Pán času (Doctor Who)
94/100 - 459×

Pán času(Doctor Who)

Britské sci-fi o cestování v čase pomocí modré policejní budky, jehož historie sahá až do šedesátých let minulého století. Seriál Doctor Who byl nedílnou součástí britské kultury druhé poloviny 20. století a nyní baví i zcela novou generací fanoušků sci-fi, fantasy, dramatu i originálního britského humoru.

VB | 2005 | Ukončeno
vysílání
13 sezón | AXN Sci-fi, BBC One | 45 minut
žánr
Dobrodružný, Drama, Sci-fi
hrají
Peter Capaldi (Dvanáctý Doktor), Jenna Coleman (Clara Oswald), Matt Smith (Jedenáctý Doktor), Karen Gillan (Amy Pond), Arthur Darvill (Rory Williams), Neve McIntosh (Madam Vastra), Dan Starkey (Strax), David Tennant (Desátý Doktor), Freema Agyeman (Martha Jones), Catherine Tate (Donna Noble), John Simm (Vládce (obnovené série)), Alex Kingston (River Song), Christopher Eccleston (Devátý Doktor), Billie Piper (Rose Tyler), John Barrowman (Jack Harkness)

Wibbly Wobbly, Timey Wimey – aneb vymaže Moffat éru RTD?

Wibbly Wobbly, Timey Wimey – aneb vymaže Moffat éru RTD?

Tento článek se zaměřuje na stěžejní dějovou linii páté řady seriálu Doctor Who za použití poznatků získaných během jejích prvních pěti epizod – od páté epizody Flesh and Stone dále pak neobsahuje žádné spoilery.

0 0
4.5.2010

Už v první epizodě nejnovější série Doctora Who nám její vrchní scénárista Steven Moffat nastínil, k čemu bude směřovat její závěr. Jako Russell T Davies celou první řadu s Christopherem Ecclestonem provázal slovním spojením „Bad Wolf“, jehož původ pak osvětlil ve finále série, Moffat s podobnou pravidelností připomíná „prasklinu“, podivné zjizvení časoprostoru, které zvěstuje otevření Pandoriky a pád Ticha. Tyto pojmy pro nás zatím zůstávají záhadou, je ale celkem evidentní, že by měly tvořit hlavní zápletku finále páté série. Konkrétně o Pandorice se v seriálu zmínil jak Vězeň nula, tak v posledním dílu i River Song, jejíž účast ve finále řady tak můžeme předpokládat.

Zatímco samotná prasklina nám bije do očí v závěru každé nové epizody, z událostí ve Flesh and Stone to začíná vypadat, že toto ustavičné upozorňování na ni Moffat využívá jako pouhé odpoutání pozornosti, zatímco celou sérii proplétá daleko rafinovaněji a nenápadněji. Podle Doktorových zjištění ve Flesh and Stone má mít prasklina schopnost tvarovat a měnit čas – či ho dokonce nechat zanikat; například když v této epizodě vojáci jeden po druhém vstupují do světla praskliny, nejen že přestanou existovat, ale čas se přepíše tak, jakoby nikdy ani nežili a vzpomínky na ně se vymažou i z myslí ostatních bytostí.

Velice důležitým motivem v této stěžejní zápletce je konkrétní scéna, opět z Flesh and Stone, ve které Doktor odchází od oslepené "Amy ":character:980 hledat centrum ovládání lodi Byzantium. Během chvilky se totiž k Amy vrací a mluví k ní najednou s mnohem silnějším citovým zaujetím, když jí říká, jak je důležité, aby mu teď začala věřit.

Při pohledu na Doktorovy ruce v této scéně si můžeme všimnout, že Doktor má vyhrnuté rukávy, což nikdy v průběhu epizody neměl. To má pravděpodobně zakrýt jiný, méně patrný fakt, který lze odhalit jen z několika následujících letmých záběrů, a sice že Doktor má na sobě své sako, přestože se z něj musel pár chvil předtím vyvléknout, když ho za něj chytil Anděl.

Pokud tedy pomineme nepravděpodobnou možnost, že se jedná o technickou chybu, můžeme předpokládat, že Doktor v této scéně přišel z budoucnosti (nejen kvůli vzhledu, ale opravdu i jen tím, jak s Amy jedná). Tento Doktor poté Amy nutí, aby si vzpomněla, co jí řekl, když jí bylo sedm let. To nás opět vrací do epizody The Eleventh Hour, kdy Amy odlétá s Doktorem a zvuky startující TARDIS se prolínají s obrazem Amy čtrnáct let nazpět, která jakoby ony motory skutečně slyšela.

Je tedy pravděpodobné, že v souvislosti s prasklinou Doktor skutečně přepsal čas, vrátil se k sedmileté Amy a pak nutil Amy současnou si na tuto „nově“ nastalou událost vzpomenout…

K odhalení plného významu tohoto motivu zatím zdaleka nemáme aparát, Moffat ho však používá i v souvislosti se sériemi předchozími, když měl během let 2005 až 2009 seriál na povel duchovní otec nového Doctora Ruussell T Davies. Doktor se zmiňuje o gigantickém Kyberkráli z vánočního speciálu The Next Doctor, který řádil ve viktoriánském Londýně, přestože v budoucnu si na něj zjevně nikdo nepamatoval.

Pokud tedy Moffat obrazně řečeno uklízí Daviesův nepořádek v logických nedotaženostech jeho sérií, může se jednat o zajímavý a osvěcující krok, nezapomínejme však, že Amy si v nových sériích nepamatuje ani na masivní invazi Daleků a ukradenou Zemi v závěru čtvrté série.

Teď odložme stranou diskutabilní teze o kvalitách Daviesových přepálených finálních epizod, ve kterých TARDIS vleče Zemi napříč galaxií a někde se neustále bojuje o osud reality, času a vůbec, a zeptejme se, jestli má Moffat skutečně právo jednoduše vymazat tak důležité kapitoly seriálové historie, jaké skýtá právě finále čtvrté řady, plné tak silných momentů a zápletek, jako je Doktorovo znovushledání s Rose, naplnění proroctví „Doctor-Donna“ nebo konflikt s Davrosem (nemluvě o historicky prvním propojení Doctora Who s oba jeho spin-offy, The Sarah Jane Adventures a Torchwoodem, současně).

Uplynulých pět let nás však na druhou stranu také naučilo, že s Doctorem Who nikdy není nic takové, jak se zdá. A zvlášť, když za nitky tahá Steven Moffat.

Zdroj: AXN Sci-fi, BBC One

Diskuze /0

Zatím žádné komentáře… Buď první!
Ale k tomu se musíš registrovat nebo se !

Nepřehlédněte

BBC oznámilo představitele čtrnáctého Doktora

BBC oznámilo představitele čtrnáctého Doktora

V nedělních odpoledních hodinách stanice BBC oznámila hvězdné jméno, které po Jodie Whittaker převezme roli Pána času.

Doktor who?





 

Reklama

Momentka

Momentka

Narozeniny

Napište nám

Našli jste chybu ve vysílání? Nemůžete se dopídit českých titulků? Chtěli byste se o tento seriál starat? Napište nám!


Filtr seriálů a filmů









Reklama