, ale proč to Martin vysvětluje i čtenářům?Na víc se tam Catelyn zase vrátí.

10.6.2013 | 11:20:22
NORR

Ta krvavá svatba mě fakt dostala a chvíli po shlédnutí mi z toho bylo i vnitřně zle. Vůbec sem nechápal proč se to stalo a byl jsem proti způsobu, jak děj probíhá. Jenže je to jak píše sám autor George R. R. Martin, tohle není úplně obvyklé fantasy a přesně to je důvod proč mě to tak baví…

10.6.2013 | 13:25:53
Madrak

Pro podpoření debaty: Myslím, že hlavním problémem bylo Robbovo mládí. Chtěl se chovat jako jeho otec, své mládí hodit za hlavu a chovat se čestně. To bylo to, proč za ním vazalové ochotně šli, byl v něm odkaz jeho otce. A Seveřané věřící jeho věci byli mocní, takřka neporazitelní, takže Robb neprohrál jedinou bitvu, protože byl výtečný taktik. Ovšem mládí se dostavilo, zavětřil sukni a pak přišlo to na co poukázal už Jaime – člověk časem musí jednu nebo druhou přísahu porušit, záleží na tom, která pro něj bude důležitější. Důležitější pro něj byla čest jeho milenky a láska k ní. Jeho vazalové viděli nejen, že čest šla stranou, ale také začali přicházet o své domovy. Celá jejich věc – pomstit Neda – byla pryč, chtěli chránit své domovy. Právě tam se zachoval Robb nerozvážně v seriálu – chtěl jít na Casterly Rock. V knize stále věřím, že by to mohlo směřovat do dobrých končin, kdyby osvobodil sever. Ale jak bylo řečeno v knize, Bolton už dlouho chtěl Sever pro sebe.

22.6.2013 | 19:26:07
TrueKing

Robb měl určitou šanci na vítězství ve válce, vyhrál poměrně dost bitev (i když měl i dost velké štěstí), ale paradoxně mu zlomily vaz 2 bitvy, do kterých on sám nezasahoval.

Nejprve to byl boj mezi Edmurem Tullym a Lannisterskými vojsky, které chtěly zabránit plenění svých vlastních území. Edmure byl úspěšný, nicméně to znamenalo, že se Lannisterové museli stáhnout zpět k Harrenhallu a byli tedy v dosahu King's Landing.

Druhá byla bitva o Blackwater mezi králem Stannisem a Joffreym (resp. Tyrionem). Jelikož byla Lannisterská vojska v Harrenhallu (cca 20.000 mužů, pokud si vzpomínám dobře), tak mohla poměrně rychle zasáhnout proti Stannisovi. Navíc se Tywinovi podařilo sjednat spojenectví s Macem Tyrellem (ten má cca 60.000 mužů) a část Stannisových vojsk přeběhla.

To byl moment, kdy Robb prohrál válku, kdy se měl prostě vzdát a prosit Tywina o milost. Jeho armáda (zhruba 20.000 – 30.000 mužů) zkrátka neměla šanci se spojené armádě Tyrellů a Lannisterů rovnat a aby toho nebylo málo, tak musel ještě čelit Greyjoyům na severu. To, že porušil slib, a že si odcizil Kastarky, si myslím, že už byl pouze katalyzátor jeho pádu.

Ohledně motivů RW: Frey se chtěl pomstít za urážku na cti, ale s Boltonem si ještě tak nejsem úplně jist. Po bitvě o Blackwater už muselo být každému jasné, že Robb nemůže vyhrát (nebo tedy jasné lidem, s trochou strategického myšlení – Roose Bolton je takový člověk). Možná prostě Bolton viděl, že se Robb žene do své vlastní záhuby a bere celý sever sebou, tak se rozhodl, že to vezme do vlastních rukou. Tím chci říci, že možná Rooseho motivace byla ušlechtilejší než by se na první pohled mohlo zdát (to že si vybral právě tuto metodu je věc druhá).

Upřímně jsem toho poměrně nepopulárního názoru, že Robbova smrt byla pro sever v podstatě dobrá zpráva, která zabránila větší katastrofě, neboť to příliš nevypadalo, že by se Robb chystal složit zbraně – nejsem si jistý, jestli prostě byl příliš pyšný nebo si svoji situaci vůbec neuvědomoval nebo nevěřil, že by dostal od Joffreyho (resp. Tywina) milost.

Každopádně to nic nemění na tom, že porušení pravidel pohostinství je snad nejhorší zločin, jaký může být. Na druhou stranu, Robb spáchal sice lehčí, ale také závažný zločin: to jest zrada, vyhlásil proti právu nezávislost Severu, místo toho aby se postavil za krále Stannise, jako za právoplatného dědice trůnu. To, jestli si „zasloužil“ zrovna takový „trest“ jaký dostal, je podle mého názoru pouze věcí individuální perspektivy.

