Fanouškovské teorie Westworldu
Nový seriál od HBO nutí diváky přemýšlet a klást si záhadné otázky. Kdo je Muž v černém? Je Arnold stále naživu? Odehrává se děj v různých časových rovinách? Pokud to chcete vědět, možná už známe odpovědi. Berte však na vědomí, že článek může vyzradit některé aspekty první série.
Fanouškovské teorie populárních seriálů jsou v moderní době velmi zábavné a fascinující, na druhou stranu mohou někdy pokazit zážitek ze sledování. Tvůrci Westworldu však odkrývají stopy mysteriózního příběhu postupně a tak není divu, že na internetu se již objevují odpovědi na některé záhadné otázky. My si ty nejdůležitější probereme v tomto článku. Zdůrazňujeme, že následující řádky mohou vyzradit děj příběhu do šesté epizody The Adversary, jakož i potenciální zbytek první série.
Odehrává se děj v různých časových rovinách?
Zkusme si to představit. William a Logan vstupují do parku, řekněme před přibližně třiceti lety. Ve druhé epizodě hned při vstupu vidíme logo Westworldu, které je však odlišné od jeho „modernější“ verze. Rovněž ho můžeme vidět i na laboratorním plášti, který se objevil ve flashbacku s mladým doktorem Fordem, ale také na starém počítači, který v nejnovější epizodě použil Bernard. Druhé logo se již objevuje při procházce Maeve s Felixem po Delosu a také během představování nového příběhu Leeho Sizemorea.
Williama s Loganem jsme zatím neviděli v žádné scéně s postavami, které hrají herecké legendy Ed Harris a Anthony Hopkins. No a pátá epizoda Contrapasso této teorii jen nahrála do karet. Clifton Collins, který dosud hrál Lawrence, se po své smrti objevil ve Williamovém čase jako zbojník El Lazo.
Kdo je Muž v černém?
Nejpopulárnější teorie zní, že dosud nejmenovaná postava Muž v černém je vlastně William. Tak jak bylo zmíněno výše, tyto dvě postavy nesdílejí v seriálu společné scény. Záhadou tedy zůstává, co se Williamovi přihodilo, že změnil bílý klobouk za černý Eda Harrise. Oba herce spojuje ještě jedna drobnost – mají zářivě modré oči.
Jak se však z plachého a slušného návštěvníka stane člověk, který každého zabíjí a v parku si dělá, co se mu zachce? Muž v černém v rozhovoru s Dr. Fordem tvrdil, před 35 lety, kdy Arnold spáchal sebevraždu, park zachránil před krachem.
Logan v páté epizodě řekl Williamovi, že Arnoldova smrt způsobila parku nemalé finanční problémy. A firma, v níž oba kamarádi pracují, uvažuje o zakoupení akcií Westworldu. Řekněme, že Loganovi se něco stane. Může William nastoupit v práci na jeho místo a stát se novým investorem, kterého Dr. Ford a jeho park v té době tak velmi potřeboval? Vysvětlovalo by to jeho časté návštěvy (řekl, že do parku chodí už třicet let) a také to, že si tam dělá co chce. Přesné zaměření jejich společnosti nevíme, ve čtvrté epizodě však zjišťujeme, že Muž v černém je zapojen v jisté nadaci nebo zdravotní organizaci.
Dolores je pojítkem
Pokud tedy akceptujeme předešlé teorie, Dolores je jakási pojivová tkáň mezi dvěma časovými úseky. Dokazují to následující záběry, se kterými se producenti seriálu ve střižně krásné pohrávají tak, aby diváky zmátly. Nás ale neoklamete!
„Moderní“ Dolores se momentálně snaží vzpomenout si cestu, kterou už s Williamem absolvovala před třiceti lety. V první scéně stojí sama na pohřebišti, dokud nezjistíme, že tam vlastně sama není.
V druhé scéně je to podobné. Z nějakého důvodu si zvolila stejné oblečení (košili a kalhoty) a nachází se ve vlaku s Williamem a Lawrencem. Ti popíjejí v rohu whiskey, zatímco Dolores stojí při rakvi. Posuďte sami.
Dolores tedy stejně jako v minulosti vyšla ze své cestičky, mapuje své dřívější kroky a snaží se vzpomenout na Williama. Následuje přitom hlasy, které zprvu zněly jako Bernardovy, Fordovy a Muže v černém. Po probuzení je však nyní slyší už ve svém hlase.
Kdo je Arnold?
Když Bernard vstoupil do malého domku a narazil na chlapa oblečeného ve vestě, některých z vás možná napadlo, že právě rozluštil hádanku, kdo ten Arnold je. Jednoduše proto, že to byl stejný člověk, kterého Dr. Ford ukázal Bernardovi na fotce. Robert tehdy Bernardovi řekl, že na fotografii vedle něj stojí Arnold, jenže teď už víme, že je to klonovaná verze jeho otce a celé rodiny, kterou Arnold pro něj vytvořil.
Existuje tedy možnost, že právě Bernard je klonovanou robotickou verzí Arnolda. Víme, že konferenciéři vidí jen to, co vidět mají. Fotografie Times Square v první epizodě Dolores nic neříkala. Pokud je tedy Bernard robot, Forda si v místnosti nevšiml proto, že mu to prostě nebylo určeno.
