Recenze: Sex, drogy, rock & roll a Scorseseho zpověď o pádu žánru
Co se schovává za vinylovým vydáním nového seriálu plného sexu, drog a rock & rollu? Návrat realismu Nového Hollywoodu v jeho nejčistší podobě, vzpomínky na rasovou nesnášenlivost, Scorseseho mládí i pád žánru.
Televizní produkce je v současné době na vzestupu a mnohá televizní díla se vyrovnají filmové produkci. Martin Scorsese ji nyní svým novým seriálem Vinyl dokonce překonává. S jeho pilotem k Vinylu se totiž vrátil nejen životní styl sedmdesátých let, ale i jejich filmová sláva. Na televizní obrazovky se nyní dostává zašlý Nový Hollywood ve své vrcholné formě, a to od toho nejpovolanějšího.
Politická témata, rock i odtabuizování sexu, to vše dodalo Hollywoodu v šedesátých a sedmdesátých letech druhý dech v kinech a nyní nabírá dech další na televizních obrazovkách ve „zlatém věku“ seriálů. Zatímco se mnohé stanice snaží vyrovnat se současné filmové produkci masivním financováním čím dál více superhrdinských a sci-fi seriálů, kabelové stanice – ať už je to FX, AMC či v tomto případě HBO – se rozhodly vydat směrem opačným. Místo televizních a často – vzhledem s filmovou produkcí nesrovnatelným rozpočtem – směšně vypadajících rádoby blockbusterů se čím dál více uchylují k žánrovým dílům, kde nesází na velkolepé výbuchy či sexy „věšáky na šaty,“ ale na kvalitu a návrat k realismu Nového Hollywoodu.
Starý a zlomový filmový realismus přiváděly stanice postupně, ať už seriály True Detective, Fargo či mnohými dalšími. Dokonalosti však dosáhla až kabelová stanice HBO, když se rozhodla nechat Micka Jaggera a Martina Scorseseho vytvořit seriál o rock & rollové muzice sedmdesátých let. Nejedná se ale jen o dobře zvládnutou dobovku ve stylu Mad Men, jak by se mohlo na první pohled jevit, Scorsese ve svém téměř dvě hodiny dlouhém prologu zvládl mnohem více – představil situaci rock & rollu, rasových problémů a odkázal i na zkázu žánrových děl na úkor velkolepých blockbusterů.
K odvyprávění příběhu svého raného jak osobního, tak pracovního života využil Scorsese těch nejlepších a za léta nastřádaných způsobů smíchaných do sebe v ideálním množství, aby člověka „nabušily“, ale nepředávkoval se jimi. Stejně jako se seriál věnuje více tématům, vypráví i divákovi vše vícero způsoby. Kde hledat základ? Někde na pomezí Goodfellas – z nich si bere Scorseseho typický mafiánský úvod, kde je nahrávací společnost představena stejným stylem jako mafiánská organizace či kasino -, The Wolf of Wall Street – ten propůjčuje filmu neskutečný náboj, který nemají ani ty nejakčnější pecky za sta miliony dolarů – a Taxi Driver – z toho čerpá Vinyl nejvíce. Nemluvíme tu jen o tom, že se nacházíme ve stejném desetiletí, ale především o postoji hlavní postavy k době, v níž se nachází.
Nesledujeme mladého hocha na vzestupu ani úspěšného podnikatele na vrcholu, začínáme u zničeného hudebního podnikatele, který přišel o své sny a je proti době, v níž žije, a proto se drží jen ve svém okruhu „uvolněných“ přátel, i když za zdmi s deskami zuří rasová nesnášenlivost a politické problémy. Ocitli jsme se tak na konci Taxi Driver a vydali se do hlouby Scorseseho duše.
Jen málokomu nemůže totiž nástup popu vytlačujícího rock & roll a zničený hlavní hrdina nepřipomínat události, které v druhé polovině sedmdesátých let potkaly a ukončily slávu Nového Hollywoodu a žánrových filmů nejen Martina Scorseseho.
Ať už je to koncentrací nejověřenějších Scorseseho vyprávěcích postupů, živou dobou, rock & rollem doprovázejícím každou scénu nebo tím, že je Vinyl pro Martina Scorseseho možná více než jen další seriálový pilot – osobní zpovědí podobně jako Raging Bull -, jedná se o přelomové televizní dílo.
Nejnovější minisérie ze sedmdesátých let se nevyrovnala filmové produkci, překonala ji a převálcovala na plné čáře. Karta se obrací. Zatímco v sedmdesátých letech nahradily kvalitní žánrové filmy ty béčkové s velkým rozpočtem, nyní v televizi začínají mít navrch žánrová díla. Je tak klidně možné, že budeme za pár let na Scorseseho Vinyl hledět jako na stejně zlomové dílo, jakým se staly Jaws. Tentokrát však nikoliv odsuzujícím pohledem, ale s uznalým a zaslouženým respektem, obdivem a nadšením, že se vrací „nová vlna.“
Autorem článku je @„TheDarkKnight“.
Foto: HBO
Diskuze /0