V nedaleké budoucnosti bude většina lidstva zničena. Ti, co přežili, vedou válku proti strojům. Vede je jediný muž, John Connor. Stroje několikrát vysílají do minulosti roboty – terminátory, aby Johna či jeho matku zabili. Existuje ale osud, nebo jen to, co sami pro sebe vytvoříme?
Na DVD můžete v bonusech nalézt celou jednu sekci věnovanou scénám, které se nakonec do finálního sestřihu nevešly. Což je možná škoda, protože některé z nich jsou skutečně zajímavé a dokonce ještě rozšířují některé osudové okamžiky filmu včetně samotného konce filmu.
Krátká scéna, kdy vidíme Sářinu skříňku a její přípravu měla původně sloužit jako představení jejího charakteru. James Cameron se ale nakonec rozhodl expozici filmu co nejvíce zkrátit, a chtěl prodloužit očekávání, takže scéna nakonec putovala na podlahu střižny.
Nesprávná Sarah (0:37)
Když Terminátor zabije první Sarah, ve filmu končí scéna, kdy se ozvou výstřely. Bylo však ještě natočeno, kterak Terminátor v poklidu odchází z místa činu a nasedá do auta. Scéna byla vystřižena, protože nijak zvláště nerozvíjela linii a zpomalovala děj.
Poručík Traxler (1:27)
Série několika záběrů, které se více věnují osobě poručíka Traxlera a seržanta Vukoviche. Vidíme je odjíždět do klubu Tech-Noir a také jejich příjezd tam včetně začátku policejního pronásledování Reeseho. Po jeho zatčení nahlas vyslovuje Traxler možnost, že by Reese mohl mluvit pravdu. Poslední ze série se odehrává až po Terminátorově útoku na policejní stanici – smrtelně zraněný Traxler odevzdává svoji zbraň Sarah a Kyleovi. Scény s ním byly nakonec vystřiženy, protože se Cameron chtěl soustředit hlavně na ústřední trojici.
Sarah chce zvrátit osud (4:19)
První ze dvou stěžejních scén nakonec vystřižených. Sarah po útěku z policejní stanice nalézá v seznamu adresu a telefon na Cyberdyne, volá tam a zjišťuje, že firma se zabývá výrobou strojů. Snaží se přesvědčit Reese, že mohou sídlo společnosti zničit a zamezit tak válce. Reese ale nesouhlasí, protože to nepatří k jeho misi. Pohádají se a Sarah se snaží útéct. Reese ji zadrží a psychicky se zhroutí – v slzách lituje svého osudu a obdivuje současnost. Scéna byla odstraněna pro „přílišnou poetičnost“, pro zrychlení tempa a také aby vynikala následná milostná scéna v hotelu. Cameron přesto využil motivace Sarah pro snahu změnit budoucnost, ale až ve druhém díle.
Vyrábění bomb (1:43)
Ihned poté, co vyrobí Reese v motelu Tiki první scénu, film se přesouvá těsně před milostnou scénu. Tato vystřižená scéna obsahuje ještě jeden „existenciální rozhovor“ mezi Sarah a Kylem. Sarah se snaží pochopit Reesovi situaci, on však příliš nereaguje. Odstraněna opět kvůli zrychlení tempa.
Sarah dráždí Reeseho (0.32)
Kratička scéna, která následuje ihned po postelové scéně. Sarah dráždí Reeseho, což on kvituje s povděkem. Uvolněná atmosféra příliš nevyhovovala nervovému drajvu ve druhé polovině filmu a tak se těchto třicet vteřin muselo poroučet.
Továrna (0:53)
Bezesporu nejzajímavější vystřižená scéna. Po zničení Terminátora v lisu nalezne jeden ze zaměstnanců mikročip z Terminátora a ukryje ho společně s kolegou před policií. Když je Sarah odvážena pryč, kamera odjede a zřetelně vidíme nápis na továrně – Cyberdyne Systems. Scéna přímo navazovala na Sářinu snahu ovlivnit budoucnost, a když ta byla vystřižena, musela jít pryč i tato. Zároveň se Cameron odstraněním tohoto prolnutí snažil nevyprovokovat diváky k hádkám o možném pokračování a dalším vývoji děje. Opět to ale plně zužitkoval v druhém díle.
NEZFILMOVANÉ SCÉNY
VÝVOJ SCÉNÁŘŮ
Original Treatment
Původni koncepci dokončil Cameron v červnu 1982. Základní linie v podstatě odpovídá filmu, liší se jen v několika detailech. Obsahuje třeba rozvinutěji Reesovo cestování v čase či zabití obou nesprávných Sarah. Cyberdyne se ještě jmenují Cyber Dynamics Corporation, policejní stanici velí detektiv Buckman a nikoli Traxler. Ve scénáří je také většina později kultovních hlášek, ale původní verze „I´ll be back“ zní „I´ll come back.“
4th Draft
Čtvrtou verzi scénáře Cameron odevzdal v dubnu 1983. Jedná se o verzi rozepsanou do detailů, včetně všech dialogů, kamerových úhlů atd. Od závěrečné verze se líší jen minimálně. Tato verze měla být použita pro natáčení, ale jelikož to bylo posunuto o devět měsíců, provedl Cameron ještě drobné změny. Natáčelo se tedy až podle finální verze, kterou Cameron odevzdal v březnu 1984.
Final Draft
Tato verze obsahuje nejenom veškeré scény z filmu včetně vystřižených scén, ale také několik, které nakonec filmovány vůbec nebyly. Jedná se třeba o představení Sarah, která teprve získává post číšnice v restauraci, podrobnější zabití obou nesprávných Sarah, jak Reese krade jídlo či scénu, kdy si Sarah a Ginger povídají ve fitnes studiu. Většinou se tedy jedná pouze o podrobnější rozvedení a lepší představení postav, které Cameron nakonec se snahou co nejdříve vrhnout všechny do vzájemného konfliktu, nefilmoval. Na základě této verze vznikla také kniha, za kterou stojí Randall Frakes a William Wisher, česky tato kniha vyšla v roce 1992 v nakladatelství FTV Premiéra.
TERMiNATOR, je moja srdcovka, a aj po rokoch je to aspoň pre mňa krásna ukážka dobre natočeného akčného filmu, kde sa pravidelne strieda akcia a keci, akcia posuva dej, keci vysvetlujú čo sa deje,)
jedine čo tomuto filmu a hlavne James Cameronovi NIKDY NEODPUSTÍM, je to čo on neurobil, ale George Lukas ÁNO!
a to, že keď zarobil na titaniku miliardy, sa mal k tomuto filmu vrátiť a prerobiť tie scény kde vidíme robokostru T800, ako sa trhane a až smiešne pohybuje pred plátnom na ktoré premietajú záber horiaceho kamióna;(
Diskuze /1
TERMiNATOR, je moja srdcovka, a aj po rokoch je to aspoň pre mňa krásna ukážka dobre natočeného akčného filmu, kde sa pravidelne strieda akcia a keci, akcia posuva dej, keci vysvetlujú čo sa deje,)
jedine čo tomuto filmu a hlavne James Cameronovi NIKDY NEODPUSTÍM, je to čo on neurobil, ale George Lukas ÁNO!
a to, že keď zarobil na titaniku miliardy, sa mal k tomuto filmu vrátiť a prerobiť tie scény kde vidíme robokostru T800, ako sa trhane a až smiešne pohybuje pred plátnom na ktoré premietajú záber horiaceho kamióna;(
inak pekný článok, velmi pekne dakujem.