23.6.2013 | 14:50:49
Depresor

1, ak Robbova smrť bola pre sever dobrou spravou…tak kto ochrani sever teraz ?? Bolton ?? … 2, Robb sa predsa Freyovi ospravedlnil a doholi si nove podmienky ..že Eddmur sa bude ženiť..(a ja si nemyslím, že je zločin ak si niekto nevie vybrať nevestu zo zdegenerovaných mentalnych subnoriem ako to bolo v Robbovom pripade…) 3, Robb nikdy netvrdil, že kralovstvo nepatrí Stannisovi.. v tomto ohlade bol ako Ned, spravodlivosť a nič ine…kludne by kreslo prenechal Stannisovi ..nešlo sa s ním ale spojiť, pretože Stannis odmietol všetkých a všetko (okrem Červenej..)

30.6.2013 | 11:58:59
TrueKing
  1. Spíše jsem tím chtěl říci, že Robb by pravděpodobně pokračoval v marné válce, která by byla pro Sever katastrofou. Nechci se moc vyjadřovat k budoucnosti Severu, protože to bych příliš spoiloval :)
  2. Souhlasím, bylo to od starého Freye podlé a spáchal snad jeden z nejhorších zločinů v celém Westerosu. V případě porušení přislíbeného sňatku to byl spíš morální „zločin“/„přes­tupek“ a ten „trest“ rozhodně není úměrný provinění. Ta moje věta ohledně Robbovy zrady se netýkala porušení jeho slova, ale jeho rebelie proti Železnému trůnu.
  3. Robb se prohlásil za Krále Severu – tedy vyhlásil nezávislost na Železném trůnu a tím pádem rozdělil říši na dvě části.To bylo něco co Stannis nemohl překousnout (ostatně Renly se s tím také nedokázal smířit). Ano, Robb chtěl Železný trůn přenechat Stannisovi (Robb se chtěl také spojit s Renlym – tedy před jeho smrtí), ale nechtěl ho uznat za svého lenního pána, tím porušil zákon a stal se v podstatě uzurpátorem.
30.6.2013 | 15:56:10
Nevada

Robba králem vyhlásili jeho vazalové. Nemohl udělat nic jiného, než pokračovat ve válce, jinak by ztratil jejich respekt a na severu už by si ani neškrtl.

30.6.2013 | 16:48:24
TrueKing

Ano, v případě jeho kapitulace by pravděpodobně ztratil jejich respekt, ale vzhledem k tomu, že tu válku by opravdu stejně prohrál (uvědomuji si, že tohle je do jisté míry spekulace, musíme vzít v úvahu věci jako nepředvídatelný průběh obléhání atd.), tak by si tím zachránil hlavu (i když by pravděpodobně musel odejít na Zeď, ale tam by mu byl respekt jeho bývalých stejně k ničemu; na druhou stranu je otázka, jak by se k tomuhle postavil Joffrey) a ušetřil by Sever od bojů, které by zdevastovaly jeho infrastrukturu. Nicméně to by také znamenalo, že by Tyrion dostal Zimohrad, s čímž se očividně nechtěl smířit.

Zkrátka podle mně měl na vybranou: Buď ztratit respekt svých vazalů, vědomě přenechat Zimohrad Lannisterům, ušetřit Sever od zbytečných bojů a odejít na Zeď nebo ztratit hlavu, způsobit Severu škody, ze kterých se bude těžko vzpamatovávat a zachovat si „čest“ a úctu in memoriam.

Neříkám, že je to zrovna jednoduchá volba, navíc musíme vzít v úvahu to, že jelikož nemá vlastní kapitoly, tak nevíme jak moc si uvědomoval svoji zoufalou situaci nebo jestli nad možností vzdát se vůbec přemýšlel.

30.6.2013 | 18:05:48
Depresor

Myslím, že nad možnostou vzdať sa by určite napomýšlal a to z tychto dovodov a – smrt Jona Arryna (pre Robba nepodstatne..asi iba pre Neda) b – Branov pad (dost podstatne) c – otcova smrť (asi najpodstatnejšie) d – vernosť jeho vazalov v neho a v to, že robí spravnu vec (tak ist podstatne) e – sestry v zajatí .....atd…ešte by sa par dovodov určite našlo prečo by sa nevzdal…Ako kral na bojisku si nepočínal zle, ale potýkal sa s problemami ..zradou Theona, prepustenie Jaimeho jeho matkou a odčlenenie Kastarkových vojakov…nebiť týchto vecí asi by Freya po druhý krat nenavštívil…

30.6.2013 | 22:30:38
Chceš taky něco napsat? Registruj se nebo se !

Konec Game of Thrones

Seriál Game of Thrones odstartoval svou existenci na jaře roku 2011 a skončil na jaře roku 2019. Byl tu s námi dlouhých osm let, ale vše musí jednou dojít na svůj konec. Pokud chcete seriál podpořit a zároveň ukázat, jak vás bavil, tak jej ohodnoťte. Můžete také ohodnotit jednotlivé postavy a epizody

Prequel

Hra o trůny je sice u konce, ale to neznamená, že se do Západozemí už nikdy nepodíváme. Stanice HBO totiž objednala nový seriál, ve kterém se zaměří na dračí rod Targaryenů. 

Reklama

Nejoblíbenější postavy

Narozeniny

Hlídejte si nás

Napište nám

Našli jste chybu ve vysílání? Nemůžete se dopídit českých titulků? Chtěli byste se o tento seriál starat? Napište nám!


Filtr seriálů a filmů









Reklama