Dozvěděli jsme se, že v parku se nacházejí nezaregistrovaní konferenciéři. To by vysvětlovalo, proč manažment Delosu o Bernardovi neví. Ford nazval svou robotí rodinku „duchy, pozůstatky z minulé doby“. To by mělo platit i na svého starého přítele, či ne?
Ve flashbacku během rozhovoru s Bernardovou (ex)manželkou (Gina Torres) můžeme vidět, že jejich syn Charlie zemřel v nemocnici. Ford řekl, že i Arnold utrpěl jistou osobní ztrátu. Je však sporné, zda tyto rodinné scény opravdu zachycují Arnolda. Může to být jen obyčejný příběh, kteří konferenciéři obvykle v sobě mají.
Více pravděpodobné je ale to, že Arnolda jsme viděli s Dolores ve výslechové místnosti. Pouze během této scény měl oblečený černý oblek. Co to ale znamená? Že děj Westworldu nám ve skutečnosti ukazuje Dolores ve třech časových úsecích – 35 let dozadu, když ještě Arnold žil, 30 let dozadu, když potkala Williama, a teď s Mužem v černém. Snaží se vzpomenout si na dvě nejdůležitější osoby jejího života – Arnolda a Williama (promiň, Teddy).
A nakonec ještě jedna zajímavá perlička. Pokud si přeházíte písmena ve jménu Bernard Lowe, vyjde vám Arnold Weber. Jeho příjmení sice zatím oficiálně neznáme, ale teď už možná ano.
Je to všechno jen experiment?
I když se převážná většina scén točila v kalifornských studiích, tvůrci seriálu Jonathan Nolan a Lisa Joy našli svůj Westworld v Utahu. Záběry kaňonů v národních parcích doplňují tematiku divokého západu. Manželé se tak svým způsobem vrátili do specifického kinematografického období, neboť tyto údolí posloužily víckrát jako natáčecí lokality několika amerických westernů.
K této problematice existuje celá řada názorů. Může to být nově vytvořené údolí někde úplně jinde. A celý park slouží jako jeden obrovský experiment pozorující umělou inteligenci. Neexistují žádný konferenciéři, ani návštěvníci. Všichni jsou roboti, i když někteří si to o sobě nemyslí.
Někteří říkají, že je to virtuální realita. Jiní zase, že Westworld je celý kilometry pod zemí s uměle vytvořenou oblohou. A pak jsou tu ještě tací, kteří tvrdí, že příběh se odehrává na jiné planetě. Producenti seriálu však slíbili, že časem se dozvíme i to, co se děje za branami zábavního parku.
Zdroj: HBO, Vanity Fair, Pinterest
Co říkáte na jednotlivé teorie? Máte nějaké vlastní, nebo byste již existující chtěli vyvrátit? Diskuse je vaše.
Diskuze /7
Predposledný odstavec (A celý park…) možno potvrdil Nolan na Reddite https://images.moviepilot.com/…n-theory.jpg
Do té teorie 30(35) letého rozmezí mi nesedí ta scéna kdy pošlou technika za Dolores a ta je s Williamam… ale na druhou stranu v tomhle traileru https://www.youtube.com/watch?… má William stejný nůž jako MiB třebas se s ním podívá jak vypadají roboti uvnitř…
Dolores se sice zdá být pojítkem mezi Williamem a Mužem v černém, ale příliš mi do toho nezapadá vývoj Dolores. Ten se zdá být od začátku seriálu plynulý. I její jistota v zabíjení: nejdříve zabije mouchu, potom s přemáháním zastřelí v sebeobraně muže ve stodole, v páté epizodě, kdy je s Williamem, zabíjí již bez zaváhání. Když se Dolores na konci třetí epizody dostává k Williamovi a Loganovi, této scéně (pokud se nejedná o náhodu, což tak nevypadá) předchází právě její první vražda člověka, a proto se jeví tak zmateně a vyděšeně. Předtím než zastřelí svého násilníka, vrací se ji vzpomínka na Muže v černém a zdá se, že to mohl být jeden z důvodů, proč se k tomu odhodlala. Jak by mohla mít vzpomínku na něco, co se ještě nestalo?
#4 barahir #5 Toka#3 mon.KA: Taky se mi zdá, že vědomí Dolores plyne kontinuálně.
#3 mon.KA: Ten vývoj plynulý je, ale dost dobře může bejt naprosto stejný jako před 30 lety. To, že se jí vrací vzpomínka na MiB je pouze edit. Představ si, že 30 let zpátky prošla nějakou změnou, kde si na základě několika iterací uložila pistoli do stodoly a nakonec zmáčkla spoušť. Ten edit na MiB pouze poukazuje na to, že o 30 let dýl (v přítomnosti) prožívá stejné příběhy a tedy i zde se znova odehraje změna v její osobnosti, která následuje úplně stejnou cestu jako tehdy. Pokud se pozorně podíváš, ve spousty scénách, kde je Dolores obklopená lidmi (Willem, minulost) je jemný přechod do stejné scény, kde už je sama (následuje původní linku, přítomnost). Viz konec páté epizody ve vlaku.
Rozhodně zajímavá teorie o které jsem neměl tušení.
To, že je William vlastně Muž v černém, už mě taky napadlo.